خبرگزاری کار ایران

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان:

30 فروچاله در دشت کبودرآهنگ و قهاوند ایجاد شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۹۱۰

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: باتوجه به برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی تاکنون ۳۰ فروچاله در ابعاد و عمق های مختلف در دشت کبودرآهنگ و قهاوند ایجادشده است.

به گزارش ایلنا از همدان، محمدمهدی آرتیمانی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی میزان بارش و توزیع آب در اغلب استان ها به ویژه استان همدان را تغییر داده است، عنوان کرد: این تغییرات به ویژه  افزایش دمای هوا  سبب شده میزان روان آب، نفوذ آب، نا منظمی در بارش و میزان برداشت آب برای مصارف کشاورزی و شرب دچار تغییر شده و برداشت بی رویه آب از مخازن زیر زمینی، افت شدید سطح سفره آب های زیر زمینی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر چند بروز سیل و میزان بارش ها در سال ۹۸ جان دوباره ای به دشت های این استان بخشید و روند افت آب های زیر زمین را کند کرد اما سبب توقف کامل این روند منفی نشد،  بیان کرد: متوسط افت سالانه آب در استان همدان به یک متر و در دشت کبودراهنگ و قهاوند به حدود دو متر می رسد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: برداشت بی رویه آب سبب تخلیه و فرار بیش از حد آب ها  از آبرفت شده و در قسمت های سُست خاک با تخلیه خاک به همراه آب فروچاله را پدید می آورد بنابراین در قسمت هایی از زمین شاهد چاله هایی با وسعت کوچک و بزرگ بوده هر چند برخی مواقع فرونشست زمین به صورت خطی و یا سطح گسترده اتفاق می افتد.

آرتیمانی افزود: فشار به آبخوان و مکش بیش از حد در یک منطقه سبب بروز فروچاله در بخش هایی که خاک زمین سُست است می شود.

وی گفت: باتوجه به برداشت های بی رویه از سفره های آب زیر زمینی اکثر دشت های استان همدان بحرانی بوده و در سالهای اخیر باعث بروز بیش از ۳۰ فروچاله در ابعاد و عمق های مختلف در دشت کبودراهنگ و قهاوند شده است که افزایش آنها تهدیدی برای مناطق شهری و روستایی و مراکز صنعتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز