خبرگزاری کار ایران

ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان :

با دوگروه واکسن گریز و واکسن ستیز روبرو هستیم/ هیچ شهری از استان اصفهان در وضعیت قرمز نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۵۷۶

ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با دو گروه واکسن گریز و واکسن ستیز رو برو هستیم که با اجرای طرح شهدای مدافع سلامت قصد مواجه مسالمت آمیز با این دوگروه و ترغیب آنها برای واکسیناسیون هستیم.

به گزارش خبر ‌نگار ایلنا از اصفهان،شاهین شیرانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بدون کمک رسانه ها طرح بسیج شهدای مدافع سلامت میسر نخواهد شد و در شرایطی که مشکل کمبود واکسن نداریم، باید افراد بیشتری از جامعه را واکسینه کنیم.

وی ادامه داد: به دنبال پیگیری دلیل عدم دریافت واکسن شهروندانی هستیم که واکسینه نشده اند و با اجرای این طرح محله به محله، منطقه به منطقه این موضوع را پایش و با کمک معتمدان محل واکسیناسیون این افراد را انجام می دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه جمعیت هدفی داریم، بالای 12 سال که واکسن نزده اند خاطر نشان کرد: این افراد یا می ترسند و یا اطلاعاتی که نسبت به واکسن کرونا دارند ناقص است. برخی هم ممکن است اعتقاد به واکسن نداشته باشند و ما با دور گروه واکسن گریز و وکسن ستیز روبرو هستیم.

وی یادآور شد: شیب نمودار واکسیناسیون ما در استان اصفهان به رشد بسیار کند حدود روزی کمتر از دو دهم درصد رسیده بود، یعنی تقریبا روزی 25 هزار نفر برای دریافت واکسن مراجعه می کنند درحالیکه ما ظرفیت تزریق روزانه تا 150 هزار نفر را داریم و این مشکل باید برطرف .می شد

شیرانی با بیان اینکه واکسن هم پیشگری است هم درمان تصریح کرد: بعد از واکسیناسیون احتمال گرفتن کرونا کمتر است نسبت به کسی که واکسن نزده؛ آمار نشان می دهد کسی که واکسن زده و مبتلا به کرونا شده، با شدت کمتری درگیر بیماری بوده و مهم تر اینکه بسیار بسیار مرگ و میرناشی از تزریق واکسن کمتر است.

کاهش میزان مراجعه مردم برای تزریق واکسن

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از اجرای این طرح بین 5 تا 7 روز طول می کشد که یک درصد به افراد واکسیناسیون شده جامعه استان اضافه شود که درصد بسیار پایینی بود. این درحالی است که ما نمی دانیم از چه زمانی با پیک ششم روبرو می شویم و باید برای این موج آماده باشیم. تنها راه هم واکسیناسیون اکثر افراد جامعه است. باید 90 درصد جامعه را ایمن کرده باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بحث ما اپیدمی است و برای مصونیت جامعه باید چرخه انتقال کرونا قطع شود. هر فرد کرونایی می تواند 6 نفر را مبتلا کند و این چرخه باید با واکسیناسیون شکسته شود.

وی با اشاره به اینکه 44 مرکز تجمیع واکسیناسیون داریم گفت: ما امکان تزریق روزی 150 هزار دز واکسن داریم، درحالیکه تنها حدود 25 هزار نفر در روز برای دریافت واکسن مراجعه می کنند و 120 هزار ظرفیت خالی و نگرانی از پیک ششم داریم.

شیرانی تاکید کرد: با ایجاد زیر ساخت پایش افراد واکسینه شده نسبت به کرونا به همراه استفاده از ظرفیت سامانه سیب، تمام افرادی که واکسن دریافت نکرده اند را شناسایی و از روش های مختلف برای ترغیب آن ها جهت واکسیناسیون استفاده خواهیم کرد.

چهار شهرستان در وضعیت نامناسب واکسیناسیون

وی یادآور شد: بهترین شهرستان ما در میزان تزریق واکسن بویین میان دشت است که بالای 90 درصد پوشش واکسیناسیون دارد و بدترین شهرستان ها خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان و برخوار و خود اصفهان هستند.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اگر کسی واکسن نزد با اعمال محدودیت های هوشمند طبق رنگ بندی شهر ها در استان با وی برخورد خواهیم کرد.

وی از عدم وجود شهرستان قرمز در استان اصفهان خبر داد و گفت: اگر وضعیت قرمز بود مدارس باز نمی شد، اما این دلیل نمی شود که پروتکل ها رعایت نشود.

حضور تماشاگران در مسابقات ورزشی

شیرانی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی با حضور تماشاگر اظهار داشت: ما هم تمایل داریم مسابقات ورزشی با حضور تماشاگران باشد،ولی با شرط رعایت پروتکل های بهداشتی نه مثل آنچه در بازی استقلال و نساجی شاهد آن بودیم که هوادارن در یک جا متمرکز و بدون ماسک حضور داشتند. این مهم برای بازی های اصفهان نیز باید رعایت شود.

استقبال خوب اتباع برای دریافت واکسن

وی به واکسیناسیون اتباع قانونی و غیر قانونی نیز اشاره کرد و افزود: تا کنون 250 هزار دوز واکسن به اتباع تزریق شده که نشان از استقبال خوب این گروه از جامعه دارد. با این حال بعد از تحولات افغانستان شاهد ورود سیل عظیم مهاجران افغانی به ایران هستیم که کار واکسیناسیون را با مشکل روبرو کرده است.

تأکید به واکسیناسیون مادران باردار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: به مادران باردار تاکید می کنیم که شما مسئول جان خود و فرزندتان هستید و باید در سه ماهه دوم واکسن تزریق کنید، چراکه 95 در صد ازمادران باردار فوت شده در اثر کرونا واکسن دریافت نکرده بودند.

وی با بیان اینکه طبق پایش انجام شده حدود 8 درصد کارکنان  نهادها واکسن نزده اند اظهار داشت: 64 هزار نفراز کارکنار ادارات و نهاد ها تاکنون واکسن دریافت نکرده اند که باید با کمک سازمان مربوطه این مشکل برطرف شود.

مخالفت با بازپس گیری مراکز تجمیع واکسیناسیون

شیرانی در جواب خبرنگار ایلنا پیرامون کاهش مراکز تجمیع واکسیناسیون و شلوغی برخی از این مراکز گفت: تعدادی از دستگاها، سالن های ورزشی شان را پس گرفته بودند که سریع به استانداری مراجعه کردیم و با طرح موضوع در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا مصوب شد تا زمانی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام نکرده، هیچ دستگاهی حق باز پس گیری اماکن تجمیع واکسیناسیون را ندارد. اداره بارسی استانداری اصفهان نیز پیگیر این موضوع است و دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: به گزارش ستاد ملی مبارزه با کرونا، بیشتر میزان نظارت و ارزیابی وپایش مراکز در استان اصفهان صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز