خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

«گواتامین» روستایی که زندگی در آن با غروب خورشید به پایان می‌رسد/ نبود راه‌های مناسب و بوروکراسی اداری علت تأخیر در برق رسانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۷۷۰

هنوز در استان سیستان و بلوچستان مناطقی وجود دارد که مردم آن برای روشنایی خانه‌هایشان از چراغ‌های دستی استفاده می‌کنند. روستای «گواتامین» از توابع بخش نسکند شهرستان سرباز از جمله روستاهای ایران است که از نعمت برق بی‌بهره است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مرکز سیستان و بلوچستان، به همان میزان که سیستان و بلوچستان سرزمین رنگارنگ زیبایی‌ها و ظرفیت‌ها است، سرزمین تنوع مشکلات و کاستی‌ها هم است. استانی که به دلیل دوری از مرکز صدای مردمش به جایی نمی‌رسد. حال اگر این مردم، ساکن دور افتاده‌ترین روستاهای استان باشند هم که وضعیت اسف‌بارتر می‌شود.

بسیاری از مردم بر این اعتقادند که سیستان و بلوچستان با وجود ظرفیت‌ها و زیبایی‌هایش هیچ گاه محروم نبوده بلکه مغفول مانده است. اما رفته رفته نه تنها از زیبایی‌های استان چیزی باقی نمانده است که کاربرد واژه محرومیت برای توصیف استان پر رنگ‌تر از قبل شده است. روستای گواتامین با داشتن مردمانی خون‌گرم و خودساخته محروم از گاز، برق، آب، جاده و امکانات اولیه زندگی شهروندی است.

کم کاری مسئولان را مردم جبران می‌کنند

«گواتامین» روستایی که زندگی در آن با غروب خورشید به پایان می‌رسد/ نبود راه‌های مناسب و بوروکراسی اداری علت تأخیر در برق رسانی

مردم این روستا برای رفع نیاز‌های خود دست به دست یکدیگر دادند تا کم کاری مسئولان را جبران کنند. برای مثال برای تحصیل فرزندان‌شان به وعده‌های بی‌عمل مسئولان برای ساخت مدرسه توجه نکرده و خودشان به صورت خودجوش خانه‌هایشان را در اختیار معلم روستا قرار می‌دهند تا کلاس‌هایش را در این خانه‌ها برگزار کند.

روستای گواتامین، یکی از روستاهایی است که پروژه برق‌رسانی به آن چهار سال پیش آغاز شده اما همچنان مردم روستا از نعمت برق بی‌بهره اند.

«گواتامین» روستایی که زندگی در آن با غروب خورشید به پایان می‌رسد/ نبود راه‌های مناسب و بوروکراسی اداری علت تأخیر در برق رسانی

عبدالغفار یکی از اهالی روستای گواتامین می‌گوید: چند سال پیش قرار بود برق روستا وصل شود حتی برق تا نزدیکی‌های روستا هم آمد امابه ما نرسید.

او که پدر چهار نفر از دانش آموزان بدون مدرسه روستا است می‌گوید: مشکلات این روستا کم نیست، جدا از بی‌آبی و بی‌برقی این روستا حتی یک مدرسه هم ندارد.

عبدالغفار می‌گوید: پسران و دختران به محض تاریک شدن از خانه بیرون نمی‌روند و روزشان از طلوع آفتاب شروع می‌شود و با غروب خورشید به پایان می‌رسد.

او می‌گوید: ما دیگر از وعده‌های بی‌نتیجه مسئولان خسته شده ایم. بی‌برقی و بی‌آبی از یک طرف و نداشتن مدرسه هم از یک طرف. هرسال مسئولان قول می‌دهند که مشکلات روستا حل می‌شود اما باز هم آش همان آش و کاسه همان کاسه.

دانش آموزان با چراغ دستی درس می‌خوانند

«گواتامین» روستایی که زندگی در آن با غروب خورشید به پایان می‌رسد/ نبود راه‌های مناسب و بوروکراسی اداری علت تأخیر در برق رسانی

افشار، معلم حق التدریسی روستای گواتامین است که چهار سال از عمر خود را صرف تعلیم و تربیت دانش آموزان این روستا کرده و در سخت‌ترین شرایط هم پای کار ایستاده اما حاضر به ترک روستا نیست.

او می‌گوید: چهار سال است که در این روستا درس می‌دهم. این روستا آن قدر مشکل دارد که باعث می‌شود درس خواندن را برای دانش آموزان سخت‌تر کند.

وی با اشاره به مشکلات برق روستای گواتامین می‌گوید: فرق دانش آموزان این روستا با دیگر دانش آموزان چیست که باید در تاریکی درس بخوانند؟ دانش آموزان درس و مشق‌هایشان را زیر نور ماه و یا با چراغ قوه و فانوس انجام می‌دهند.

وی می‌گوید: در روستا مار و عقرب و حشرات کم نیست، تاریکی شب و تردد بچه‌ها در روستا به دفعات زیاد باعث مارگزیدگی و عقرب گزیدگی بچه‌های روستا شده است شاید اگر برق بود جان مردم روستا هم اینقدر به خطر نمی‌افتاد.

این معلم در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: کاش مسئولان به جای وعده‌های توخالی، پروژه‌های روی زمین مانده را به ثمر برسانند تا تبعیضی میان دانش آموزان روستاهای دورافتاده و مراکز استان‌ها نباشد.

کار برق‌رسانی به روستای گواتامین سرباز در حال انجام است

مدیر دفتر نظارت بر برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: کار برق‌رسانی به روستای گواتامین سرباز در حال انجام است و در صورت‌عدم وقوع حوادث طبیعی تا پایان سال جاری این روستا برقدار خواهد شد.

سجاد حیدری با بیان اینکه ۹۹.۸ درصد روستاهای سیستان و بلوچستان از نعمت برق پایدار بهره‌مند هستند می‌گوید: شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان هیچگونه محدودیتی در خصوص برق دار کردن روستاها ندارد و در صورت اخذ مجوز و پاسخ مثبت استعلام از سازمان‌های مربوطه نسبت به اجرای عملیات برق‌رسانی اقدام می‌کند.

وی می‌گوید: بخشی از روستاهای این استان به دلیل واقع شدن در اراضی ملی نیاز به دریافت مجوز از دستگاه‌های متولی چون منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، راه وشهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دارد.

مدیر دفتر نظارت بر برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان می‌افزاید: بوروکراسی اداری و لزوم اخذ مجوز و پاسخ مثبت متولیان اراضی علت تاخیر برق‌رسانی در روستای گواتامین بود که پس از پیگیری‌های انجام شده موفق به اخذ استعلامات مثبت جهت اجرا عملیات برق‌رسانی در این روستا شدیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات برق‌رسانی به این روستا در حال انجام است گفت: نبود راه دسترسی مناسب به روستا و وقوع بارندگی‌های فصلی کار برقرسانی به این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

حیدری خاطر نشان کرد: در صورت‌عدم وقوع حوادث طبیعی که منجر به جاری شدن سیلاب و رودخانه‌های فصلی در منطقه می‌شود و عملا کار تردد در این منطقه را مختل می‌کند، تا پایان سال جاری کار برق‌رسانی به روستای گواتامین به پایان خواهد رسید.

گزارش: مجتبی اسماعیلی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز