خبرگزاری کار ایران

پیش بینی اجرای ۱۰۰ هکتار باغات ایستاده انگور در طرح فراز استان همدان

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۰۳۴

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان از پیش‌بینی اجرای ۱۰۰ هکتار باغات ایستاده در طرح فراز باغات انگور این استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از همدان، حجت الله شهبازی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح فراز نیاز به منابع مالی است ، اظهار کرد: از سال ۹۸ کار طرح جدید فراز در سطح استان همدان آغاز شد که در همان سال ۸۵ هکتار باغات داربست در طرح فوق در استان همدان ایجاد کردیم.

وی میزان باغات ایجاد شده داربستی استان همدان در سال ۹۹ را در طرح فراز ۴۳ هکتار برشمرد و تصریح کرد: بر اساس  برآوردها با منابع تامین شده در سال جاری اجرای ۱۰۰هکتار باغات ایستاده در سطح استان همدان پیش بینی می‌شود.

شهبازی افزود: در مقایسه با مساحت کل باغات انگور موجود استان همدان این میزان طرح فراز انجام شده کم بوده و بیشتر به صورت الگویی است که امیدواریم باغداران هم با توجه به مزایای طرح فراز با تقبل بخشی از هزینه‌های تبدیل باغات خوابیده به داربستی و ایستاده در توسعه و جهش  طرح فراز در آینده نزدیک بیش از پیش ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه طرح ویژه فراز باغات انگور یکی از طرح های ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بوده که در سال های اخیر در حال انجام است ،تصریح کرد:با توجه به جایگاه دوم استان همدان از نظر سطح زیر کشت باغات انگور در کشور یکی از از اقدامات و کارهای ویژه ای که باید برای باغات انگور استان همدان انجام می گرفت روش کشت و کار در این باغات بود.

شهبازی  با اشاره به اینکه پیش از این  باغات انگور سطح استان همدان به صورت خوابیده بود و باید تبدیل به داربست و ایستاده می شد تصریح کرد: باغات انگور  به صورت ایستاده دارای مزایای بسیاری بوده که افزایش کیفیت محصول، تسهیل در روند کاشت و داشت و برداشت، امکان مکانیزه کردن، آسان‌ و راحت تر شدن فرآوری و ضریب تبدیل انگور به کشمش و ایجاد آبیاری قطره را می توان از جمله مزایای این طرح دانست که موجب می شود به سمت این طرح سوق داده شویم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی پیش از این در زمینه سرمازدگی محصول در این طرح وجود داشت ،خاطر نشان کرد: با نوع و تیپ‌هایی که برای این کار در نظر گرفته شده و با اطلاعاتی که به بهره‌برداران و باغداران انگور داده‌ایم موجب شده که این اتفاق نیز در استان همدان بیفتد.

شهبازی با اشاره به اینکه باغدار  انگور کشور  به روش داربستی و فراز موفق به تولید ۱۲۰تن انگور شده ، خاطرنشان کرد: قبل از سال ۹۸ در همه دوران سال های گذشته از سطح ۲۲ هزار هکتار کل باغات انگور استان تنها ۲۰تا ۲۵ هکتار به صورت طرح فراز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز طرح به منابع مالی بالا بوده و موضوع منبع مالی یکی از جمله موارد مهم باغداران در این رابطه است، گفت: در حال حاضر تبدیل هر هکتار باغات انگور خوابیده به داربستی نیازمند ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار خواهد بود.

شهبازی با بیان اینکه متاسفانه برای این طرح منبع مالی ملی  مناسبی پیش بینی نشده است، یاد آور شد: در دوسالی که در رابطه با طرح فراز در استان همدان اقدام شده اعتبار آن  با کمک  منابع استانی بخشی از محل صندوق کارآفرینی امید و بخشی بانک کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح فراز باغات انگور همواره به تاک داران تاکید و توصیه داریم که در این رابطه دانش فنی خود را با مشاوره‌های لازم ارتقا دهند چرا که پرورش درختچه انگور تخصصی بوده و هنگامی که این درختچه‌ها به ایستا و داربستی تبدیل می‌شوند پرورش درختچه های تاک تخصصی‌تر خواهد شد.

این فرد مسئول با بیان اینکه در استان همدان، ملایر به عنوان شهر جهانی انگور دارای بیشترین سطح زیر کشت باغات انگور  است، یاد آور شد: به همین منظور برای ارتقا هر چه بیشتر دانش فنی در این زمینه پژوهشکده انگور ملایر، ایستگاه تحقیقات انگور ملایر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول سال ...  از جمله مواردی است که در این شهرستان فعالیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز