خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در گفت و گو با ایلنا:

سالیانه حدود 54 سانتی متر زمین در استان فارس نشست می‌کند/ شکاف بزرگ فروچاله در تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم / پوشاندن فروچاله‌ها با خاک

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۸۹۳

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با بیان اینکه شکاف بزرگ فروچاله در تخت جمشید و نقش رستم و اطراف پاسارگاد ایجاد شده است، گفت: متاسفانه برخی افراد و مسئولان با خاک ریختن بر روی شکاف های ایجاد شده فروچاله ها را می‌پوشانند.

به گزارش ایلنا محمد درویش در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه اطلاع رسانی ضعیف و نپرداختن رسانه‌ها در حوزه اطلاع رسانی به جامعه باعث شده تا بسیاری از مردم از خطر‌های فرونشست بی اطلاع باشند افزود: بدترین وضعیت فرونشست در کشور به استان فارس تعلق دارد. هر چند که سازمان زمین شناسی حدود 11 سال گذشته در رابطه با وضعیت خطرناک فرونشست در فارس هشدار های جدی داد اما بی توجهی مسئولان باعث شد تا وضعیت و بحران فرونشست در فارس روز به روز شدید‌تر شود.

درویش با اشاره به اینکه وابستگی شدید مردم استان فارس به کشاورزی و نبود یک راهکار مناسب جهت معیشت باعث شده تا اهالی استان فارس به ناچار روند کشاورزی را ادامه دهند ادامه داد: از این رو نیاز است تا مسئولان با تغییر دادن چیدمان توسعه اقتصادی را مردم معرفی کنند که کمترین وابستگی را به منابع آبی داشته باشد.

سالیانه حدود 54 سانتی‌متر زمین در استان فارس نشست می‌کند

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با تاکید بر مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی توسط حاکمیت که کمترین نیاز به آب و منابع آبی را دارد افزود: ذکر این نکته ضروری است که سالیانه حدود 54 سانتی متر زمین در استان فارس نشست می کند که این مهم سبب شد تا میزان فروشنست در فارس 140 برابر نرم معمولی سازمان باشد.

بزرگترین فروچاله های خاور میانه در اطراف شهر ایج وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بزرگترین فروچاله‌های خاورمیانه در اطراف شهرستان ایج فارس است، ادامه داد: تراز منفی و خشکسالی در استان فارس سالانه رقمی بالغ بر 700 میلیون متر مکعب است این در حالی است که اهالی فارس سالانه میزان 700 میلیون متر مکعب بیشتر از آبی که وارد استان می شود را برداشت می کنند.

درویش با بیان اینکه میزان تراز منفی آب در استان اصفهان سالانه رقمی بالغ بر 320 میلیون متر مکعب است افزود: هرچند که خشکسالی و بحران‌های آبی در استان اصفهان بر هیچکس پوشیده نیست اما ذکر این نکته ضروری است که میزان برداشت آب در استان فارس سالانه حدود 380 میلیون متر مکعب از اصفهان بیشتر و بالغ بر دو برابر اصفهان است.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو گفت: در حال حاضر خطر فروچاله در نقاطی مانند فسا، استهبان، نی ریز، ارسنجان، مرودشت، سعادت‌شهر و کازرون بسیار زیاد است.

درویش در ادامه با بیان اینکه مردم در کشت برنج و محصولات آب بی تقصیرند، ادامه داد: عدم معرفی جایگزین معیشت به جای کشت برنج توسط نمایندگان و مسئولان باعث شده تا در این بخش با مشکلات متعددی مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه هیچ شخصی نمی تواند به مردم بگوید که معیشتش را تعطیل کند، افزود: دولت باید جهت جلوگیری از هدر رفت آب معیشت های جایگزین کشت برنج را به مردم معرفی کنند.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه زمانی که آب استان تمام شد مردم و مسئولان موضوع خشکسالی را به صورت کامل درک می کنند بیان کرد: ذکر این نکته ضروری است که آب خوان استان اصفهان با این روندی که در حال پیشروی است در سال 1409 به کمترین حد ممکن کاهش می یابد اما متاسفانه در شرایط فعلی مسئولان در حال انکار این هشدار هستند.

این فعال محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه ارتقای نرم افزاری حوزه کشاورزی، استفاده از کشت های گلخانه‌ای باید مد نظر تمام افراد و مسئولان قرار بگیرد افزود: قطعا هیچ فردی به دنبال تعطیلی کشاورزی نیست اما در صورتی که وضعیت کشاورزی فعلی اصلاح نشود قطعا کشاورزان و تمام مردم در آینده ای نه چندان دور با مشکل مواجه خواهند شد.

درویش گفت: ارتقای نرم افزاری در حوزه کشاورزی باعث می شود میزان تولید محصولات به دو برابر نیمی از آب فعلی که صرف کشاورزی می شود افزایش یابد.

وی با بیان اینکه آقای ضرغامی باید به عنوان متولی گردشگری و میراث فرهنگی تمام تلاشش را برای در آمدزایی از محل تاریخی‌های کشور به کار گیرد ادامه داد: در سال های گذشته  آن قدر گردشگر به پاسارگاد می رفت که دیگر حتی آب معدنی هم برای فروش نبود اما الان سال ها است که گردشگری  در این مکان رونق چندانی ندارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز