خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان مرکزی خبر داد؛

احتمال شیوع بالای بیماری تب برفکی در سطح استان مرکزی / کاهش استقبال از تزریق واکسن زنگ خطری برای شیوع گسترده بیماری

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۲۹۳

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: احتمال شیوع بالای بیماری تب برفکی در سطح استان مرکزی وجود دارد. کاهش استقبال بهره‌برداران از تزریق واکسن تب برفکی، زنگ خطری برای شیوع گسترده این بیماری در ماه‌های سرد سال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید رحیمی افزود: با توجه به در پیش بودن فصل سرما، مستعد شدن شرایط محیطی، افزایش گردش ویروس در محیط و استقبال کمرنگ دامداران از واکسیناسیون به دلیل افزایش قیمت واکسن‌های مورد استفاده، میزان خطر شیوع بیماری تب برفکی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تب برفکی از جمله بیماری‌های حاد ویروسی و واگیردار در حیوانات زوج سُم و وحشی است که با توجه به نزدیکی به فصل سرما باید پیشگیری‌های لازم از شیوع احتمالی آن در استان مرکزی انجام شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: سرعت سرایت این بیماری واگیردار بالا است و در صورت شیوع، ۱۰۰ درصد گله را درگیر کرده و میزان تلفات آن به خصوص در دام‌های جوان قابل توجه است.

رحیمی تصریح کرد: تب شدید، کاهش اشتها، کاهش تولید شیر، ریزش بزاق از دهان، زخم مخاطی بر روی زبان و محوطه دهانی، جراحت پستان و فضای بین دو سم، لنگش به ویژه در گوسفند و بز و تلفات در دام های جوان از جمله مهمترین علائم بیماری تب برفکی در بین دام‌ها است.

وی بیان داشت: رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله ضدعفونی دوره‌ای و منظم دامداری‌ها، خودداری از نقل و انتقال غیرمجاز دام، خرید دام از مناطق عاری از بیماری با هماهنگی دامپزشکی، جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری، ضدعفونی خوردروهای ورودی به واحد و واکسیناسیون دام‌ها، از جمله مهمترین اقدامات مقابله با شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: به دلیل ویروسی بودن بیماری تب برفکی درمان مؤثری برای این بیماری وجود نداشته و پیشگیری مهمترین راه جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی در دامداری‌ها است.

رحیمی ابراز داشت: این بیماری از جمله موانع اصلی تولید شیر، گوشت، تجارت جهانی دام و فرآورده‌ها خام دامی است و در صورت شیوع در یک منطقه، خسارات اقتصادی سنگین برای کشور و دامداران به همراه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به خسارات اقتصادی فراوان این بیماری و هزینه بالای درمان، نیاز است دامداران با مراجعه به مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی در سطح استان، نسبت به تزریق واکسناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی اقدام کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون برای مقابله با بیماری تب برفکی، 316 هزار رأس دام سبک و سنگین علیه این بیماری ایمن‌سازی شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز