خبرگزاری کار ایران

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید خبر داد؛

آغاز فصل جدید ساماندهی سنگ‌های تاریخی در تخت‌جمشید

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۰۷۴

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید از آغاز فصل جدید ساماندهی سنگ‌های تاریخی موجود در محوطه این میراث جهانی خبر داد و یادآور شد که این سنگ‌ها مربوط به درگاه و ستون‌ها بوده و عمدتا منقوش است و از پیکره بنا جدا و در فضای باز پراکنده شده‌اند.

به گزارش ایلنا حمید فدایی تعداد این قطعه سنگ‌ها را بسیار زیاد اعلام و اضافه کرد: با توجه به اینکه این قطعات سنگ به طور مستقیم روی خاک قرار گرفته، سرما، باران و رشد گیاهان آسیب زیادی به آن‌ها وارد می کند، لذا در قالب طرح ساماندهی در زمینه مستندنگاری و شناسنامه‌دار نمودن هر قطعه سنگ و سپس انتقال قطعات سنگ به مخازن سرپوشیده تخت جمشید نیز تصمیم‌گیری و اقدام شد.

فدایی خاطرنشان کرد: فعالیت ساماندهی سنگ‌ها از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تاکنون حدود ۳۶۰۰ قطعه سنگ، ثبت و مستندنگاری شده و به داخل فضاهای انبار انتقال یافته است.

او دستاورد این طرح را علاوه بر ثبت و حفاظت از قطعات سنگ، بهره برداری در زمینه مرمت تخت‌جمشید دانست و گفت: با انتقال قطعات سنگ جدا شده از بناها و کاخ‌ها به داخل مخازن، امکان مستندنگاری، طبقه بندی و ساماندهی قطعات سنگ و در نتیجه ایجاد بانک اطلاعاتی نیز فراهم آمده است و از داده‌های این بانک برای پاره‌یابی قطعات و همچنین نصب در محل اصلی و اولیه در کاخ‌های تخت جمشید استفاده خواهد شد.

فدایی افزود: موضوع ساماندهی قطعات سنگ یکی از مهمترین پروژه‌های پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید بوده که در دو ساله اخیر و با وجود همه‌گیری کرونا به نحو مناسبی پیشرفت داشته و نتایج درخشان آن در نجات‌بخشی و ثبت و ضبط این قطعات ارزشمند تاریخی باعث توسعه این پروژه و برنامه‌ریزی تداوم آن طی ماه‌ها باقیمانده از امسال و سال آینده شده است.

یونس زارع؛ یکی از کارشناسان باستان‌شناس و از مسئولان اجرایی این طرح نیز گفت: در فرآیند ساماندهی قطعات سنگ، موقعیت مکانی و حاضر آن‌ها قبل از جابجایی مشخص می گردد. این توضیحات به همراه مشخصاتی همچون ابعاد و اندازه، وزن قطعه سنگ، توضیحات نقش و ... در جداول مربوطه تکمیل و تصاویری از وجوه مختلف سنگ به هر شناسنامه افزوده می گردد. 

فهیمه همایون؛ دیگر کارشناسان با اشاره به مراحل مختلف بررسی و ارزیابی طرح مذکور، گفت: به طور معمول بر روی هر قطعه از سنگ بر اساس مکانی که می توانسته بدان متعلق باشد اعم از پایه ستون، قلمه ستون، سر ستون، پلکان ها و دیگر مولفه‌های لازم نیز بررسی و ارزیابی می شود و بر این اساس طبقه بندی قطعات سنگ‌ها نیز در این مرحله از ساماندهی به انجام می‌رسد.

همایون افزود: در طول مدت ساماندهی تاکنون قطعاتی نیز ثبت شدند که قابلیت وصالی به یکدیگر و مرمت آن‌ها وجود داشت و پس از پاره‌یابی این قطعات، پیگیری لازم در زمینه مرمت آن‌ها از طریق واحد مرمت انجام شده و همچنین قطعاتی از سنگ‌ها که امکان وصالی و اتصال آن‌ها به محل اولیه آن‌ها در کاخ‌های تخت جمشید وجود دارد نیز در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز