خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرج گزارش می دهد؛

نمایندگان بدون مطالعه صورتجلسات و مصوبات قانونی را تأیید نکنند /دستمزد توافقی وحقوق بازنشسته ناحقی در حق کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۲۲۱

روز ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار است که همه ساله این روز در خانه کارگر سرتاسر کشور با گردهمایی کارگران شاغل و بازنشسته برگزار می شود اما امسال با توجه به طرح دستمزد توافقی توسط نمایندگان و به اسم کمک به روستاییان، مخالفت جوامع کارگری را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز امروز به مناسبت ۲۹ آبان، سالروز تصویب قانون کار جمعی از اعضای خانه کارگر شهرستان کرج در گردهمایی که با پروتکل های بهداشتی همراه بود، آمده بودند که از حق قانونی خود که همان "قانون کار" است دفاع کنند.

یکی از حاضران گردهمایی روز ۲۹ آبان در خانه کارگر کرج که بازنشسته تامین اجتماعی بود، گفت: دستمزد توافقی ناحقی در حق کارگران شاغل است و حقوق کارگران بازنشسته بی انصافی بزرگی است که در حق ما می شود.

او که می گفت ۳ فرزندش ازدواج کرده اند و هر کدام یک تا دو فرزند دارند با گلایه ادامه داد: پسرم در یک کارگاه کارگر است. اگر دستمزد توافقی اجرایی شود قطعا مشکلاتی برای کارگران شاغل ایجاد می شود و امنیت شغلی نخواهند داشت.

این کارگر بازنشسته ادامه داد: من پدر بزرگم و فرزندان و نوه هایم از من توقع دارند اما خدا می داند که شرمنده شان هستم.

اگر فرزند داشتم، شرمنده اش بودم

یکی دیگر از حاضران به خبرنگار ایلنا گفت که مستاجر است و خدا را شکر می کند خدا به آنها فرزند نداده است چون اگر خرج فرزند هم اضافه می شد شرمنده تحصیل و تامین مایحتاج فرزندش بود.

او ادامه داد: کارگران دورهمی ندارند، دور غمی دارند. ما زندگی نمی کنیم سعی می کنیم زنده بمانیم.

نمایندگان انقلابی مجلس طرفدار کارگر باشند

یکی از بانوان شاغل کارگر به خبرنگار ایلنا گفت: کارفرمایان در حالت خوشبینانه قراردادهای ۳ ماهه با کارگر منعقد می کنند که طبق قانون کار است اما بسیاری هستند که مجبورند تحت هر شرایطی کار کنند که هیچ حمایتی ندارند.

او ادامه داد: دستمزد توافقی ظلم به قشر کارگر است و نمایندگان اگر ادعای انقلابی می کنند باید طرفدار قشر ضعیف جامعه باشند نه اینکه کارفرمایان را از دادن سود بیشتر، بهره مند کنند.

نمایندگان بدون مطالعه صورتجلسات و مصوبات قانونی را تأیید نکنند 

حسن عبادی، نماینده کارگران سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج که امروز در گردهمایی کارگری شرکت کرده بود به خبرنگار ایلنا گفت: اجماع قانون کار در بحث کارگری باید رعایت شود ولی متاسفانه بعضی از کارفرمایان رعایت نمی کنند و مجلس همراهی نمی کند.

او با تاکید بر اینکه نمایندگان بدون مطالعه صورتجلسات و مصوبات قانونی را تایید نکنند، افزود: وزرای پیشین برای افزایش دستمزد کارگران، اقدام رضایت‌بخشی نداشتند و توقع داریم دولت و مجلس حاضر با نگاه ویژه از حقوق از دست رفته آنها دفاع کنند نه آنکه از حقوق قبل آنها نیز کاسته شود.

عبادی با اشاره به تورم جامعه گفت: فشار اقتصادی کمر شکن شده و اینکه عنوان می شود حقوق کارگری پاسخگوی بیش از ۱۰ روز در ماه نیست یک واقعیت مسلم است.

نماینده کارگران سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج، تاکید کرد: اینکه یک کارگر بتواند توقعات متوسط زندگی همسر و فرزندانش را برآورده کند با حقوق کارگری، هیچ گاه محقق نشده و گاهی برای خیلی از همکاران کارگر پیش می آید که قادر نیستند مایحتاج ضروری زندگی را تامین کنند.

او اضافه کرد: قشر کارگران کشور بارها و در همه شرایط وفاداری خود را به نظام ثابت کرده است لذا مسئولان وظیفه دارند خواسته قانونی این قشر ضعیف را محقق کنند.

عبادی با اشاره به نواقص قوانین کار گفت: قوانین کار فراگیر و جامع و کامل نیست اما کارگران توقع حمایت از نمایندگان مجلس دارند و اگر اصلاحاتی قرار باشد در قانون کارگر اعمال شود باید با مشورت نمایندگان کارگر نیز انجام شود و این حق یکطرفه نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز