خبرگزاری کار ایران

وضعیت کیفیت هوای البرز ناسالم شد؛

کیفیت فیلتر خروجی هوای کارخانه‌ها، مطلوب نیست/تحریم‌ها امکان تعویض فیلترها را نمی‌دهد اما ناظران صدایش را در نمی‌آورند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۴۵۷

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز، خبر داد: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های تشخیص آلودگی هوا و با توجه به شرایط پایداری و سکون هوا، هم اکنون غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون، فراتر از حد مجاز بوده و بیانگر شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان البرز در سال‌های گذشته به عنوان استانی سبز شناخته می‌شد که از آب و هوای بسیار مطبوع و پاکیزه، بهره مند بود.

وجود باغ‌های گسترده و سرسبز، کرج و توابع آن را به باغ‌شهری زیبا و به عنوان‌ شش تنفسی تهران، تبدیل کرده بود اما این روزهای خوش با افزایش جمعیت، تردد وسایل نقلیه و استقرار صنایع به تغییر آب و هوایی البرز منجر شد.

در سال‌های اخیر نگرانی آلودگی هوا، ساکنین استان البرز به ویژه شهروندانِ کرج، فردیس و اشتهارد را تهدید می کند که باعث بروز بیماری های قلبی و تنفسی شده است.

جمعیت و ترافیک کرج زیاد شده

یکی از کسبه شهر کرج که مرد میانسالی بود به خبرنگار ایلنا گفت: مغازه ام در مرکز کرج و در مسیر تردد وسایل عبوری قرار دارد. همینکه هوا رو به سرما می رود نگرانی کسبه منطقه از آلودگی هوا زیاد می شود.

او که خود را کرجی اصیل معرفی کرد، ادامه داد: افزایش جمعیت در ۱۰ سال اخیر خیلی بیشتر از قبل شده. اغلب خودروهایی که می‌بینیم تک سرنشین شده اند. ترافیک معضل چند سال اخیر کرج شده است.

پولدارهای تهران باغ و روستا را ویلاسازی کردند

یکی از اهالی شهرستان چهارباغ به ایلنا گفت: در دو سال اخیر بسیاری از زمین های روستایی به ویلا و استخر پولدارهای تهرانی تبدیل شد و تردد تفریحی این افراد به این شهرستان بیشتر شد.

او می گفت که چهارباغ هم در معرض خطر آلودگی آب و هواست چراکه رفت و آمد نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده. دود خودرو به چشم اهالی روستا می رود و خوش گذرانی آخر هفته نصیب تهرانی ها می شود.

محدودیت تردد کرونایی، تهرانی ها را به البرز هدایت کرد

یکی از کارشناسان محیط زیست به خبرنگار ایلنا گفت: در سال‌های اخیر شاهد تغییر کاربری باغ‌ها و مزارع کشاورزی هستیم که نظارت خوبی ندارد و بجای آن ساخت و ساز ویلاها و رفت و آمد وسایل نقلیه از تهران به سمت روستاهای البرز افزایش یافته است.

او یکی از عوامل این مشکل را کرونا و محدودیت ترافیکی دانست و گفت: متاسفانه عدم محدودیت ترافیکی بین تهران و البرز باعث شد که استان البرز مرکز توجه پایتخت نشینان واقع شود و با تبدیل زمین و باغ روستا به ویلا و استخر، شاهد تاثیر مستقیم تردد خودرو باشیم.

عدم کیفیت تجهیزات صنایع/ناظران صدایشان در نمی آید

این کارشناس محیط زیست از شنیده هایی به ایلنا خبر داد که برخی از تجهیزات خارجی کارخانه ها و به ویژه فیلتر هوای برخی از کارخانه های بزرگ فرسوده شده و نیازمند تعویض است.

او گفت: این فیلترها به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد و زمانی که از کیفیت لازم برخوردار نباشد، بود و نبودشان فرقی ندارد اما بخاطر تحریم و مشکلات اقتصادی و گرانی تعویض نمی شوند و ناظران هم صدایش را  در نمی آورند. 

این کارشناس ادامه داد: بی شک استقرار برخی از صنایع آلاینده در استان البرز از جمله عوامل آلودگی هوا محسوب می شود که باید تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات، اجرا شود.

او تاکید کرد: لازم است با ساماندهی واحدهای صنعتی از فعالیت واحدهای فاقد مجوز و صنایع آلاینده در استان جلوگیری شود در حالی که اطلاع داریم واحدهای صنعتی و تولیدی بی شماری بدون مجوز در البرز فعالیت دارند که با توجه به نداشتن مجوز، کنترلی نیز بر میزان آلاینده بودن این واحدها نداریم. 

وضعیت کیفیت هوا ناسالم است

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز  در گفت و گو با ایلنا، خبر داد: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های تشخیص آلودگی هوا و با توجه به شرایط پایداری و سکون هوا، هم اکنون غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون، فراتر از حد مجاز بوده و بیانگر شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها است.

حکیمی با اشاره به تردد وسایل نقلیه استانی و بین استانی به عنوان‌ یکی از عوامل آلودگی البرز اضافه کرد: همچنین استقرار برخی از صنایع آلاینده در استان البرز نیز از جمله این دلایل محسوب می شود که باید تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات را پیش‌بینی و اجرا کرد تا بتوان بخش مهمی از آلودگی هوای استان را کنترل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در رابطه با بهبود کیفیت هوای استان البرز اظهار داشت: باید چند طرح را در اولویت قرار داد که مهم ترین آن ساماندهی واحدهای صنعتی و تولیدی، جلوگیری از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده و همچنین تشویق مردم به عدم استفاده از خودروی شخصی و ترغیب به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی است.

این مسئول توصیه کرد: از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود، خودداری شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد.

حکیمی افزود: شهروندان تا حد امکان از خروج  غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری پرهیز کنند. بیماران قلبی و تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت نکرده و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل بمانند.

 کیفیت فیلتر خروجی هوای کارخانه سیمان آبیک رصد می‌شود 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر شنیده هایی که از عدم تعویض فیلترهای خروجی  کارخانه سیمان آبیک حکایت دارد و نظارتی بر کیفیت فیلترهای خروجی سوخت کارخانه سیمان آبیک، نمی شود، گفت: این کارخانه مجهز به سیستم پایش لحظه ای آنلاین است و همکاران مرتب پایش می کنند.

حکیمی ادامه داد: از طرفی  یک آزمایشگاه معتمد موضوع را رصد می کند  اما خبر عدم کیفیت فیلترهای خروجی هوای این کارخانه را پیگیری می کنم که آیا صحت دارد یا خیر.

گزارش: معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز