خبرگزاری کار ایران

چوب بازی لُری قهرمان کُشتی جهان + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۵۶۹

چوب بازی " میثم دلخانی" قهرمان کشتی فرنگی جهان در روستای دلخان سپیدان استان فارس که در ۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده ، بر محبوبیت او در میان طرفدارانش افزود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، اهالی این روستا " لُر زبان " بوده که با " بویراحمد " ارتباط نزدیک و خویشاوندی دارند.

چوب بازی محلی همراه با ساز و نقاره از بازی های محلی لُر زبانان  است که در آیین های عروسی و شادی اجرا می شود.

البته نوع این بازی در استان های زاگرس نشین متفاوت بوده و بطور مثال، بازی محلی چوب بازی در میان ایلات چُرامی، بویراحمدی، هفت لنگی و چهار لنگی تفاوت هایی خاص دارد.

در این بازی ۲ نفره، یک نفر با چوبی بلند که به آن " پایه " می گویند به همراه فرد دیگری که چوب کوچکتر و نازک تری در دست دارد با حرکات موزونی که با نواختن ساز و نقاره همراه است بازی را شروع و دارنده چوب نازک تلاش می کند ضربه ای بر روی پاهای دارنده چوبِ بلند وارد کند.

دارنده چوب نازک نباید ضربه خود را بالاتر از قوزک زانو وارد کند و اگر چوب نازک بر روی " ران " و یا بالاتر از قوزک وارد شد خطا کرده است.

این بازی محلی از دیرباز یک رقابت طائفه ای در بین ایلات زاگرس نیز محسوب می شود و با دعوت یک طائفه از چوب بازان باتجربه و ماهر طائفه دیگر، این رقابت ها را برگزار می کنند.

زنان طوایف در هنگام این بازی محلی از مردان خود با سرودن "کِل های محلی " حمایت و شادی خود را با مردان شان تقسیم می‌کنند.

گاهی به دلیل فشردگی رقابت در بین شرکت کنندگان، دعواهای طائفه‌ای هم رخ می دهد که ممکن است مدت ها به طول بینجامد و متاسفانه مصدومیت هایی نیز بدنبال دارد.

چوب زنان ماهر در طوایف، افرادی جسور و شجاع قلمداد شده که معمولا مورد احترام همگان قرار می گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز