خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بازگشایی مدارس در استان البرز گزارش می دهد؛

بیشتر کلاس‌های درس حاشیه شهر کرج پنجره و تهویه مناسبی ندارد/شرط حضور در فضای آموزش، تزریق واکسن کروناست

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۲۶۴

ستاد ملی مقابله با کرونا با بازگشایی مدارس کشور تحت تدابیر بهداشتی، موافقت کرد. در این میان، استان البرز با توجه به جمعیت زیاد و سرانه آموزشی اندک برای بازگشایی مدارس باید احتیاط بیشتری را رعایت کند و نسبت به رعایت فاصله اجتماعی، تهویه فضای آموزشی و واکسیناسیون مطمئن باشد زیرا کرونا همچنان در کمین است.

به گزارش خبرنگار ایلنا با وجود واکسیناسیون کرونا که همزمان با سایر استان ها در استان البرز هم انجام شد اما به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان البرز، شهرستان کرج در رنگبندی کرونایی نارنجی، طالقان آبی و شهرستان های دیگر استان، زرد است. با توجه به تجربه گذشته در شیوع ویروس کووید ۱۹، کوچکترین غفلت مردم و مسئولان استانی، البرز را وارد پیک بعدی خواهد کرد.

بخش قابل توجه جمعیت استان مهاجرپذیر البرز، دانش آموزان دبستان و متوسطه یک و دو هستند. بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا روز ۱۵ آبان، دانش آموزان مقطع دبیرستان کشور به روال قبل از کرونا، عازم مدرسه شدند و دانش آموزان البرزی نیز سرکلاس درس حاضر شدند. قرار است اول آذر ماه دانش آموزان مقطع راهنمایی هم تحصیل حضوری را در مدرسه تجربه کنند و اگر شرایط خوب پیش رفت برای مقطع دبستان هم تصمیم گیری خواهد شد.

بعضی کلاس ها، تهویه و پنجره ندارد

یکی از آموزگاران مقطع دبستان به خبرنگار ایلنا گفت: من در حاشیه شهر کرج و در یکی از مناطق محروم استان البرز تدریس می کنم و نگرانم که ستاد مقابله با کرونا مدارس ابتدایی را هم بازگشایی کند چون بسیاری از  مدارس در حاشیه شهر  هستند که با وجود تعداد دانش آموز زیاد، بعضی از کلاس هایشان نه تهویه مناسب دارند و نه یک پنجره که هوا جریان پیدا کند.

این معلم ادامه داد: درست است آموزش مجازی به کیفیت آموزش حضوری نیست و زیرساخت کافی نداریم اما در شرایطی که بعضی دانش آموزان بالای ۱۲ سال، هنوز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند، نداشتن تهویه مناسب مدارس، سلامت دانش آموزان را با خطر روبرو می کند.

عدم رعایت پروتکل بهداشتی در وسیله نقلیه همگانی

علی احمدی، دانش آموز کرجی که روز گذشته - شنبه ۱۵ آبان - عازم مدرسه بود به خبرنگار ایلنا گفت: بارندگی و آبگرفتگی بعضی معابر کرج، رفت و آمد را سخت کرده بود و با وجود تعداد زیاد مسافران تاکسی و اتوبوس شهری، خیلی از دانش آموزان سرویس مدرسه ندارند و برای رفت و آمد مجبورند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

او گفت: اگر در مدارس فاصله اجتماعی رعایت شود، می‌ترسیم کرونا را در وسایل نقلیه عمومی بگیریم. در اوج تردد دیگر مسافران شهری باید خود را به مدرسه برسانیم. همه مردم در وسایل نقلیه عمومی پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند.

پنجره باز، فضای کلاس را سرد کرد

یکی دیگر از دانش آموزان به خبرنگار ایلنا گفت: کلاس ما وسیله تهویه مناسب ندارد و مجبور شدیم پنجره ها را باز کنیم. هوا سرد بود. تمام وقت کاپشن تن ما بود.

او ادامه داد: بعضی از دوستان و همکلاسی‌هایمان مدرسه نیامدند. والدین شان اجازه نمی دهند چون ۴۰ نفر در یک کلاس هستیم.

سرانه فضای آموزشی البرز در کشور آخر است

مهاجرپذیری البرز و تراکم جمعیت دانش آموزی به ویژه در نواحی مرکزی و حاشیه شهرستان‌های البرز باعث کمبود فضای آموزش شده چنانچه طبق آمار از پیش اعلام شده، البرز در بحث سرانه فضای آموزشی آخرین استان کشور است.

سرعت افزایش فضای آموزشی به سرعتِ رشد تعداد دانش آموزان استان نمی‌رسد. این در حالیست که کیفیت تهویه کلاس ها در اغلب مدارس، بجز باز گذاشتن پنجره، ممکن نیست.

محمد دلاوران مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز چندی پیش در جمع خبرنگاران گفت بود: استان البرز به‌رغم فعالیت‌هایی که برای بهسازی و ساخت فضاهای جدید انجام می‌دهد به واسطه جمعیت در حال حاضر از وضعیت مطلوب فضای آموزشی برخوردار نیست.

شرط حضور در فضای آموزش، تزریق واکسن کروناست

مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد و قرارگاه عملیاتی ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا در البرز در گفت و گو با ایلنا، گفت: با توجه به بازگشایی مدارس، باید دانش آموزان و اولیاء مدارس، واکسن کرونا زده باشند و شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود.

او در مورد واکسیناسیون گفت: بیش از ۹۰ درصد از معلم و دبیران و پرسنل آموزش و پرورش واکسینه شدند و حدود ۸۰ درصد دانش آموزان ۱۲ سال به بالا، دوز اول واکسن را تزریق کرده اند.

بابایی در مورد امکان غربالگری و تست قبل از شروع کلاس ها به ایلنا گفت: این امکان در مدارس فراهم نیست ولی ستاد مبارزه با کرونا تاکید کرده برای آنهایی که واکسینه نشدن قبل از شرکت در کلاس، تست کرونا گرفته شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در البرز گفت: همزمان با بازگشایی مدارس لازم است سلامت دانش آموزان، پایش شود که ضرر حضور دانش آموزان بیشتر از تعطیلی مدارس نباشد و چنانچه مشخص شود این حضور برای سلامت دانش آموزان تاثیر منفی دارد در ستاد کرونا تصمیم جدیدی گرفته می شود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اعلام آمار ابتلاء به کرونا در بین دانش آموزان و اولیاء مدارس در البرز تصریح کرد: آماری در دست نیست و اگر باشد قابل توجه نیست. از طرفی مشخص نیست که ابتلا در محیط آموزش بوده یا خیر ولی برای حضور دانش آموزان در مدارس بر سلامت و واکسیناسیون تاکید شده است.

تهویه در فضای آموزشی شرط مهم است

بابایی با عنوان اینکه تهویه فضای کلاس، شرط مهم آموزش حضوری است، افزود: تهویه کلاس با چه شرایطی باشد، مهم است لذا باز گذاشتن پنجره به عنوان تهویه فضای آموزشی با توجه به کاهش شدید دما، چالشی است که منجربه ایجاد فضای سرد و ابتلاء بیماری سرماخوردگی خواهد شد.

او افزود: در مواقعی که امکان شیوع کرونا در مدرسه‌ای مشخص باشد و یا امکانات تهویه مناسب محقق نشود با توجه به شرایط ویژه، شورای آموزش مدرسه می تواند مستقل نسبت به ادامه آموزش حضوری یا غیر حضوری تصمیم گیری کند.

رئیس مرکز اورژانس البرز یادآور شد: اینکه مردم به تزریق واکسیناسیون اکتفا کنند و اصول بهداشتی را مراعات نکنند، درست نیست. استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و تهویه برای پیشگیری از روند افزایش ابتلا کووید ۱۹ و بیماری های ویروسی فصلی بازدارنده خواهد بود.

سرماخوردگی با ویروس جدید در کمین است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در البرز با اشاره به روند کاهشی همراه با شیب ملایم آمار ابتلاء، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان، اظهار داشت: کاهش دما و شروع فصل سرما می تواند علاوه بر احتمال افزایش ویروس کووید ۱۹ باعث شیوع آنفولانزا و سرماخوردگی هایی باشد که جزو بیماری کرونا دسته بندی می شوند.

وی افزود: در دو سال اخیر بیشتر شاهد این بیماری‌ها هستیم که قبل از شیوع کرونا وجود نداشت و این نشان می دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش یافته و باعث ظهور و بروز ویروس های دیگر شده است.

مدیر استانی پاسخگو نبود

تماس ایلنا برای گفت وگو با سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز  درباره موضوع گزارش  به جایی نرسید.

گزارش: مهدی اولیایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز