خبرگزاری کار ایران

معارفه شهردار جدید نیشابور / نباید مسئولان تأمین بودجه را بر دوش مردم قرار دهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۹۱۱

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت باید با همدلی و همراهی مسئولان از اعتبارات ملی برای شهرستان نیشابور استفاده شود و نباید با توجه به شرایط اقتصادی موجود تامین بودجه را بر دوش مردم بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا خادم‌پیر پنج شنبه در مراسم معارفه شهردار جدید نیشابور افزود: یکی از مشکلات شوراهای شهر تصویب دیر هنگام بودجه و اعتبارات شهرداری است و پارسال از بودجه ۲۷۳ میلیارد تومانی شهرداری نیشابور ۱۶۰ میلیارد تومان صرف حقوق در شهرداری نیشابور با یک هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل شده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی دارای ۸۲ شهرداری و ۹۴ شهر است و شهرداری‌های  ۱۲ شهر دیگر هم‌ طی چند روز‌های آینده تاسیس می‌شود اظهار کرد: امسال از مجموع ۲۰هزار میلیارد تومان بودجه ۸۲ شهرداری در استان خراسان رضوی سهم شهرداری نیشابور ۴۲۰میلیارد تومان است و انتظار ما از نیشابور خیلی بیشتر است تا سقف سرانه نیشابور را از محل جذب اعتبارات افزایش دهند.

وی اعلام کرد: در حوزه نیشابور ابلاغ چهار شهرداری بار، عشق آباد، چکنه و نیشابور امضا شده و سه شهر در استان که بالای ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارند احکام‌ شهرداری‌هایشان توسط وزیر کشور و ۷۹ شهر هم که زیر ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارند توسط استاندار امضا می‌شود و تاکنون احکام ۴۲ شهرداری ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: احکام شهرداری‌های اسحاق آباد و خرو در شهرستان زبرخان امکان شده و شهرهای درود و قدمگاه هم معرفی شده‌اند و در مرحله استعلام هستند و  شهرداران شهرهای فیروزه و همت آباد در شهرستان فیروزه معرفی شده‌اند که هنوز ابلاغ‌هایشان صادر نشده و شهردار شهر جدید گرماب هم در این شهرستان به زودی معرفی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در دوره‌ قبلی شوراهای شهر در سطح استان عدم شرکت در جلسات و اختلافات اعضای شورا با شهردار بود که بیشتر وقتشان به اختلافات شخصی می‌گذشت و دود آن به چشم مردم می‌رفت و در دوره جدید امیدواریم اعضای شورای شهر و شهرداری همدلی و همکاری را سرلوحه کار خود قرار بدهند.

خادم پیر با اشاره به اینکه در مرکز شهر نیشابور بافت قدیمی به خوبی رعایت شده و در این بخش باید طرح جامع شهری مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد و کاروانسراهای قدیمی باید مرمت و بهسازی شود، تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها به دنبال درآمد پایدار و طرح‌های درآمدزایی بلند مدت هستند و در این چارچوب باید موضوع ایجاد پارک‌ها برای جوانان و بانوان در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: دیگر در شهرداری هیچ پرونده‌ای نباید مراحلش را به صورت دستی طی کند و شهرداری نیشابور باید به سمت چابک سازی سازمانی، هوشمند سازی، به روزرسانی سیستم یکپارچه‌سازی و اجرای کامل سیستم‌ مکانیزاسیون برای جلوگیری از فساد برود و متاسفانه شهرداری‌ها در این خصوص زبانزد هستند.

فرماندار نیشابور در این مراسم گفت: شهر نیشابور با ۳هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت و ۴۰هزار هکتار حریم بالغ بر ۱۴ هزار هکتار حریم‌ میراث فرهنگی دارد و با اعتبارات شهری و استانی نمی‌شود آن را اداره کرد و باید از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین استفاده کرد و طی یک سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح توسط بخش خصوصی در نیشابور به بهره‌برداری رسید.

علیرضا قامتی افزود: فاکتورهای رسیدن به یک شهر هوشمند و خلاق تدوین یک سند توسعه کاربردی و عملیاتی است و از سال ۱۳۸۶ با وجود توسعه عمودی و افقی شهر نیشابور این‌ شهر هنوز فاقد طرح تفصیلی است و طرح فعلی جوابگوی وضعیت‌ موجود نیست و در این بخش غفلت شده است.

وی اظهار داشت: پیشران‌های توسعه شهری و شهرستان‌ مشخص شده و اعتماد و همدلی شکل گرفته و بستر فراهم‌ شده است‌ و در این راستا بدنه کارشناسی باید شکل بگیرد و طی یک سال گذشته سند توسعه تدوین‌شده ولی به‌روزرسانی آن به کندی انجام‌ می‌شود. 

فرماندار نیشابور تصریح کرد: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه نیشابور در بخش های مختلف بی‌نظیر و فراوان است و باید با مدیریت هوشمند و سازگار از حالت بالقوه به بالفعل درآید اما سطح انتظارات از مدیران گاهی به اندازه میزان اعتبارات نیست.

قامتی ادامه داد: شهرداری نیشابور با یک شهر ۲۷۰ هزار نفری که در واقع بیش از ۳۰۰ هزار نفر می‌شود از ۲۳۰ هزار نفر عوارض دریافت می‌کند ولی باید به بیش از ۳۰۰هزار نفر خدمات بدهد و شورای اسلامی شهر نیشابور باید در راستای چابک‌سازی شهرداری نیشابور گام بردارد.

مراسم تکریم و قدردانی از خدمات علی نجفی شهردار سابق و معارفه سیدحسن میرفانی به عنوان هجدهمین شهردار نیشابور امروز با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز