خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت بازار مرغ در یزد گزارش می دهد؛

کمبود مرغ و افزایش بی سابقه قیمت آن در یزد/ یک کیلو سینه مرغ ۵۰ هزار تومان!

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۴۴۱

در حالی که یزد از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کشور به شمار می رود و مازاد بر نیاز استان نیز تولید می‌کند اما در حال حاضر کمبود شدید مرغ در بازار احساس شده و حتی با افزایش بی سابقه قیمت مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مسئولان سازمان صمت یزد بارها در ماه های اخیر اعلام کرده‌اند که کمبودی در زمینه گوشت مرغ در یزد نیست اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همچنان مردم در تأمین مرغ کامل آن هم با نرخ مصوب مشکل دارند و آن‌هایی که مرغ کشتار روز در اختیار دارند قیمت مرغ را از کیلویی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به کیلویی ۳۰ هزار تومان افزایش دهند.

افزایش مشکلات دامداران و تأمین نهاده‌های دامی از یک سو و گرانی‌های سرسام آور و غیرمنتظره در دو سال اخیر موجب شد تا مردم از مصرف گوشت قرمز کاسته و بیشتر به سمت مصرف گوشت مرغ بیایند اما در شرایط فعلی قیمت گوشت مرغ هم نجومی شده و بسیاری از دهک های پایین جامعه که عمدتا از قشر کارگری هستند توان خرید این کالای مصرفی را ندارند و رفته رفته به سمت حذف گوشت مرغ از سبد غذایی پیش می رویم.

این در حالی است که در نشست تنظیم بازار که مسئولان دستگاه‌های اجرایی حضور دارند، عنوان شد قیمت مرغ در یزد به مراتب پایین‌تر از قیمت عرضه در سایر استان ها است اما کافی است تا با مراجعه به بازار، به سختی بتوانید گوشت مرغ به قیمت مصوب خریداری کنید.

قیمت مصوب مرغ که تا ماه گذشته برای هر کیلو گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده بود در بسیاری از واحدهای عرضه به ۳۰ هزارتومان نزدیک است و این نرخ‌ها در مورد مرغ‌های قطعه بندی شده بسیار نجومی‌تر است زیرا قیمت یک کیلو سینه مرغ در فروشگاه‌های مواد غذایی به ۵۰ هزار تومان رسیده و این قیمت‌ها آه از نهان مصرف‌کنندگان برآورده است.

کمبود مرغ و افزایش بی سابقه قیمت آن در یزد/ یک کیلو سینه مرغ ۵۰ هزار تومان!

عرضه مرغ از ظهر در بازار یزد

در طول یک ماه گذشته به صورت بسیار ویژه در بازار گوشت مرغ آشفتگی و نابسامانی مشاهده شد و مردم از نبود مرغ یا عرضه گوشت مرغ با قیمت بسیار بالاتر از نرخ مصوب گلایه های بسیاری داشتند اما بسیاری از مغازه ها اعلام می کردند که مرغی برای فروش ندارند و برای خرید باید ظهر مراجعه کرد.

این در حالی است که به گفته معاون سازمان صنعت، استان یزد از استان‌های تولید کننده گوشت مرغ است و چهار کشتارگاه در این زمینه فعالیت دارند.

به گفته علی افشار پور، روزانه در بازار استان یزد بالای ۱۰۰ تن گوشت مرغ توزیع می‌شود که مصرف استان در حدود ۷۰ تا ۸۰ تن است.

وی ادامه داد: مشکلات کشور بر بازار مرغ یزد هم تاثیر دارد و افزایش قیمت گوشت قرمز موجب افزایش مصرف گوشت مرغ شده است.

نیمه های مرداد بود که معاون بازرگانی سازمان صنعت استان گفت با جوجه‌ریزی‌های انجام شده تا دوماه آینده گوشت مرغ به وفور در بازار استان یزد با قیمت مصوب ۲۴ هزار ۹۰۰ تومان وجود دارد اما حالا با گذشت بیش از ۲ ماه و نیم از این اظهارات، مرغی در بازار نیست که بخواهند با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ عرضه کنند و باید برای هر کبلوگرم مرغ نزدیک به ۳۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند.

در حالی افشار پور اعلام کرده که کمبودی نسبت به تامین گوشت مرغ در استان یزد وجود ندارد که همچنان بسیاری از شهروندان اعلام می‌کنند که با مراجعه به مغازه‌ها نمی‌توانند مرغ کامل خریداری کنند و صرفاً مغازه‌ها مرغ تکه شده را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب گوشت مرغ به فروش می‌رسانند.

با توجه به اینکه فروش مرغ به صورت تکه تکه و بسته‌بندی شده نرخ بالاتری نسبت به مرغ کامل دارد به نظر می‌رسد بخشی از تولید کنندگان به این سمت حرکت کرده‌اند و این موضوع و عدم وجود نظارت بر آن سبب شده که مردم همچنان با مشکل تامین مرغ مواجه باشند.

سامانه ستکا دست دلال‌ها را قطع می‌کند؟

اول آبان ماه بود که سخنگوی تنظیم بازار استان یزد از توزیع ۱۵۰ تُن مرغ خبر داد و قاطعانه گفت مشکل مرغ در استان یزد حل شد و گفت: تقریباً در ۱۴ روز گذشته مقدار تولید مرغ در استان کاهش پیدا کرده بود که این میزان دوباره به حالت عادی خود بازگشته است.

افشارپور اظهار داشت: در استان یزد سامانه ستکا راه اندازی شده که در آن آمار ریز تولید استان از جوجه ریزی تا تحویل به مغازه برنامه‌ریزی صورت گرفته و با این کار دست دلال‌ها قطع خواهد شد.

افشارپور با تأکید بر اینکه هم‌اکنون مشکلی از بابت مرغ در استان نیست، اضافه کرد: سامانه ستکا برای تولیدات دیگر استفاده می‌شد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، مرغ نیز از طریق این سامانه توزیع می‌شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری در این خصوص داشته باشیم و مردم با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: سامانه ستکا با هدف نظارت دقیق بر زنجیره تولید و توزیع کالای اساسی با قیمت مصوب راه‌اندازی شده تا با کنترل فرایند توزیع و فروش کالا، ضمن حمایت از تولیدکنندگان سخت‌کوش استان، مانع از احتکار، گران‌فروشی و سوء استفاده‌های احتمالی شود.

افشارپور با بیان این که در این سامانه، عرضه گوشت مرغ از ابتدای جوجه‌ریزی رصد آغاز و با خوداظهاری مرغداری، تحویل مرغ زنده به کشتارگاه، ثبت ضایعات، تسویه حساب با مرغدار، کشتار مرغ و اظهار تولید، تخصیص سهمیه به عاملین فروش و توزیع مرغ به بازار مصرف قابل ردیابی و مدیریت می‌باشد، تاکید کرد: در این سامانه جهت رفاه حال مصرف کننده، خرید مرغ بر اساس حجم تعیین شده در بازه زمانی معین انجام شده و با شفاف سازی صورت گرفته امکان خرید تسهیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلات عرضه مرغ در یزد برطرف شده اظهار داشت: در حال حاضر توزیع مرغ از طریق سامانه ستکا در ۲۰۰ مرکز عرضه مرغ در یزد انجام می‌شود و مشکلی نداریم.

توزیع نامناسب در عرضه و نبود نظارت

یوسفی یکی از مرغ فروشان بازار یزد، عرضه کم مرغ در برهه‌های مختلف را علت اصلی نوسان بازار می‌داند و می گوید: در شرایطی که فروش روزانه ما بیش از ۴۰۰ کیلو است، در روزهای اخیر مقدار دریافتی ما به ۵۰ کیلو نیز رسیده است.

اغلب فروشندگان نظری مشابه دارند و از کمبود مرغ در بازار مانند مردم گله مند هستند و از بی توجهی مسئولان در این خصوص می نالند. در حالی فروشندگان از این توزیع گلایه دارند که رئیس سازمان صمت در جلسات و در مقابل مسئولان ارشد استان عنوان می‌کند روزانه تا دو برابر مصرف استان مرغ در مرغ فروشی‌های استان توزیع می‌شود.

اما یوسفی معتقد است تصمیم‌گیری‌های بی اساس و نبود شبکه توزیع مناسب، بازار مرغ در استان را دستخوش تغییر و تحول می‌کند و ساختار عرضه و تقاضا در بازار را به هم می زند.

گرچه افشارپور معتقد است که آمار تولید مرغ و جوجه ریزی در استان کاهش نداشته و مرغداران جوجه ریزی بیشتری دارند اما آن‌گونه که مرغداران یزدی می گویند، افزایش هزینه ها و نبود نهاده های مورد نیاز و گرانی افسارگسیخته باعث شده تا در جوجه ریزی و پرورش با احتیاط بیشتری اقدام کنند.

استان‌های همجوار قیمت بیشتری در عرضه دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد اما نظر متفاوتی دارد و دلیل نابسامانی بازار مرغ در استان را تفاوت قیمت عرضه در استان‌های هم جوار می داند.

به گفته سیدمسعود عظیمی، انتظار می رود با میزان تحویل مرغ به استان که حتی مازاد بر نیاز مردم است هیچ کمبودی در استان وجود نداشته باشد با این حال بیشتر مشکلات مرغ استان به تفاوت قیمت این محصول با استان‌های هم جوار بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: تفاوت قیمت در استان با مثلاً استان تهران زیاد است و ممکن است همین تفاوت موجب شکل‌گیری خروج غیر قانونی مرغ از استان باشد که لازم است دستگاه‌های نظارتی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کمبود مرغ و افزایش بی سابقه قیمت آن در یزد/ یک کیلو سینه مرغ ۵۰ هزار تومان!

قاچاق مرغ از یزد به تهران

همواره با کمیاب شدن هر کالایی در بازار از سوی مقابل عطش برای خرید نیز افزایش می‌یابد و این عوامل و رفتار ها بر کمبود و گرانی مرغ در بازار دامن می‌زند.

واژه قاچاق را معمولا برای مواد مخدر و یا کالاهایی که از آن سوی مرزها به کشور وارد می شود به کار می برند اما در مورد تولیدات داخلی استفاده از این واژه چندان جذابیتی ندارد با این وجود با افزایش قیمت مرغ، سودجویان که انگیزه خوبی برای کسب درآمد از خروج مرغ خارج از شبکه توزیع دارند دست به کار شده و اینطور که پیداست برای گریز از چشم ناظران و ماموران، با خودروهای سواری مرغ به تهران حمل می کنند.

به گزارش ایلنا، به اذعان مسئولان عمده‌ترین مشکل در بازار مرغ مربوط به شبکه توزیع از کشتارگاه تا سطح عرضه فروشگاهی باشد و با نظارت بر روند توزیع در تعامل با دستگاه‌های دیگر می توان این موضوع را مدیریت و آشفتگی را حل کرد.

روند بازار، روندی نامناسب است و مردم انتظار دارند اکنون که دولت تغییر کرده تغییر در نحوه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی ها نیز بهبود یافته و در تأمین حداقل نیازهای خود با گرانی های افسار گسیخته با مشکل روبرو نباشند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز