خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان:

عملکرد مدیران دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد در قزوین راستی آزمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۳۳۱

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: عملکرد تمامی دستگاه‌های عضو ائتلاف در طرح نماد از طریق بازدیدهای مستمر با مراجعه به محل تحصیل دانش آموزان و محل اقامت خانواده‌هایشان که معاضدت‌های حمایتی و خدماتی دریافت کرده‌اند، مورد راستی آزمایی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی فولیان در اولین جلسه کمیته علمی اجرایی برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، ضمن اشاره  به ضرورت و اهمیت مقوله پیشگیری از وقوع جرم گفت: یکی از بهترین و موفق‌ترین مکان‌ها که می‌تواند جامعه را از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مصون نگه دارد آموزش و پرورش است، زیرا آموزش و پرورش مهمترین سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و آینده سازان جامعه را در اختیار دارد.  

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین ایستگاه تعلیم و تربیت و کارکرد پیشگیرانه آن افزود: مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودکان و نوجوانان ناچارند خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ سازند، در مدرسه است که نظام تربیتی فرد شکل می‌گیرد، التزام عملی افراد به قوانین، حاکمیت قانون و اطاعت پذیری و مشارکت اجتماعی در مدرسه به دانش آموزان یاد داده می‌شود.

وی ادامه داد: مدرسه به دانش آموزان اصل پاداش و کیفر را می‌آموزد و کودک و نوجوان یاد می‌گیرد که با کار و کوشش و رفتار مناسب است که می‌تواند پاداش شایسته بگیرد و در غیر این صورت کیفر خواهد دید؛ بنابراین اگر می‌خواهیم شاهد پویایی در جامعه و کاهش جرائم باشیم باید توجه بیشتری به این سرمایه‌های اجتماعی اعم از دانش آموزان و معلمان داشته باشیم.

این مقام قضایی استان قزوین تصریح کرد: اگر می‌خواهیم روند افزایشی جرم و جنایت را کنترل کنیم باید در سنین رشد و شکل گیری شخصیت افراد اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.

وی با اشاره به پیشگیری رشد مدار به عنوان یکی از شاخه‌های پیشگیری اجتماعی برشناسایی عوامل خطر، تقویت عوامل حمایتی و مداخله زودرس برای پیشگیری از بزه کاری  افراد تاکید کرده  و گفت: یکی از زمینه‌های پیشگیری اجتماعی در مورد بزهکاری اطفال و نوجوانان پیشگیری رشد مدار است که هدف آن مداخله در سنین مختلف رشد یک طفل و به منظور پیشگیری از ارتکاب جرائم در آینده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان  بیان کرد: پیشگیری رشدمدار یک سرمایه‌گذاری پایدار و درازمدت است که می‌تواند از خردسالی، سنگ بنای برنامه‌های پیشگیرانه را برای کل عمر یک انسان در جامعه نهادینه کند.

وی افزود: همه دانش آموزان نیاز به مراقبت‌های پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی دارند که  طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) به عنوان یکی از نخستین تجربیات ائتلاف ملی در حوزه امور اجتماعی کشور، با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان به عنوان میثاق همکاری‌های چندجانبه با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، با همکاری 14 دستگاه اجرایی می‌شود.

فولیان اظهار کرد: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها شامل غربالگری، آموزش، توانمند سازی و حمایت‌های روانی، اجتماعی و مراقب از دانش آموزان در برابر رفتارهای پر خطر، آسیب‌های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و موثر است و به عبارتی دیگر بدنبال از بین بردن خطرات در پیش روی دانش آموزان است.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های عضو نماد تاکید کرد: رویکرد کنونی اجرای برنامه نماد در سطح استان مطلوب نبوده و به منظور عبور از شرایط کنونی و پرهیز از کلی نگری باید چالش‌های مربوط به اجرای برنامه در استان احصاء و در جهت رفع آن‌ها اقدامات لازم و فوری صورت گیرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین عنوان کرد: هر یک از دستگاه‌های عضو این ائتلاف باید به وظایف وتکالیف قانونی خود در این حوزه اقدام نمایند و انجام وظایف ذاتی سازمان خود را پای طرح نماد نگذارند.

وی با بیان این مطلب که جرائم و آسیب‌های اجتماعی مرزبندی ندارند و باید طرح نماد به کلیه نواحی استان و حوزه‌های قضایی تابعه تسری داده شود یاد آور شد: آموزش و پرورش محور اصلی اجرای طرح نماد بوده و باید با برنامه ریزی هدفمند و اصولی و برگزاری منظم جلسات این کمیته، مطالبه‌گر اصلی از سایر دستگاه‌های سند ائتلاف باشد و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به عنوان بازوی نظارتی کار مدیریت و نظارت بر این فرایند را برعهده دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز