خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

موزه آب در قزوین راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۱۰۰

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: به منظور آشنایی مردم با گنجینه‌های ارزشمند آبی استان موزه آب در استان قزوین راه اندازی می‌شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، یدالله ملکی در این باره گفت: استان قزوین با داشتن گذشته‌ای غنی و ارزشمند در زمینه منابع آبی از جمله قنات، سازه‌های آبی، طومارهای تقسیم و توزیع آب، آب انبارهای تاریخی، اسناد آبی از یک ظرفیت و پشتوانه غنی برخوردار است که می‌توانیم این داشته‌ها را گردآوری کرده و برای استفاده گردشگران و محققان در معرض دید قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اضافه کرد: قزوین از نظر منابع آبی یک گنجینه است و اگر بتوانیم اسناد آب منطقه‌ای با 60 سال سابقه را جمع آوری کنیم و در اختیار کارشناسان، محققان و دانشجویان قرار دهیم بدون تردید با استقبال جمعی روبرو خواهد شد.

وی یادآورشد: برای راه‌اندازی گنجینه آب استان با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان جلساتی برگزار شده و برای انتخاب مکان ابتدا "آب انبار سردار" پیشنهاد شد که هرچند این مکان از نظر تاریخی و سنخیت بسیار مناسب بود اما با رویکردی که داریم و حجم اشیا و ماکت‌هایی که در مقدمات کار به‌عنوان طرح اولیه در نظر داریم این مکان بسیار محدود بود و نمی‌توانست خواسته‌های ما را تامین کند.

این مسئول بیان کرد: در این راستا با شهردار سابق قزوین مذاکراتی شد تا در بوستان ملی باراجین که قابلیت جذب گردشگر هم دارد این موزه راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و شهردار جدید نیز با آن هماهنگ است و ما از طریق گنجینه ملی آب پیگیر هستیم تا بتوانیم اعتبارات مناسبی را از تهران و قزوین برای این اجرای کار تامین کنیم.

ملکی در خصوص ویژگی‌های موزه آب گفت: استفاده از ماکت سازه‌های آبی، قنوات، ابزارهای اندازه گیری آب، شبیه سازی نحوه تقسیم آب در گذشته و امروز، عکس و ماکت‌هایی از پروژه‌های آبی اجرا شده و در دست ساخت، ابزار حفر قنات و چاه، ماکت آب انبارها و بندهای انحرافی، ادوات کشاورزی، اسناد و مدارک مرتبط با فعالیت‌های آبی از بخش‌های مختلف این موزه ارزشمند آبی خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما با راه‌اندازی موزه آب در تلاش هستیم تا مردم و کارشناسان بتوانند ضمن آشنایی مردم و با تاریخچه آبی استان از مشاهدات و آموخته های خود در فعالیت‌های تحقیقی نیز بهره لازم را ببرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به آثار تاریخی در حوزه منابع آبی استان بیان کرد: استان قزوین در گذشته حدود 800 رشته قنات داشته که در حال حاضر این تعداد به دلیل خشکسالی به  200 رشته قنات کاهش یافته و بقیه از چرخه خارج شده است.

وی ادامه داد: در گذشته یک قنات منحصر بفرد به نام" فضلعلی خان" در تاکستان احداث شده که بصورت آجرکاری است و در حال حاضر نیز مدارک آن برای ثبت ملی در حال آماده شدن است؛ این قنات تاریخی در زیر رودخانه ابهررود حفاری شده و در گذشته آب گل آلود رودخانه را تصفیه می‌کرده است و امروز این قنات با کارکرد منحصر بفرد خود می‌تواند به‌عنوان یک موضوع مطالعاتی مورد توجه کارشناسان حوزه منابع آبی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: استان قزوین در گذشته حدود 800 رشته قنات داشته که در حال حاضر این تعداد به دلیل خشکسالی به  200 رشته قنات کاهش یافته و بقیه از چرخه خارج شده است.

وی در خصوص احیاء برخی قنوات در استان گفت: در داخل دشت قزوین به نظر می‌رسد قناتی با قابلیت احیاء مجدد نداشته باشیم اما در دامنه‌ها و ارتفاعات امکان احیای قنوات وجود دارد چون آن‌ها به منابع زیرزمینی ارتباط ندارد و حیاتشان در رابطه با بارشه است و در فصل بارندگی پرآب و در خشکسالی، کم آب و یا بی آب می‌شوند.

ملکی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی موزه آب در استان قزوین ضمن ایجاد یک ظرفیت گردشگری جذاب در استان بستر آشنایی دانش‌آموزان، دانشجویان، محققان، کارشناسان، گردشگران داخلی و خارجی و عموم مردم با گنجینه‌های تاریخی و ارزشمند آبی استان و کشور مهیا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز