خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

فرصت حضور در جمع کشاورزان معترض در بستر زاینده‌رود را پیدا نکردم/ کار کشاورزان را تایید نمی‌کنم/ وضعیت امروز به دلیل سوء مدیریت و بی‌تدبیری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۴۲۳

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در حد یک روز و برای پیگیری حضور وزیر نیرو به اصفهان آمدم و برگشتم و فرصت نکردم در جمع کشاورزان معترض در بستر زاینده‌رود حاضر شوم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حضور کشاورزان در بستر زاینده‌رود و مشکل خشکی این رودخانه و تالاب گاوخونی سبب شد با مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشیم.

متن این گفت‌وگو به این شرح است:

 آیا در جمع کشاورزان اصفهانی که در بستر زاینده‌رود مستقرشده بودند حضور یافتید؟

به دلیل جلسات متعدد مجلس نتوانستم در جمع آن‌ها شرکت کنم.

یعنی در این چند روز به اصفهان سفر نکردید؟

در حد یک روز و برای پیگیری حضور وزیر نیرو به اصفهان آمدم و برگشتم و فرصت نکردم در جمع کشاورزان معترض در بستر زاینده‌رود حاضر شوم.

 جلسات مجلس در چند روز اخیر پیرامون موضوع آب یا زاینده‌رود بود؟

مجلس به مناسبت‌های مختلف جلسه دارد و بعضی از این جلسات مربوط به مسائل کشاورزان و آب است.

 آیا برای کشاورزان اصفهانی که سال‌ها است حقابه شان را درست دریافت نکرده‌اند و حالا در بدترین وضعیت اقتصادی قرارگرفته‌اند، نطقی در مجلس داشته‌اید؟

خیر، نه من و نه سایر نمایندگان اصفهان نطق نداشتیم؛ چون نطق سالیانه است و باید برای آن ثبت‌نام کنیم. مگر اینکه اضطراری باشد که باید پیش از آن ثبت‌نام انجام شود و بعد از ثبت‌نام اگر در قرعه‌کشی برنده شویم می‌توانیم در صحن علنی نطق داشته باشیم. به همین دلیل تاکنون فرصت نشده در خصوص مسائل کشاورزان اصفهان در صحن علنی مجلس نطق داشته باشیم. البته بحث و گفت وگو در این زمینه مستمر است و من و سایر نمایندگان اصفهان در جلسات مختلف پیرامون موضوع آب بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.

 وزیر نیرو در سفر به اصفهان نه خودشان و نه استاندار و نه سایر نمایندگان اصفهان در جمع کشاورزان متحصن در زاینده‌رود حضور پیدا نکردند. دلیل آن را می‌دانید؟

البته پیگیر مطالباتشان هستند و مطالبی که در جلسه هماهنگی، حضور علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز مطرح شد مطالبات کشاورزان بود.

 وضعیت کشاورزانی که منتظر دریافت حقابه شان هستند چه می‌شود؟

ما نیز منتظریم دولت جدید در اسرع وقت مصوبات قبلی زاینده‌رود را اجرا کند. قرار شد دستگاه‌های اجرایی در استان‌های اصفهان و سایر استان‌های هم‌جوار نیز به شکل جدی موضوع آب را پیگیری کنند. بحث نظارتی و اجراشدن قوانین و مقررات مدنظر ما است، البته از این ستادها و شوراها کم نداشتیم؛ مهم خاصیت چنین تشکل‌هایی است و نکته حائز اهمیت این است که مسئله زاینده‌رود کلاف درهم‌پیچیده و سردرگمی است که اصلاً و ابداً یک راهکار ساده و سهل ندارد. مثلاً با بستن آب یزد و یا قطع آب صنایع مشکل حل نمی‌شود.

 آیا استحصال کرده‌اید که مشکل از کجاست؟

در حال حاضر ۳۱۰ میلیون مترمکعب بارگذاری آب شرب روی زاینده‌رود است و با این‌ وجود قصد دارند بارگذاری جدیدی برای آن لحاظ کنند. حاکمیت با پروژه ساخت مسکن قصد دارد ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار واحد به خانه‌های مسکونی استان اضافه کند. به‌این‌ترتیب حداقل پانصد هزار نفر جمعیت به استان مهاجرپذیر اصفهان اضافه می‌شود که نیازمند بارگذاری جدید آب برای تأمین آب شرب آن‌ها است. موضوع دیگر مسئله بالا دست است که قبل از سد به کاهش آب آوری منجر شده و پنجاه‌هزار هکتار در بالادست بارگذاری جدید بر رودخانه انجام داده‌اند. به‌این‌ترتیب پنج میلیون مترمکعب بر ثانیه آب برداشت می‌شود و مشخص نیست این بار گذاری دقیقاً در کدام قسمت صرف می‌شود؛ بخشی از این بارگذاری برای کشاورزی و باغداری است که حدوحصر معلوم نیست، اما ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب یعنی سه برابر آب مورد نیاز یزد و صنایع به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

مسئله زاینده‌رود پیچیده شده و انباشت بی‌تدبیری‌ها در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و فرمانداری و استانداری‌ها است که همگی جمع شده و ما وارث این مشکل هستیم. اگر بخواهیم با راه‌حل‌های ساده و یک‌خطی کار را به‌پیش ببریم شدنی نیست و من مخالف چنین راه‌حل‌هایی هستم.

 راهکاری برای رفع مشکل زاینده‌رود وجود دارد؟

مشکل زاینده‌رود با عزم جدی همه مسئولان قابل‌حل است. در این دوره از مجلس که یک و نیم سال از آن می‌گذرد، نمایندگان بسیار جدی‌تر پیگیر مسئله زاینده‌رود شدند، ولی از همه مسئولان می‌خواهیم تا با شناخت کافی از موضوع، پرهیز از نگاه‌های سطحی و ناقص مشکل را برطرف کنند. روی سخنم با زاینده‌رود بیماری است که دردهای مختلف دارد و نیازمند درمان‌های مختلف است.

 آیا امکان تخصیص آب به کشاورزان اصفهانی وجود ندارد؟

 کشاورزان برای کشت پاییزه آب می‌خواهند که با وجود ذخیره ۱۱۰ میلیون مترمکعبی آب در پشت سد زاینده‌رود و بارشی که تضمین نمی‌دهد جبران‌کننده کسری آب باشد، تخصیص ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت پاییزه غیرممکن است؛ چراکه ذخیره سرد تنها تأمین‌کننده آب شرب جمعیت بیش از پنج و نیم میلیون نفر استان است؛ درحالی‌که کشاورزان برای رسیدن به محصول نیازمند تخصیص آب در اسفند و شروع سال جدید هستند. این‌یک تصمیم حیاتی است و نمی‌شود گفت آب‌باز شود یا بسته بماند. باز کردن آب یک خطر دارد، باز نکردن آن بیشتر، چراکه دوره کشت طلایی در حال از بین رفتن است. باید به‌صورت تخصصی و با در نظر گرفتن کلیت موضوع  مشکل زاینده‌رود و بی‌آبی آن برطرف شود.

 ولی یکی از نمایندگان مردم اصفهان خواندن نماز باران را راه‌حل رفع مشکل خشک‌سالی و بی‌آبی زاینده‌رود اعلام کرده بود.

 از امثال ما نمایندگان پذیرفتنی نیست که بگوییم با دعا و نماز باران مشکل خشک‌سالی را برطرف می‌کنیم. خداوند اسباب و مصوباتی دارد که باید از آن استفاده کنیم؛ اما از نمایندگان توقع می‌رود که این‌گونه صحبت نکنند، چراکه مبنا و ساختار وضعیت آب امروز به دلیل سوء مدیریت و بی‌تدبیری است.

 نظرتان در مورد تجمع کشاورزان در بستر خشک زاینده‌رود چیست؟

کار کشاورزان در زاینده‌رود را تایید نمی‌کنم و امیدوارم به‌زودی با اجماع دولت و نمایندگان و مردم مشکل خشک‌سالی زاینده‌رود برطرف شود.

*****

 این گفت و گو  در تاریخ  25 آبان ماه انجام شده است. اما امروز 7 آذرماه در ایلنا منتشر شده ، براساس اعلام دفتر این نماینده ، « مصاحبه شونده ( مهدی طغیانی- نماینده مردم اصفهان ) در تاریخ 29 آبان ماه بین مردم و کشاورزان استان حضور پیدا کرد اما   بنا به مطلحت‌هایی نخواست  درباره آن اطلاع رسانی کند. »

فرصت حضور در جمع کشاورزان معترض در بستر زاینده‌رود را پیدا نکردم/ کار کشاورزان را تایید نمی‌کنم/ وضعیت امروز به دلیل سوء مدیریت و بی‌تدبیری است

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز