خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان ایلام گزارش می دهد؛

رنج چند ساله مردم هلیلان از نبود امکانات ‌رفاهی و شهروندی/هلیلان شهری بدون بیمارستان و خدمات درمانی مناسب

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۸۲۵

شهرستان محروم هلیلان در استان ایلام ابتدایی ترین خدمات بیمارستانی را ندارد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از ایلام، هلیلان، شهرستانی در یکصد کیلومتری و شمال شرقی ایلام واقع شده و نامش با محرومیت پیوند خورده است.

خودکشی ، آسیب های اجتماعی، فقر‌ شدید، نبود زیر ساخت های لازم و شرکت‌های بزرگ برای توسعه و ایجاد اشتغال ، عملیاتی نشدن وعده دولت‌های مختلف ، جاده های غیر استاندارد همگی دست به دست هم داده اند تا همچنان نام این شهرستان در ژرفای محرومیت بماند.

 دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و توزیع برابر منابع سلامت یکی از اهداف اصلی برنامه‌ریزان و سیاستگذاران بخش سلامت در هر کشوری به شمار می رود، اما در ایران بی‌عدالتی در توزیع منابع بخش سلامت در مقایسه با کشورهای توسعه یافته دارای شدت بیشتری است.این در حالی است که توسعه زیر ساخت بخش‌های مختلف در جامعه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مستلزم فراهم شدن سلامتی در جامعه است.

در شهرستان هلیلان از توابع استان ایلام که فاقد بیمارستان است چه باید گفت و چه تعریفی در ادبیات سلامت را می توان بر آن گذاشت و چه دلیل و توجیهی می تواند افکار عمومی را اقناع کند که در استانی، شهرستانش حداقل های درمانی را ندارد و مردم مجبور می شوند برای مراجعه به پزشک متخصص یا اعمال جراحی به مرکز استان که صد کیلومتر با هلیلان فاصله دارد یا استان کرمانشاه مراجعه کنند ؟

اگر عضوی از  یک خانواده در شهرستان هلیلان به عمل جراحی یا مراجعه به پزشک متخصص نیاز داشته باشد، جدا از رنج محرومیت، تورم و گرانی را باید متحمل شود که  ازسوی دیگر  نبود خدمات درمانی  رایگان و قابل دسترس هم مزیدی بر علت است که رنج مریض داری را دو چندان می‌کند.

هلیلان همواره محل تجمع کاندیداهای مجلس و عامل پیروزی خیلی از نمایندگان مجلس در استان ایلام بوده‌  اما محرومیت‌های    این شهر‌ستان نشان می‌دهد نمایندگان این دوره از مجلس نیز تنها به گرفتن عکس یادگاری  با مردم  بسنده کرده و به محض رسیدن به صندلی قدرت برعکس وعده هایشان عمل کرده‌اند.

رنج چند ساله مردم هلیلان از  نبود امکانات ‌رفاهی و شهروندی/هلیلان شهری بدون بیمارستان و خدمات درمانی مناسب

در همین رابطه رئیس شبکه بهداشت و درمان هلیلان در گفت وگو با ایلنا گفت : مهم ترین کاری که باید برای هلیلان انجام شود ساخت بیمارستان است.

فاطمه کریمی افزود: یکی از دلایلی که بیماران هلیلانی به شهرستان چرداول ، ایلام و... مراجعه می کنند نبود پزشک متخصص است.

وی اظهار داشت: محرومیت برخی مناطق در هلیلان به‌قدری است که هیچ پزشک عمومی حاضر نیست به آنجا برود هرچند در طول یک سال ونیم حضور بنده این مشکل را رفع کرده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه زمین برای ساخت بیمارستان آماده است و مسئولان قول داده اند که تا بهمن ماه به مناقصه برود،افزود : فعلا ساخت یک بیمارستان محلی بصورت اورژانسی می تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند تا در آینده و با استقرار پزشک متخصص و فراهم شدن بخشی از زیرساخت های درمانی بتوانیم آن را به بیمارستان مجهزتری ارتقاء دهیم.

در این رابطه نماینده ایلام به خبرنگار ایلنا گفت : ضریب محرومیت هلیلان ۷ و ۸ است که بالاترین ضریب محرومیت در کشور است.

علی اکبری بسطامی افزود: اگر چه در طول این سالها برخی نهادها و سازمان‌ها کارهای خوبی انجام داده اند اما دولت مکلف است به محرومیت این شهرستان توجه کند.

وی تاکید کرد: در سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده باید این گونه باشد که در کنار این خدمات، به موضوع خدمات پاراکلینکی و آزمایشگاه هم توجه شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه در برخی از مناطق،  سیستم ارجاع و پزشک خانواده وجود دارد اما خدمات پاراکلنیکی نیست که خلاف قانون عمل می شود،گفت: هلیلان به دلیل انزوای جغرافیایی و محصور بودن بین سه استان ایلام، کرمانشاه و لرستان دارای محرومیت های زیادی است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز