خبرگزاری کار ایران

ایران بالاترین شاخص اهدای خون داوطلبانه را در بین کشورهای منطقه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۴۵۴

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: امنیت خون در ایران در حد کشورهای توسعه یافته است اما از نظر نیروی انسانی و امکانات نسبت به آنها به شدت فقیر هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد،  پیمان عشقی در آیین گشایش مرحله نخست ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی در مشهد افزود: خون داروی حیاتی بیولوژیک است که فقط از انسان گرفته می شود و جایگزین مصنوعی ندارد، تمام رشته های پزشکی به تامین به موقع خون وابسته هستند و بیش از هزارو ۷۰۰ دستور فنی برای تامین خون سالم داریم و انتقال خون تنها سازمان حیاتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی اظهار داشت: وقتی بر اثر بروز بحران یا حادثه، نیاز به گروه خونی پیدا می شود چشم همه خانواده ها به سازمان انتقال خون است و حتی برخی از همین مسوولان، که دستیابی تلفنی به آنها تقریبا ناممکن است، وقتی برای خود یا خانواده آنان مشکلی پیش می آید به یاد سازمان انتقال خون افتاده و برای حل مشکل خود، پیگیر ماجرا می شوند.

وی با طرح این پرسش که آیا مسوولان نیز ما را حیاتی می بینند؟ افزود: آیا برای ساختن یک ساختمان که دیگر نهادها بیش از ۲۰ برابر آنرا ساخته اند ما باید ۱۲ سال معطل شویم، آیا می دانند سالانه بیش از ۲/۵ میلیون نفر به ما مراجعه می کنند، ۶ تا هفت میلیون فراورده خونی تولید می کنیم که ۲۵ درصد خون کشور را مبتلایان به تالاسمی مصرف می کنند، آیا بودجه لجستیک و تجهیزات ما را مد نظر دارند؟

عشقی با بیان اینکه ایران بالاترین شاخص اهدای خون داوطلبانه را در بین کشورهای منطقه دارد، گفت: ایران تنها کشور اسلامی است که در شبکه جهانی خون های نادر عضویت دارد. خونهایی که باید یک در ۱۰ هزار جستجو شود و هر کیسه اش بیش از ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که بودجه ما کسری از بودجه کشورهای منطقه است، امنیت خون در ایران در حد کشورهای توسعه یافته است اما از نظر نیروی انسانی و امکانات نسبت به آنها به شدت فقیر هستیم.

وی گفت: در ۳۱ استان کشور چهار هزار و  ۵۰۰ انسان عاشق در سازمان انتقال خون خدمت می کنند، اکنون هزارو ۵۰۰ ردیف استخدامی بلاتصدی داریم و ۶ تا هفت سال است که مجوز استخدام به ما داده نشده است و حتی در استانی مانند خراسان رضوی و مشهد نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم و پروژه ای که امروز مرحله نخست آن افتتاح می شود، آرزوی دیرینه مردم خراسان و مشهد بوده است که باوجود تنگناهای اعتباری آماده بهره برداری شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تشکر از همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متاسفانه برخی دانشگاههای کشور نه تنها با این سازمان همکاری نمی کنند، بلکه حاضر به پرداخت بدهکاری خود هم نیستند، در دنیا هر کیسه خون بیش از ۱۰۰ دلار قیمت دارد در حالی که در ایران با قیمت تمام شده ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می شود که باید دولت یا مجلس برای تامین این هزینه ها و تخصیص اعتبار چاره ای بیندیشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز