خبرگزاری کار ایران

رصدخانه آب قزوین پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۲۵۹

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: رصد خانه آب استان در حال حاضر حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای راه اندازی آن بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل آن به یک میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای استان قزوین، یدالله ملکی درباره اهمیت راه اندازی رصد خانه آب در استان گفت: دشت قزوین به‌عنوان یکی از دشت‌های مهم و استراتژیک کشور با توجه به تغییر اقلیم و کاهش میزان بارش‌ها و نیز مصرف بی رویه منابع آب‌های زیرزمینی همواره با چالش‌های جدی در حوزه آب مواجه بوده که در صورت بی توجهی نسبت به مدیریت منابع آبی در سال‌های آینده با مشکلات بیشتری نیز مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی به بیش از  یک و نیم متر هم رسیده بود که خوشبختانه با اجرای طرح‌های احیاء و تعادل بخشی و همکاری دستگاه‌ها و بهره‌برداران توانستیم وضعیت را کنترل کرده و از بحران خارج کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته با بستن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز با نصب کنتورهای هوشمند و اقدامات موثر دیگر میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت قزوین به حدود صفر رسید؛ اما این برنامه‌ها باید تداوم داشته و در کنار توسعه آبیاری مدرن و دور شدن از روش‌های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی به سمت مدیریت هوشمند مدیریت آب حرکت کنیم.

این مسئول عنوان کرد: با شرایط موجود در دشت قزوین و ضرورت تامین نیازهای کشاورزی یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم کنترل مصارف غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی است که باید آن را به حداقل برسانیم تا حیات آینده دشت تضمین شود و بهترین کار برای تحقق این هدف نصب کنتورهای هوشمند بود که تصمیم گیری‌های لازم برای آن انجام و کار در حال اجرا است.

وی ادامه داد: از مجموع حدود 6 هزار حلقه چاه موجود در استان تاکنون حدود 3 هزار و 800 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

ملکی بیان کرد: برای نصب کنتورهای باقیمانده بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با تامین آن از سوی کشاورزان در یک سال آینده این کار نیز عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار نصب کنتورهای هوشمند به‌دنبال ایجاد رصد خانه آب استان هستیم تا بتوانیم تمامی چاه‌های استان را رصد و مدیریت کنیم که خریداری و نصب تجهیزات آن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: رصد خانه آب در واقع یک مرکز با قابلیت شارژ کارت کنتورهای هوشمند و کنترل و مدیریت هوشمند منابع آب است و در ادامه با اتصال  ایستگاه‌های باران سنجی، چاه‌های پیزومتری و شبکه آبیاری دشت قزوین به این مرکز امکان مدیریت کلیه منابع آبی استان از رصد خانه آب فراهم می‌شود.

ملکی گفت: با راه اندازی رصد خانه آب در استان قزوین مرحله جدیدی از کنترل و مدیریت هوشمند منابع آبی آغاز می‌شود و این یک اقدام اساسی در جهت صیانت و حفظ و نگهداری از این منابع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز