خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست ایلام به ایلنا خبر داد؛

مشاهده پلنگ ایرانی در ملکشاهی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۷۴۰

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان ایلام از مشاهده پلنگ ایرانی در شهرستان ملکشاهی خبر داد.

غلامرضا ابدالی در گفت و گو با ایلنا ایلام گفت: هفته گذشته در شهرستان ملکشاهی تصویر پلنگ ایرانی توسط دوربین تله ای ضبط و ثبت شد.

وی افزود؛  این گونه با نام علمی Panterapardos در حال حاضر بزرگترین گربه سان کشور است بدلیل کاهش شدید جمعیت گونه در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض EN قرار دارد.

وی بیان داشت: در اکثر زیستگاه‌های کشور اعم از جنگلی، کوهستانی، بیابانی، استپی، بلوچی و در ارتفاعات مختلف تا حدود 4000 متر مشاهده شده است.

ابدالی افزود: بدلیل کاهش شدید جمعیت گونه ، سازمان حفاظت محیط زیست در سالیان اخیر اقدام به تهیه و تدوین برنامه ای تحت عنوان برنامه عمل پلنگ نموده است که بر اساس این برنامه حفاظت، مدیریت گونه در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بیشتر از پستانداران بزرگ جثه تغذیه می کند (گراز،کل، بز،قوچ و میش) اما بدلیل کاهش جمعیت طعمه های حیوان رو به شکار جانوران اهلی نیز گذاشته است.حیواناتی مثل اسب، قاطر، الاغ، بز و گوسفند اهلی، خرگوش، تشی و گراز ،سگ گله و نگهبان نیز از سایر طعمه های مورد علاقه حیوان است.

مدیرکل محیط زیست افزود:  گونه پلنگ  در صورت آرامش در زیستگاه به صورت روز و شب فعال است ولی بدلیل ناامنی زیستگاه  شب فعال بوده  نمی توان در روز حیوان را رصد کرد.لذا جهت پایش حیوان از دوربین های تله ای مستقر شده در زیستگاه و گذرگاههای حیوان استفاده می شود.تاکنون در سالهای اخیر تصاویری از این حیوان در منطقه حفاظت شده کبیرکوه ، دینار کوه، ملکشاهی ثبت شده است.که در هفته گذشته در شهرستان ملکشاهی با تلاش همکاران آن شهرستان و توسط دوربین تله ای تصویربرداری انجام شد.

وی در پاسخ به چالش های موجود برای این حیوان گفت: مهمترین چالش های سد راه حیوان ۱-شکار غیر مجاز۲- طعمه های مسموم۳- تخریب زیستگاه ۴- کاهش طعمه و غذای حیوان بدلیل شکار طعمه های حیوان در زیستگاه ۵- کاهش منابع آبی و خشکسالی است.

وی به مهم ترین نقاط حضور این حیوان هم اشاره کرد و گفت: مهمترین زیستگاه های استان که در آنها حضور پلنگ ثبت و یا گزارش شده شامل ۱ دینارکوه۲- کبیرکوه۳- مانشت و قلارنگ۴- ملکشاهی۵- بیناو بیجار ۶- سیاه کوه دهلران است.

وی تصریح کرد: پلنگ گونه چتر است و در راس هرم غذایی است. پلنگ ایرانی آخرین بازمانده از جنس پانترا در ایران است و اهمیت ویژه ای در حفظ توان  اکولوژیکی زیستگاه ها دارد، قلمرو گرا و دارای وسعت قلمرو زیادی است و این محدوده را با ادرار مشخص می کند.

وی افزود: راهکارهای حفاظت و احیاء جمعیت پلنگ ۱-احیاء زیستگاه های حیوان ۲- احیاء جمعیت طعمه در زیستگاه ۳- اجرای دقیق برنامه مدون مدیریت پلنگ ۴- برخورد شدید با شکار غیر مجازگونه ۵- خروج دام و جنگل نشینان از زیستگاه های حیوان۶- اجرای کارگاه های آموزشی و مدیریتی پلنگ در استان در بین افراد بخصوص بومیان که در مجاورت زیستگاه این حیوان زندگی می کنند است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز