خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

چهار محال و بختیاری برای آب سزاوارتر از استان‌های دیگر است/ وزارت نیرو هیچ‌گونه استراتژی برای همراهی و همکاری با مردمان بام ایران زمین ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۱۸۹

رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیش از 250 روستای استان با تانکر و به صورت سیار آب رسانی می شوند، گفت: آمارهایی که درباره وضعیت مطلوب آب بام ایران که 11 درصد آب کشور را شامل می شود ساختگی و به دور از واقعیت است و این آمار برای دهه های گذشته است و آب چهارمحال و بختیاری را می خواهند به استانی منتقل کنند که هنوز 70 درصد کشاورزی آن به صورت سنتی و دارای صنایع آب بر است و این انتقال آب برای مصارف شرب نیست.

حسین بامیری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در این باره اظهار داشت: هفته گذشته وزیر نیرو ابتدا به استان اصفهان و بعد به چهارمحال و بختیاری سفر کرد و از نزدیک وضعیت آبی شهرستان‌های فارسان، لردگان، کوهرنگ، شهرکرد، پروژه بن بروجن، سد خرسان 3 و کوهرنگ 3 بازدید کرد و به وی اعلام کردیم اینجا بارندگی ها به حداقل رسیده و چشمه ها خشک شده اند.

نماینده مردم لردگان و خانمیرزا در مجلس ادامه داد: آمارهایی که در مورد وضعیت مطلوب آب چهارمحال بختیاری اعلام می شود ساختگی و به دور از واقعیت است. این آمارها برای دهه های 60، 70 و تا حدودی 80 است که در آن دهه‌ها نزولات جوی نسبتا خوبی داشتیم. اما هم اکنون باران و برفی نمی بارد که استان پرآب باشد.

وی گفت: 250 روستای استان چهارمحال و بختیاری با تانکر سیار آبرسانی می شوند، آن هم برای تامین آب شرب! کدام عقل سلیمی می پذیرد استانی که به دلیل کاهش نزولات جوی کم آب شده، بخواهند آب آن را به استانی دیگر منتقل کنند؟

آب را نه برای شرب بلکه برای کشاورزی می خواهند منتقل کنند

بامیری ادامه داد: وزارت نیرو و شورای عالی آب هیچگونه طرح، تدبیر و برنامه ای با رویکرد تامین آب شرب برای استان مبدا که چهارمحال و بختیاری است در نظر نگرفته اند و در عوض  آب  استان را برای اصفهان می خواهند منتقل کنند و آن هم نه برای مصرف شرب بلکه برای مصارف کشاورزی که 70 درصدش هنوز به روش سنتی انجام می شود و هم اکنون هم برنج کاری و شالیزارهای برنجش در حال کشت اند و بالاترین سرانه فضای سبز را در کل کشور داراست . همچنین صنایع آب بری در اصفهان فعالند که در واقع باید در استان های ساحلی فعال باشند نه در این استان کویری.

وی عنوان کرد: مردم اصفهان اگر اعتراضی دارندکه بجا هم هست  باید بیشتر   به صنایع آب بر و بخش کشاورزی‌شان باشد. متاسفانه در این سال‌ها جهاد کشاورزی و وزارت نیرو طرح و برنامه‌ای برای ساماندهی وضعیت این مشکل نداشته است و تنها با اغماض و ارفاق دارند با استان همراهی و همکاری می کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در استان چهارمحال و بختیاری در بحث ابتدایی‌ترین  و متعارف ترین مطالبه مردم  که تامین آب شرب است دارند سخت‌گیری می‌کنند و اجازه برداشت آب را به این مردم نمی دهند. ولی می خواهند آب استان شان را به مناطق دیگر منتقل کنند.

ابتدا آب استان مبدأ را تأمین و بعد منتقل کنند

بامیری ادامه داد: مردم استان چهارمحال و بختیاری مخالف انتقال آب به مناطق دیگر نبوده و نیستند. آنها می گویند ابتدا  آب خود استان را به لحاظ شرب، کشاورزی و مقدار صنعتی که موجود است را تامین کنند. بعد هرچه از این آب اضافه آمد را  با در نظر گرفتن اصول زیست محیطی، مجمع قوانین  و مصوبات که در شورای عالی آب کشور وجود دارد  را در دستور کار  برای انتفال به مناطق دیگر قرار دهند. 

156 روستای حوزه انتخابیه ام آب ندارند

وی با اشاره به اینکه مردم استان چهارمحال و بختیاری چیزی مازاد بر حق و حقوق قانونی‌شان نخواسته‌اند که اکنون  بخواهند مطالبه‌گری کنند، افزود: از بیش از 250  روستای بی آب استان 156 روستا از مجموع  روستاهای استان که به صورت سقایی آبرسانی می شوند در حوزه انتخابیه  شهرستان لردگان قرار دارند. وزارت نیرو هیچگونه استراتژی برای تسهیل گری، همراهی، همکاری و هم افزایی مردمان بام ایران زمین  در نظر ندارد و این عین تبعیض و بی عدالتی است.اگر استان های دیگر مشکل تأمین آب شرب دارند پس چرا کشاورزی‌شان به روش غرقابی  است و صنایع آب برشان چیست؟

تاکنون وزیر نیرو قولی برای جبران خسارت چهارمحال و بختیاری نداده است

نماینده مردم لردگان و خانمیرزا در مجلس در  ادامه گفت: وزیر نیرو اعلام کرد طرح ها و برنامه هایی برای مبارزه با فسادی که در حوزه آب وجود دارد  را حتما در دستور کار قرار می دهد. ما هم منتظریم که نتیجه سفر وی به استان چهارمحال و بختیاری چه خواهد بود.  وزیر در سفری که به استان اصفهان داشت به نقل از استاندار این استان مصوبات بسیار خوبی با رویکرد  تأمین خسارتی که متوجه کشاورزان شده را پرداخت کرد. اما تاکنون وزیر نیرو قولی در باره پرداخت خسارت‌هایی که مردم استان چهارمحال و بختیاری در حوزه های مختلف از جمله آب شرب ، کشاورزی و صنعت متحمل شده‌اند ،نداده است.

تنها استان های ذی نفع در جلسات موضوع آب حضور داشتند

وی ادامه داد: بی اعتمادی  در حوزه انرژی و در وزارت نیرو و به ویژه در حوزه آب بیداد می کند. از رئیس جمهور استدعا می کنیم  در جلسات تصمیم گیری در باره مدیریت آب  همه استان های مربوطه  حضور داشته باشند. به طور مثال زمانی که آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور مأمور برگزاری این گونه جلسات شد، هیچکدام از نیروها یا دستگاه های اثر گذار استان به جز شخص استاندار در این جلسات حضور نداشتند.

بامیری تصریح کرد:  باید در گزینش و چینش اشخاصی که قرار است در بحث حوزه مدیریت آب  تصمیم گیری بکنند از همه استان ها باشد که بتوانند به خوبی روشنگری و آگاهی بخشی کنند.  این که در جلسات  استان هایی مانند یزد و اصفهان 5 یا 10 نفر حضور داشته باشند و از استان چهار محال و بختیاری و خوزستان  کسی نباشد به هر دلیل به دور از عدالت اجتماعی است همه می دانند که چهارمحال و بختیاری برای آب سزاوارتر از استان‌های دیگر  است.

250 روستای استان با تانکر وسقایی آبرسانی می شوند

رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تنها پل ارتباطی مردم با مقامات کشوری نمایندگان مجلس هستند  و این نمایندگان عصاره ملت‌اند و این عصاره ملت قرار است مجموعه مشکلات،خلأها، کمبودها و کاستی ها را آنجا به نقل از مردم روایت‌گری کند و به واقع ما وکیل مردم هستیم نه وکیل الدوله! مردم ما هم تحت هیچ شرایطی تبعیض و بی عدالتی را بر نمی تابند.

وی گفت: مردم چهارمحال و بختیاری شهدای بسیار زیادی  در طول 8 سال دفاع مقدس به مملکت شان تقدیم کردند. استان‌های دیگر  باید کمبود‌های‌ شان در بحث تأمین آب شرب و یا کشاورزی را  از صنایع آبرشان  پیگیر شوند نه در استانی که خودش بیش از 250 تا روستایش را با تانکر سیار آبرسانی می‌کند.

بامیری افزود: چهارمحال و بختیاری نه صنعتی دارد نه کشاورزی غرقابی و برنج‌کاری و نه سرانه فضای سبز بالایی دارد. از طرف دیگر  بنابر آماری که مسئولان وزارت نیرو می دهند 11 درصد   آب کشور در استان چهارمحال و بختیاری است که واقعیت ندارد زیرا  این آمار برای دهه 60 و 70 بوده و این آب هم اکنون به حداقل رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز