خبرگزاری کار ایران

در نشست نمایندگان معلولان با شهرداری مطرح شد:

استقرار میز خدمت ویژه معلولان در شهرداری ها/12 درصد شهروندان اصفهان معلول حرکتی اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۱۰۲

شهردار اصفهان گفت: استقرار میز خدمت به معلولان در شهرداری‌های مناطق را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، نشست صمیمانه و هم‌اندیشی فعالان جامعه معلولان با حضور علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی، وحید مهدویان معاون معماری و شهرسازی و مهدی بقایی معاون خدمات شهری شهرداری و حجت‌الاسلام مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان به مناسبت روز جهانی معلولان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

شهردار اصفهان در این نشست با بیان اینکه مدیریت شهری از حدود 20 سال پیش تاکنون به مناسب‌سازی شهر برای حضور معلولان پرداخته است، تأکید کرد: از امروز به بعد وظیفه او در قبال معلولان سنگین‌تر شده است.

وی تأکید کرد: استقرار میز خدمت به معلولان در شهرداری‌های مناطق را پیگیری خواهیم کرد.

معلولان به دنبال فرصت‌های برابر هستند

همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که در حوزه معلولان قانون دارد، گفت: اگر درباره معلولان با خلأ و مشکلی روبه‌رو هستیم مربوط به حوزه اجرا است.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور با بیان اینکه در دنیا بین 10 تا 30 درصد افرد دارای کم‌توانی هستند که در 3 درصد آنها شدت بیشتری دارد، افزود: تلاش برای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای بهبود بهره‌برداری معلولان از آنها، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیریت شهری باید انجام دهد. البته این حق ویژه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه معلولان به‌دنبال فرصت‌های برابر و عادلانه هستند.

شهر نیازمند مناسب‌سازی فرهنگی برای حضور معلولان است

در ادامه، محمدجواد خادمی عضو هیئت‌رئیسه انجمن روشن‌بین اصفهان گفت: تشکل‌های معلولان ساختاری کاملاً مردمی دارند و بدون اینکه دست به دامان دولت باشد می‌توانند نیازهای واقعی جامعه معلولان را به گوش مسئولان برسانند، اما متأسفانه در برخی دستگاه‌های دولتی انتصاباتی در حوزه‌های مرتبط با معلولان انجام می‌شود که کارایی لازم را ندارند. 

وی با اشاره به تشکیل کارگروه «سَنکا» (سمن‌های نابینایان و کم‌بینایان اصفهان) بیان کرد: مناسب‌سازی معابر یا فرهنگ‌سازی در فضای مجازی خوب است، اما شهر هنوز برای حضور معلولان مناسب‌سازی فرهنگی نشده و متأسفانه در تعامل با مسئولان و شهروندان همچنان با این تفکر که چرا معلول باید از خانه بیرون بیاید مواجه هستیم.

همچنین مرضیه معتمدی مدیرعامل انجمن جامعه معلولان اصفهان با بیان اینکه معلولان جسمی حرکتی 12 درصد شهروندان اصفهان را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: متأسفانه پروژه‌های ساختمانی بر اساس قانون حمایت از معلولان ساخته نمی‌شود. معلولان به جای حضور در شهر و استفاده از پارک‌ها خانه‌نشین شده‌اند، در حالی که این حق مسلم افراد معلول جسمی حرکتی است که با خیال آسوده از خانه خارج شوند.

محسن الماسی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان نیز با اشاره به توافق‌‌های که در گذشته برای تسهیل رفت‌وآمد دانش‌آموزان استثنایی با شهرداری و شورای شهر انجام شده، از شهردار اصفهان خواست این موارد دوباره پیگیری و عملی شود.

در ادامه، محمد گوهریان کارآفرین اصفهانی و عضو هیات‌‌امنای انجمن حمایت از آسیب‌دیدگان نخاعی (حانا) با بیان اینکه باید از توانایی‌های معلولان استفاده کنیم نه از ناتوانی‌های آنها، تأکید کرد مشکلات معلولان در حوزه اشتغال باید رفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز