خبرگزاری کار ایران

صرفه جویی ۱۲۶ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۲۸۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان معادل ‎ ۱۲۶ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا اورانی گفت: میانگین بازدهی آب در بخش کشاورزی سنتی ۳۵ تا ۴۰ درصد اما در سامانه‌های آبیاری نوین بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است بنابراین هدر رفت آب با استفاده از این سامانه ها به ۱۰ تا حداکثر ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی سامانه‌های آبیاری نوین اجرا شده و این استان در این زمینه همواره رتبه دوم کشور را داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعتبارات مصوب امسال برای استان در این خصوص را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مدیریت عالی استان نیز در زمینه توسعه و ترویج اجرای سیستم های نوین آبیاری همراهی و همکاری دارد.

اورانی با بیان این که تحقق افزایش بهره‌وری از ۲ منبع ارزشمند آب و خاک با ارتقای بازده آبیاری، شدنی است افزود: در این راستا ۲ برنامه اصلی شامل توسعه و اجرای سامانه‌های آبیاری نوین و عملیات انتقال آب با لوله و نیز اجرای عملیات آب و خاک در سطح مزارع در دستور کار مدیریتهای آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار دارد.

وی ادامه داد: در هریک از این برنامه‌های اصلی، فعالیت های متنوعی مانند مطالعه و اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار اعم از قطره‌ای و بارانی، کم فشار، انتقال آب با لوله و همچنین تجهیز و نوسازی جاده‌های بین مزارع انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در همین راستا نوسازی شبکه های فرعی پایاب سدهای مخزنی، احیا و مرمت قنات ها و ساخت استخرهای ذخیره آب نیز صورت می‌گیرد.

اورانی با بیان این که همه اراضی خراسان رضوی قابلیت اجرای سیستمهای نوین آبیاری را ندارد و فقط حدود ۳۵۰ هزار هکتار آن دارای این قابلیت است افزود: اجرای سیستم های آبیاری نوین تاثیر فراوانی در صرفه‌جویی، مدیریت مصرف و هدر رفت آب دارد به طوری که بر اساس مطالعات دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به ازای اجرای هر هکتار سامانه، معادل ۷۰۰ متر مکعب بهینه‌سازی مصرف آب صورت می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز