خبرگزاری کار ایران

ایلنا خبر می‌دهد؛

دورخیز آذربایجان شرقی برای خیز ششم کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۰۴۹

نزدیک به دوسال است که ویروس کرونا در کشور جولان می‌دهد و با توجه به واکسیناسیون و عادی انگاری این ویروس آذربایجان شرقی به استقبال پیک ششم کرونا می‌رود و اگر پیشگیری‌های لازم انجام نگیرد پاییز و زمستان غمناکی در انتظار خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، ویروس کرونا حدود دوسالی است که در کشور جولان می‌دهد و جان خیلی‌ها را گرفت،وقوع خیز ششم کرونا در پاییز با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس و عدم رعایت مناسب از طرف جامعه، محتمل است.

گرچه تسریع واکسیناسیون همزمان با خیز پنجم ،کرونا را ضعیف کرده و کاهش فوتی‌ها طی هفته اخیر را می‌توان گواهی بر این امر دانست اما باید توجه داشت، عادی‌انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خیز ششم کرونا را در آبان ماه محتمل می‌سازد.

 بهمن نقی‌پور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره می‌گوید: مردم با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رسانه‌ها با آگاه‌سازی جامعه به عنوان بال‌های کادر درمان در زمینه اطلاع‌رسانی می‌توانند آگاهی مردم را نسبت به فواید واکسن بالا ببرند.

وی به آمار واکسیناسیون در آذربایجان‌شرقی اشاره کرده و می‌افزاید: تاکنون ۷۸ درصد جمعیت بالای ۱۲سال آذربایجان‌شرقی واکسینه شده‌اند اما آمار کل جمعیت واکسینه شده استان حدود ۶۴ درصد است که از این بابت رتبه‌های بالای کشور را حایز هستیم.

وی بر کاهش میزان استفاده از ماسک صحه گذاشته و می افزاید: خستگی مردم در استفاده از ماسک، عادی‌انگاری و استفاده نکردن از ماسک به علت واکسیناسیون از عوامل اصلی کاهش استفاده از ماسک در جامعه است. مردم باید همچنان در استفاده از ماسک دقت نظر داشته باشند و اینکه پس از واکسیناسیون نیازی به ماسک وجود ندارد تصور نادرستی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، وضعیت فعلی استان را شکننده توصیف کرده و تاکید دارد: مردم از تجمع پرهیز کنند و برای تزریق واکسن تنبلی نکنند.

افزایش مسافرت‌ها و عادی‌انگاری مردم، گفت: وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان شکننده است.

                                                                  احتمال شکنندگی وضع موجود حتمی است

سیمین خیاط‌ زاده با بیان اینکه اگرچه در روزهای اخیر کاهش موارد ابتلا و بستری داریم، اظهار کرد: احتمال دارد این وضعیت در شهرستان‌های دیگر استان شکننده باشد زیرا این کاهش آهسته است و وقتی که کاهش ابتلا آهسته پیش برود، احتمال شکنندگی وضع موجود حتمی است.

وی دلیل شکنندگی وضع موجود را مسافرت‌های اخیر مردم به خصوص به شهرستان مهمان‌پذیری چون جلفا عنوان کرد و گفت: در تعطیلی‌های اخیر افراد بیشتری به جلفا مسافرت کرده‌اند که این یکی از عوامل قرمز شدن وضعیت شهرستان شده است؛ همچنین در شهرستان مرند به دلیل استقبال کم شهروندان از واکسیناسیون احتمال قرمز شدن شهرستان وجود دارد.

وی میانگین واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال را ۷۰ درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون ۶۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول و ۴۱ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

خیاط زاده با تاکید بر مراجعه به موقع افراد برای واکسیناسیون، خاطرنشان کرد: با مراجعه به موقع مردم شکاف بین دز اول و دوم به حداقل می‌رسد تا شاهد کاهش موارد ابتلا و بستری باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز