خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد خبر می‌دهد ؛

معابر شهری یزد غرق در بحران آبگرفتگی/ بازآفرینی مدیریت شهری حلقه‌ مفقوده

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۹۰۲

بروز آبگرفتگی پس از بارش‌های رگباری، روایت تکراری هر ساله شهر یزد است که از شورای سوم شهر یزد با اجرای پروژه های عمرانی علاوه بر اختلال در تردد شهری و خسارت به زیرساخت‌های خدماتی، امنیت شهروندان را هم به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، آب گرفتگی در معابر شهری و برون شهری استان در برخی مناطق به ویژه معابر اصلی شهر یزد تردد خودروهای گذری را مختل کرده و حتی باعث خسارت بر شهروندان نیز شده است.

گرچه یزد از خطه کویر است و همواره در خشکسالی به سر برده و از بارندگی های شهرهای شمالی محروم بوده اما این وضعیت باعث شده تا مسئولان وقت شهری و دستگاه های متولی کیفیت فنی سازه‌ها، بی توجهی به بازسازی و مرمت سازه‌ها همچنین اجرای کامل طرح‌های توسعه‌ای شهری و ... نیز بی توجه باشند و با اندک بارشی اثرات مخرب بی مدیریتی را در شهر شاهد باشیم.

از تخریب و شکستگی درختان در اثر طوفان های هرساله یزد گرفته تا وقوع سیلاب و روان آب و آبگرفتگی که در آغاز فصل پاییز با اندک بارش و در کمتر از یک ساعت، آبگرفتگی معابر، بر هم خوردن نظم شهری، اختلال در تردد خودروها و قطعی چند ساعته برق را در شهر می بینیم.

کارشناسان هم برای کاهش اثرات چنین رویدادهای طبیعی، اقداماتی همچون طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی، اصلاح و بهسازی ابنیه راه‌ها و لایروبی مسیل ها، رفع خطر سقوط درختان و طرح های مختلف خدمات شهری را پیشنهاد داده اند که باید دستگاه‌های متولی نقاط مستعد خطر را شناسایی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند.

وجود چنین مواردی از جمله آبگرفتگی در خیابان های یزد به مدیریت شهری در سال های میانی دهه هشتاد تا اوایل دهه نود باز می گردد که مدیران وقت شهرداری در اقداماتی غیرکارشناسی و با این رویکرد که یزد در کویر قرار دارد و خشکسالی های مکرر و سال های بی بارشی نیازی به مسیرهای هدایت آب های سطحی ندارد، اقدام به تعریض خیابان ها با حذف جوی آب کردند تا ترافیک شهری مدیریت شود.

معابر شهری یزد غرق در بحران آبگرفتگی/ بازآفرینی مدیریت شهری حلقه‌ مفقوده

سیل در رودخانه‌های فصلی استان یزد

بر اثر بارندگی‌ روز جمعه، سیل در بیشتر رودخانه‌های فصلی (مَسیل) منطقه به خصوص دهستان های سرو، میانکوه، کنج کوه و سرو جاری شد.

در مناطقی از شهر تفت نیز گزارش هایی از وقوع سیلاب رسیده و در برخی نقاط هم وقوع سیل باعث شده تا خطرات و خسارات جدی به شهرندان تحمیل شود.

گزارش هایی که از سوی شهروندان در فضای مجازی دست به دست می شود حاکی از بردن چندین خودرو سواری در سیل روستای دربید و ارنان است که خوشبختانه خسارت جانی نداشته و به افراد در این سیل آسیب نرسیده است.

بارندگی روز جمعه در ارتفاعات استان یزد حتی به صورت برف بوده باعث وقوع تصادفاتی در مناطق روستایی شده و ترافیک سنگینی در محورهای مواصلاتی روستایی ایجاد کرده است در مناطق شهری اما فقط بارش باران بوده که معابر شهری یزد به ویژه در مناطق آزادشهر و امامشهر همچنین بلوار جمهوری و شهرک رزمندگان آبگرفتگی شدید به همراه داشته است که نشان می دهد شهر جهانی یزد به بازآفرینی مدیریت شهری نیاز دارد.

معابر شهری یزد غرق در بحران آبگرفتگی/ بازآفرینی مدیریت شهری حلقه‌ مفقوده

تشکیل شبانه ستاد مدیریت بحران در شهرداری یزد

شهردار شهر جهانی یزد هم با اشاره به بارش باران در روز گذشته و عذرخواهی از شهروندان برای بروز مشکلات در سطح شهر، گفت: استاندارد هدایت روان آب ها و کشش چاهه‌ای شهر یزد حدود ۱۸ میلیمتر بارش در ۲۴ ساعت است که در حالی که طی حدود ۶ ساعت شاهد بارش ۲۶ میلیمتر باران بودیم.

علیرضا محی الدینی با بیان اینکه بارش باران سبب آبگرفتگی معابر و بروز مشکلاتی برای شهروندان شد اظهار داشت: این میزان بارش سبب شد ظرفیت چاه‌های جذبی برخی مناطق پر شود و به سبب بارش نسبتا خوب دو شب پیش، قدرت جذب زمین نیز به حد اشباع رسیده و شاهد بروز روان آب در برخی از معابر شهری باشیم.

شهردار یزد با عذرخواهی از شهروندان برای اختلال به وجود آمده در عبور و مرور به ویژه برای موتورسواران افزود: بلافاصله پس از بروز این مشکل، همکاران بخش های مختلف شهرداری از جمله معاونت خدمات شهری و شهرداران مناطق، به صورت میدانی به رصد وضعیت پرداختند و تیم های عملیاتی شهرداری فعالیت خود را برای کنترل روان آبها آغاز کردند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های دخیل در خدمات شهری تمام تلاش خود را برای رفع مشکل به وجود آمده به کار گرفتند ادامه داد: خوشبختانه با تلاش همکاران عزیزم و همراهی دستگاه های دیگر همچون هلال احمر، پلیس راهور و ... به مرور وضعیت روان آب ها کنترل شد و حجم زیادی از مشکلات ترافیک نیز رفع و اوضاع به شرایط طبیعی نزدیک شد.

شهردار یزد با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های شهرداری رسیدگی به معضل جمع آوری آب‌های سطحی در شهر به صورت اصولی خواهد بود عنوان کرد: ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که معاونت خدمات شهری شهرداری، در هفته گذشته با توجه به هشدارهای هواشناسی با اقدامی به موقع، بازگشایی مسیر کانال های جریان آب و نظافت جوی های سطح شهر را انجام دادند.

وی در باره سایر اقدامات انجام شده در این خصوص افزود: در کنار این اقدامات ضربتی و سریع، حل مشکل ساختاری و ریشه ای در مناطقی همچون بلوار جمهوری اسلامی و بلوار ولیعصر امام شهر با حفر کانال هایی برای هدایت روان آب ها به بیرون از محوطه شهری در دستور کار شهرداری است ان شاء الله با فراهم شدن شرایطی اجرایی خواهد شد.

شهردار یزد با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهری در شهرداری یزد در شب گذشته اضافه کرد: با توجه به پیش بینی بارش های شدید در ساعات و روزهای آینده، مدیران شهرداری و همه دستگاه‌های مسئول برای تسهیل عبور و مرور و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی پای کار باشند تا بیش از این شرمنده شهروندان نباشیم.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز