خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می دهد؛

مانع زایی برای کارآفرینان به بهانه مقابله با سالک/ کم سوادی متولیان محلی روستاها مشکل بزرگ سرمایه‌گذاران دامی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۶۴۸

سلامت شهروندان جزو اولویت های هر دولتی است اما همین مقوله گاهی اوقات دستاویزی می‌شود تا به بهانه سلامت موانعی را برای شهروندان ایجاد کنند؛ مانع زایی برای کارآفرینان حوزه دامداری به بهانه مقابله با سالک یکی از اینهاست که در استان سمنان شاهدش هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، در حالی که رهبر انقلاب در پیام نوروزی امسال ، سال 1400 را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و تاکید داشتند که موانع تولید و کارآفرینی از پیش پای تولیدکنندگان و کارآفرینان برداشته شود اما برخی از مدیران در سطح شهرستان ها و روستاهای تابعه نه تنها به این موضوع جامه عمل نپوشانده و به شیوه‌های گوناگون موجبات دلسردی کارآفرینان را فراهم کنند.

ایجاد موانع کارآفرینی در استان سمنان نیز بدین گونه است که طی دو سه سال اخیر که شیوع سالک کمی بحرانی شده بود مسئولان مربوطه در ادارات تابعه و زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور سعی کردند از همه شیوه‌ها برای کاهش آمار مبتلایان به زخم سالک استفاده کنند هر چند این اقدامات تا حدودی موثر واقع شد اما در این حین اعمال نسنجیده ای صورت گرفت که عوارض منفی آن در کوتاه مدت و بلند مدت نرخ اشتغال را تحت الشعاع قرار  داد؛ جمع آوری دامداری ها و دامپروری ها از سطح روستا‌ها به بهانه شیوع سالک یکی از این گونه رفتارها است که فریاد بسیاری از فعالان این حوزه را درآورده است .

محمد جوان 32 ساله‌ای که در زمینه گاوداری شیری مشغول فعالیت است در این باره به ایلنا گفت: طی یکی دو سال اخیر متولیان محلی روستا و مسئولان مربوطه، سالک را بهانه ای قرار دادند که برای امثال ما دامداران سنگ اندازی کنند.

دامداران کجا به کار دامپروری مشغول شوند؟ 

وی گفت: اگر روستاها قطب دامداری و دامپروری نباشد آیا در سطح شهرها می توان دامداری کرد؟  ضرری که امسال از ناحیه دولت به واسطه قطعی های مکرر برق و نامنظمی در برنامه های ارائه شده از سوی شرکت توزیع برق رخ داد چندین سال طول می کشد تا جبران شود.

محمد تصریح کرد: در داخل روستا که به بهانه سالک دامداری نکنیم و در خارج از روستا هم که سازمان آب و فاضلاب به بهانه کمبود آب مجوز احداث دامداری نمی دهد مسئولان تکلیف‌مان را روشن کنند که چه کار کنیم.

رضا یکی دیگر از دامداران که در زمینه پرورش میش‌های دوقلو زا و اصلاح نژاد شده فعالیت می کند اظهار کرد: طرحی که برای اصلاح نژاد میش های دوقلو زا ارائه دادم تقریبا بی نظیر است و در صورت موافقت مسئولان، کشور را در زمینه تامین گوشت قرمز خودکفا خواهد کرد.

وی گفت: دامداری ام در داخل بافت روستا است که به دلیل شکایت های متعدد اهالی و متولیان محلی از سازمان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی درخواست زمین کردم همه مراحل را پیش رفتم اما به دلیل مخالفت سازمان آب و فاضلاب مبنی بر واگذاری انشعاب آب نتوانستم دامداری ام را به بیرون از بافت روستا انتقال دهم.

کارآفرینی با طعم تشکیل پرونده در محاکم قضایی

یکی دیگر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود و به دلیل خودکفایی اقدام به پرورش گاو شیری در یکی از روستاهای جنوبی دامغان کرده است،  گفت: برخی از مدیران و مسئولان محلی و شهرستانی به گونه ای رفتار می کنند که گویی آدمی اختیار ملک شخصی اش را هم ندارد.

وی یادآور شد: در چند روز اخیر حسب شکایت سه نفر از ساکنان روستا و ارجاع آن به دهیار به بهانه شیوع سالک  ماموران بهداشت محیط شهرستان خواستار بازدید از محل فعالیتم شدند که کارگرم اجازه ورود به آنها را نداد.

این کارآفرین ادامه داد: نیروهای بهداشت محیط با همکاری دهیار روستا طی تماس با پلیس 110 موضوع را صورتجلسه کردند و اخیرا پرونده ای تحت عنوان «انجام اقداماتی که تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شوند» در محاکم قضایی شهرستان علیه اینجانب در جریان افتاده است.

وی افزود: عامل اصلی بیماری سالک موش صحرایی است و این موش ها در اطراف روستاها به صورت فراوان دیده می شود و اگر مدیران قصد مبارزه با سالک را دارند ابتدا باید   بر کار ما دامداران نظارت کامل کنند تا مبادا مسائل بهداشتی رعایت نشده باشد سپس با   موش‌ها  مبارزه کنند نه اینکه با راه اندازی دامپروری‌ها در روستاها و یا دامداری‌های فعال  در روستا مخالفت کنند.

این مددجوی سازمان بهزیستی بیان کرد: بارها شاهد سنگ اندازی به دلیل کم سوادی و عدم اشراف بر قوانین روز توسط متولیان محلی روستاها (شورا و دهیار) بودیم که موجبات دلسردی کارآفرینان را فراهم آورده و برخی از سرمایه گذاران این رسته عطای کارآفرینی و ایجاد اشتغال را به لقایش بخشیدند.

  مانع تراشی مسئولان توجیهی ندارد

یکی دیگر از بانوان روستای حسن آباد گفت: هنوز در بسیاری از حیاط های منازل سطح روستا موش صحرایی وجود دارد و مسئولان نتوانستند با آن مقابله کنند  نه اینکه مانع تراشی کنند.

وی با تاکید بر اینکه روستاها باید قطب دامداری و کشاورزی باشد، اضافه کرد: اگر وجود دامداری در سطح روستا خلاف مقررات است چرا دستگاه های دولتی مجوز فعالیت می دهند؟

 

مانع زایی برای کارآفرینان به بهانه مقابله با سالک/ کم سوادی متولیان محلی روستاها مشکل بزرگ سرمایه‌گذاران دامی

کاهش آمار مبتلایان سالک از 400 نفر به کمتر از 30 نفر

رضا اردکانی بخشدار امیرآباد دامغان در این باره گفت: سال گذشته همین ایام در سطح بخش امیرآباد که بیشترین آمار مبتلایان سالک دامغان را به خود اختصاص داده بود بیش از 400 نفر دچار زخم سالک شده بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این آمار به کمتر از 30 نفر تقلیل یافته و شاهد وضعیت بحرانی مانند سال گذشته نیستیم.

گزارش: محمود بانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز