خبرگزاری کار ایران

به دلیل کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی ؛

آب کشت پاییزه در قزوین فقط برای 30 درصد ظرفیت‌ کشاورزی استان قابل تأمین است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۹۰۴

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی و کاهش حجم ذخیره سد طالقان در فصل جاری قادریم فقط 30 درصد از آب مورد نیاز کشت پاییزه استان را تامین کنیم.

به گزارش  ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قزوین، ید‌الله ملکی گفت: برای سال آبی پیش رو با توجه به میزان ذخیره سازی آب در سد طالقان و نیز تداوم خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها اقداماتی را پیش بینی کرده ایم تا کشاورزان با کمبود و چالش مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: با ذخیره سازی که از سال گذشته در سد طالقان ایجاد شد توانستیم حدود 220 میلیون مترمکعب آب را در سال گذشته به استان منتقل کنیم که خوشبختانه این حجم به ما کمک کرد تا حد بسیار زیادی نیاز آبی در فصل کم آبی در استان تامین شود.

وی تصریح کرد: بهرغم اینکه بارندگی کمی داشتیم اما توانستیم منابع آبی خوبی را در دشت توزیع کنیم و تا 15 مهر نیز بصورت پیوسته آب در کانال‌های آبیاری دشت قزوین جاری بوده است.

این مسئول یادآورشد: برای سال آبی جدید برنامه‌هایی در نظر گرفته شده، چراکه پیش بینی برای بارش‌های خوب و موثر پاییزه نداریم، لذا نگرانی‌هایی برای مدیریت آب سد طالقان وجود دارد که برای آن باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنیم.

وی اظهار کرد: در مدیریت سد طالقان به هر حال اولویت اصلی تامین آب شرب شهرهای تهران، کرج  و  آبیک است که ما هم با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها و ظرفیتی که سد دارد امسال تخصیص 75 میلیون متر مکعبی برای تامین نیازهای بخش کشاورزی به استان قزوین را قطعی کرده‌ایم که برای کشت‌های پاییزه توزیع می‌شود و با این سهمیه نگرانی‌های ما با توجه به شرایط پیش آمده تا حدودی برطرف می‌گردد.

ملکی تصریح کرد: در طول سال معمولا دو تا سه مرحله تخصیص آب از سد طالقان به استان داده می‌شود که این میزان به شرایط و حجم بارندگی‌ها بستگی دارد که خوشبختانه در مرحله اول علی‌رغم شرایط خشکسالی وضعیت خوبی داریم.

وی افزود: در آینده اگر به لطف الهی بارندگی‌های زمستانه و بهاری خوبی داشته باشیم قطعا آنچه که مازاد بر آب شرب است را به قزوین اختصاص خواهند داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اضافه کرد: در سال‌های گذشته با پیگیری‌های مجدانه و پاسخ به نیاز کشاورزان هر سال 330 میلیون مترمکعب آب به استان منتقل داده‌ایم در صورتی که سهم ما کمتر از این میزان بوده هرچند حجم تخصیص به میزان بارندگی و ذخیره سد بستگی دارد و هر چقدر ظرفیت جدید ایجاد شود ما برای دشت سهم بیشتری دریافت کرده و توزیع می کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبودمنابع آبی به کشاورزانی که بیش از 30 درصد از مزارع خود را کشت کنند و انتظار تامین آب داشته باشند اعلام می‌‎کنیم ما هیچگونه مسئولیتی در تامین آب کشت بیش از میزان اعلام شده نداریم و رعایت موارد اعلام شده می‌تواند از بروز هر گونه چالش پیشگیری کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز