خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی اردبیل خبر داد:

توزیع بیش از ۱۰۰ میلیون واکسن طیور در استان /پایش شبانه‌روزی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۵۱۳

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از رصد و پایش شبانه‌روزی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آماده باش تیم های واکنش سریع در این خصوص خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهلول تکلوی با اعلام این خبر افزود: اکیپ های بیماری یاب دامپزشکی با اتخاذ تدابیر ویژه مراقبتی به طور شبانه روزی عملیات رصد و پایش بیماری در مزارع مختلف پرورش طیور را انجام می دهند که در این راستا از ابتدای سالجاری در 159 مورد بازدید از فارم های صنعتی پرورش طیور 16 هزار و 141 مورد نمونه برداری برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اخذ و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان ارسال شده است.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه حیات وحش نیز  رصد و پایش وضعیت پرندگان مهاجر در زیستگاه های آبی و تالابها، سدها، دریاچه ها، رود خانه ها و مناطق زمستان گذرانی این پرندگان با همکاری محیط زیست و در قالب گشت های تیمی مشترک انجام می شود.  

این مقام مسئول گفت: رصد و پایش شبانه روزی این بیماری و ابلاغ ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای، به صاحبان مزارع پرورش طیور، الزام فعالان صنعت طیور به بیمه نمودن مزارع و نیز واکسینه کردن گله طیور بر علیه بیماری و همچنین همکاری مستمر با دهیاران و مراکز بهداشتی را از اهم اقدامات مجموعه دامپزشکی در راستای پیشگیری از این بیماری است.

تکلوی با هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش دهندگان طیور سنتی و روستایی  از آنها خواست با تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای و افزایش لایه های حفاظتی و امنیت زیستی  از سهل انگاری و عادی انگاری بیماری  اجتناب کرده و از هرگونه تردد غیر ضروری خودداری نمایند و در صورت مشاهده کوچکترین علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان و به محض رویت تلفات غیر متعارف و یا افت معنی دار آب و دان و یا کاهش تولید مراتب را سریعا به نزدیکترین مرکز دامپزشکی در استان گزارش کنند. 

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر 573 واحد پرورش صنعتی  طیور در استان اردبیل وجود دارد  از توزیع 100 میلیون 354 هزارو 64 دز واکسن طیور از ابتدای سالجاری در استان خبر داد و افزود: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری های مختلف و واگیردار طیور در بین فارم های پرورش طیور استان توزیع شده است.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز