خبرگزاری کار ایران

آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان رضوی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۵۶۴

آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان خراسان رضوی همراه با تقدیر از برگزیدگان حوزه کتابخانه های عمومی و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این برنامه ضمن تبریک هفته کتاب گفت: امیدوارم رقم خوردن اتفاقات فرهنگی در هفته کتاب، مبدا و منشا برای اتفاقات خوب در حوزه کتاب و کتابخوانی باشد. 

وی با بیان اینکه وظیفه ما توسعه فضاهای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، افزود: پیوستن حتی یک نفر به جمع کتابخوانان و اعضای کتابخانه ها باعث مسرت ما در راه رسیدن به اهدافمان است. 

رمضانی با اشاره به اینکه فعالیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبتنی بر سه عامل است، گفت: کتاب که به عنوان محور و مغز حرکت در این مسیر است، کتابخانه و کتابدار است. توجه به عنصر انسانی این عامل به عنوان ارکان اصلی چرخه کتابخانه ها باعث ارائه خدمات موثرتر و مفیدتر به جامعه می شود و هدف از برگزاری این قبیل برنامه ها را ارج نهادن به جایگاه کتابدار در جامعه است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم ویژه به مسئولین و مقامات استانی و خانواده معظم شهید محمدی گفت: هفته کتاب تنها برای برگزاری دورهمی کتاب محور نیست، بلکه به عنوان یک سال و تحویل سال فرهنگی با اهالی کتاب و کتابخانه های عمومی است. ما تلاش داریم حال کتابخوانی خوب باشد. 

وی تصریح کرد: در این تحویل سال فرهنگی دو اتفاق مهم رخ می دهد که شامل ترسیم عملکرد یک سال گذشته و راه پیش روی است. همانطور که رهبر انقلاب در منظومه فکری خود نسبت به حوزه کتاب یک دیدگاه برجسته دارند و آن رفتن و رسیدن به ایران کتابخوان است، ما نیز برای رسیدن به ایران کتابخوان تلاش کرده ایم  از رکن آن یعنی خانواده کتابخوان شروع کنیم. بطور کلی برگزاری رویدادهای فرهنگی در خراسان رضوی که به همت کتابداران و کارکنان مجموعه کتابخانه های عمومی رخ داده است بر مبنای خانواده کتابخوان و تراز گام دوم انقلاب بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب را بر اساس سه محور دنبال می کنیم، افزود: محور اول آگاهی بخشی، دانش افزایی و مهارت افزایی است، چرا که رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به ایران قدرتمند اشاره می کنند و راه قدرتمند شدن دانایی است چراکه روی دیگر دانایی، توانایی است؛ محور دوم امید بخشی و رضایتمندی عموم مردم به ویژه مردم مناطق حاشیه ای، روستایی و محروم است؛ محور سوم خلق و ارتقای سرمایه اجتماعی است، همیشه شاهد این مساله بوده ایم که در این ایام هر کجا رویدادی کتاب محور اتفاق افتاده است، یک سرمایه اجتماعی خلق و ارتقاء پیدا کرده است. مجموعه کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اجرای بالغ بر ۵۰۰۰ رویداد کتابخانه ای با محوریت کتاب در ۲۲۲ کتابخانه عمومی در دوران کرونا باعث رقم خوردن اتفاق خوب فرهنگی بوده اند و حرکت پیش رونده ای در حوزه کتاب داشته اند. 

وی با تشکر از تلاش ویژه مجموعه کتابخانه های عمومی استان گفت: این تلاشها باعث شد که در دوران کرونا کتاب صدرنشین اخبار رسانه های استان باشند و نتیجه آن کتابخوان تر شدن مردم خراسان رضوی در این دوره بوده است. هدف اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ برگزاری ۱۴۰۰۰ رویداد عمرانی، فرهنگی و ترویجی اعم از ساخت و توسعه فضاهای کتابخانه ای، رویدادهای کتاب محور و نگاه به کتاب در استان است، که با تلاش همکارانمان تنها در مدت ایام هفته کتاب شاهد برگزاری بالغ بر ۱۴۰۰ رویداد بوده ایم. تلاش و هدف اصلی از برگزاری این رویدادها طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) وارد کردن کتاب به زندگی مردم است.

سبزیان افزود: بر خود وظیفه می دانم از ۶ گروه همیشه حاضر در عرصه کتاب تشکر ویژه ای داشته باشم، اول همکاران پرتلاش کتابدارم، افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی که به واقع پرچم کتاب و کتابخوانی را در استان برافراشته نگاه داشته اند؛ دوم، کارکنان ستاد اداره کل کتابخانه های عمومی استان که در ایام کرونا با وجود امکان استفاده از دورکاری به صورت ۱۰۰درصدی حضوری موثر و مفید داشتند؛ سوم، خیرین که به یقین می گویم استان خراسان رضوی پرچمدار استفاده از ظرفیت کمکهای مردمی و خیرین در توسعه فضاهای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور هستند و شاهد بر این ادعا آغاز به کار تشکل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها وترویج کتابخوانی خراسان رضوی است. 

وی تصریح کرد: چهارم، اهالی رسانه و به ویژه صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی،پایگاه های خبری که با همکاری و همراهی خود کتاب را صدرنشین اخبار استان نمودند؛ پنچم، مسئولین و مقامات استانی به ویژه فرمانداران پر تلاش شهرستانها و ششم نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در رأس آن علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که با تلاش و نگاه ویژه خود باعث فعال شدن کتابخانه ها و معرفی بیش از پیش آنها در جامعه شد.

گفتی است، در این برنامه نقالی باعنوان فتح نامه توسط محمد جهان پا، اجرای سرود توسط گروه رضوان و حضور مردان پرفورمنس طلایی و نقره ای نیز انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز