خبرگزاری کار ایران

راه اندازی بوستان دائمی یادمان های نوروزی در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۵۲۵

دبیر جشنواره چهاردهم هنرهای شهری مشهد از راه اندازی بوستان دائمی یادمان های نوروزی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مهدی یکپسر دبیر جشنواره چهاردهم در نشست هم‌اندیشی با جمعی از هنرمندان تهرانی که با حضور بهزاد چوپانکاره مدیر اداره هنری شهرداری مشهد و حسن‌زاده دبیر اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری برگزار شده بود، ضمن تشریح جزئیات اجرایی و فنی این رویداد بزرگ مدیریت هنر شهری اظهار داشت: هرساله یک نفر از اهالی هنر به‌عنوان دبیر جشنواره انتخاب می‌شود و لذا این الزام از ناحیه مدیران شهرداری مشهد وجود ندارد که دبیری جشنواره در انحصار کارکنان این سازمان باشد که البته می‌توان این نگرش بلند را به فال نیک گرفت و آن را به‌منزله ارج نهادن به جامعه هنری استان قلمداد کرد.

یک‌پسر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در زمینه روایتگری آثار هنری کم‌کاری‌های زیادی داشته‌ایم، افزود: کشور ما در تولید آثار داستان‌محور با وجود ادعای زیاد از دیگر کشورهای دنیا عقب است، درحالی‌که فرم خوب، تعاملی‌بودن و سوژه‌محوری آثار ارتباط مردم را با یک اثر هنری تقویت می‌کند. یکی از تلاش‌های ما در این جشنواره روایت داستان‌ها در دل این المان‌های برگزیده است.

وی با بیان اینکه این رویداد به مطالبه‌ای عمومی در جامعه تبدیل شده است، ادامه داد: در این ۱۴سال، این آثار حال‌وهوای ویژه‌ای در شهر ایجاد کرده‌ و در این مدت، آثار برگزیده‌ در این جشنواره حال مردم را خوب کرده‌اند. در همین راستا، شهردار مشهد به ما اعلام کرده است که اگر هزینه‌های این جشنواره یک‌درصد حال مردم شهر را خوب کند، به بسیاری از اقدامات دیگر می‌ارزد.

یک‌پسر با اشاره به بازدیدهای میلیونی زائران از المان‌های نصب‌شده در شهر مشهد در ایام نوروز، اظهار کرد: در تعطیلات نوروز روزانه ۶میلیون زائر به مشهد تردد می‌کنند؛ موضوعی که در شهرهای مهم گردشگری دنیا دیده نمی‌شود. پیش‌بینی سیل سفرها به مشهدالرضا(ع) در نوروز امسال، وضعیت ویژه‌ای را در بازدید از این المان‌ها ایجاد می‌کند.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد بیان کرد: در فرصت یک‌ماه اکران باتوجه‌به قابلیت‌هایی که در آثار وجود دارد، آن‌ها را به یکی از بوستان‌های شهر مشهد منتقل می‌کنیم تا با پیگیری این اقدام در دوره چهارساله مدیریت شهری به بوستان موضوعی از روایت‌ها و داستان‌های مشهد برسیم که می‌تواند در آینده به جاذبه گردشگری شهر تبدیل شود.

یک‌پسر در تشریح نحوه ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی هنرهای مشهد گفت: شرکت‌کنندگان باید ۳پوستر به این جشنواره بفرستند؛ پوستر ابتدایی درباره معماری و ساختار بناست، پوستر دوم در زمینه ساختار محتوا و طرح است و پوستر سوم به تبیین ابعاد فنی و شیوه و روش ساخت المان می‌پردازد. پس از آن، باتوجه‌به اطلاعات این ۳پوستر، داوران به جمع‌بندی لازم در زمینه کیفیت اثر هنری خواهند رسید.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد با اشاره به شکل بهره‌برداری از این المان‌ها در شهر، افزود: یکی از اتفاقات مهم امسال این است که آستان‌قدس‌رضوی پای کار این جشنواره آماده است. در همین راستا، در ضلع قبله حرم، بین باب‌الرضا(ع) و میدان بین‌المقدس فضای بزرگی در نظر گرفته شده است و در این بخش‌ها باتوجه‌به زیست شبانه منطقه تمهیدات لازم برای بهره‌برداری ۲۴ساعته از این پروژه در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره هنری شهرداری مشهد در این جلسه با بیان اینکه جشنواره تاریخچه‌ای چندین‌ساله دارد که در دوره جدید بخش بین‌الملل به آن افزوده شده است، گفت: باتوجه‌به سیاست‌های دوره ششم و تأکید بر شعار مشهد، جهان‌شهر برکت و کرامت، به برخی حوزه‌ها وارد شده‌ایم. بهزاد چوپان‌کاره یکی از موضوعات حوزه بین‌الملل را تأکید بر موضوع مشهد شهر جهانی کهن‌سنگ دانست و افزود: بخش دیگر این جشنواره رویداد نوروزگان است که به المان‌های نوروزی می‌‌پردازد. امسال گزیده‌تر از همیشه آثار را بررسی می‌کنیم و در این حوزه ۱۴اثر منتخب برگزیده می‌شوند.

چوپان‌کاره اظهار کرد: امسال به گروه‌های نمایشی مختلف فراخوان داده شده است و این گروه‌های برنامه‌ریزی، در کنار این المان‌ها برنامه خواهند داشت. مدیر اداره هنری شهرداری مشهد با اشاره به نزدیکی میلاد امام‌زمان(عج) و نوروز ۱۴۰۱ و همچنین آغاز ماه رمضان در انتهای نوروز، افزود: آذین‌بندی باتوجه‌به کنارهم قراردادن این ۳رویداد خواهد بود و از تزیینات شهری می‌توان در دیوارها و همه بخش‌های شهر برای ایجاد فضایی متفاوت استفاده کرد.

گفت‌وگوی صمیمانه و بیان نظرات و پیشنهادات کارشناسان هنری و فنی از دیگر بخش‌های این نشست بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز