خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر اصفهان:

استفاده سوخت مازوت در صنایع اصفهان غیرقابل قبول است/ گسترش شهرنشینی بدون ضابطه مشکل جبران ناپذیر شهر

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۷۰۳

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: در چند روز اخیر اخبار استفاده مجدد از سوخت مازوت در صنایع استان بسیار نگران کننده و غیر قابل قبول است و باید به صورت جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

به گزارش ایلنا از  اصفهان، محمد نورصالحی امروز یکشنبه نهم آبان ماه در پانزدهمین صحن علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به نام‌گذاری امروز به عنوان روز جهانی شهرها از سوی سازمان ملل متحد افزود: در این روز شهرهای بزرگ جهان به‌طور گسترده‌ اقدامات خود را برای توجه جامعه بین‌‌المللی به شهرنشینی هماهنگ می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف از این اقدام مشترک، افزایش همکاری بین شهرها به‌منظور دستیابی به فرصت‌ها و چالش‌‌های شهرنشینی و همیاری برای توسعه شهری پایدار در سراسر جهان است. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: جمعیت ایران، در نخستین سرشماری (سال ۱۳۳۵) حدود ۱۹ میلیون نفر و درسرشماری سال ۱۳۹۵ (آخرین سرشماری) حدود ۸۰ میلیون نفر شمارش شد که این رقم اکنون حدود ۸۵ میلیون نفر برآورد می شود.

وین بیان داشت: طی نیم‌قرن گذشته جمعیت نقاط شهری حدود ۱۰ برابر و جمعیت روستایی تقریبا دو برابر شده و پر جمعیت ترین شهرهای کشور بر اساس سرشماری رسمی سال ۹۵ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، و قم بوده‌اند که در مجموع ۷۵/۲۰ میلیون نفر یا ۱/۳۵ درصد از جمعیت شهرنشین کشور را در خود جای داده اند.

نورصالحی تصریح کرد: از جمله عوامل مؤثر در گسترش شهرنشینی، تمرکز سرمایه در شهرهای بزرگ، عدم ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی، گسترش فعالیت‌های خدماتی در مناطق شهری، ایجاد برخی از صنایع در حاشیه شهرها و مکانیزه شدن کشاورزی در برخی از نقاط روستایی و در نتیجه مهاجرت روستاییان به شهرها، ادغام تعدادی از نقاط روستایی اطراف شهرها به مجموعه شهرها و تبدیل برخی از نقاط روستایی به شهر هستند.

وی اضافه کرد: در تعریف جمعیت شهری در ایران بیشترین تمرکز بر تعداد جمعیت است در حالی که می‌بایست بر اساس استادندارهای جهانی به زیرساخت‌ها و امکانات متعدد رفاهی، فرهنگی، بهداشتی، سکونت‌گاهی و ... توجه کرد.

نورصالحی گفت: توسعه شهرنشینی در دهه‌های گذشته در ایران بالاتر از میانگین جهانی برآورد شده به طوری که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند. این رشد بی رویه غالبا بدون برنامه‌ریزی قبلی شهرهاست و جمعیت ساکن در آنها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به عمده مشکلاتی که امروزه به ویژه در کلانشهرها با آن مواجه هستیم، گفت: توسعه بدون برنامه و عدم توسعه زیرساخت‌های متناسب با آن، توسعه حاشیه نشینی و گسترش اسکان غیر رسمی در اطراف کلانشهرها که موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اختلال در فرهنگ شهرنشینی ناشی از توسعه‌های بی‌رویه، عدم تکامل زیر ساختها و نیازهای جامعه شهری متناسب با رشد بی‌برنامه آن، افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی در شهرها، مشکلات و معضلات عدیده زیست محیطی اعم از آلودگی‌های هوا، آب و خاک و فرونشست شدید زمین از مهمترین مشکلات کلانشهرها است.

نورصالحی با بیان اینکه آخرین طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۶۷ بوده و عمر این طرح ۱۰ ساله بوده و اکنون دو دهه است که شهر بدون داشتن طرح جامع و برنامه به رشد خود ادامه می‌دهد، افزود: به همین دلیل است در دو دهه اخیر که شهر اصفهان فاقد طرح جامع بوده توسعه شهری متوقف نشده است. اما باید این نکته را متذکر شد که گسترش شهرنشینی بدون ضابطه و غیرهدفمند معضلات جبران ناپذیری برای شهرهای بزرگ از جمله اصفهان در پی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این مشکلات که در چند دهه اخیر مهمان ناخوانده کلانشهرهای ما از جمله اصفهان می‌شود پدیده آلودگی هواست که با شروع پائیز بر شدت آن افزوده می شود؛ مبارزه با آلودگی هوا علاوه بر همکاری شهروندان در استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی باید مورد توجه کارخانه‌ها و صنایع استان قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در چند روز اخیر اخبار استفاده مجدد از سوخت مازوت در صنایع استان بسیار نگران کننده و غیر قابل قبول است و باید به صورت جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: چاره‌اندیشی برای مشکلات کلانشهر اصفهان نیازمند مشورت و همفکری تمامی مسئولان و مدیران شهری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز