خبرگزاری کار ایران

بعد از بررسی و پایش مطرح شد؛

مورد مشکوک یا مثبت از بیماری طاعون نشخوار کنندگان در زنجان ثبت نشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۳۷۷

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، با اشاره به اینکه هیچ مورد مشکوکی از بیماری طاعون نشخوار کنندگان در زنجان ثبت نشده است، گفت: سرشماری آهوان مناطق حفاظت‌شده از اواخر مهرماه و یا اوایل آبان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگا رایلنا از زنجان، پرویز رستمی با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان‌های اطراف، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مشکوک و مثبتی از این بیماری در استان زنجان مشاهده نشده است.

رستمی، ادامه داد: بعد از انتشار خبر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک هم پایش‌ها افزایش پیدا کرده و هم ماموران و کارشناسان حفاظت محیط زیست در سراسر استان زنجان، مناطق را مورد بررسی و پایش قرار می‌دهند.

وی، با بیان اینکه تمام آبشخورها در سطح استان ضدعفونی شده‌اند، افزود: دوره آموزشی نیز در این زمینه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: واکسیناسیون دام‌ها توسط دامپزشکی مناطق در سطح استان انجام شده و خوشبختانه فعلاً مورد مثبتی از این بیماری در زنجان وجود ندارد.

وی، با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به دلیل ویروسی بودن برای دام‌های روستایی نیز خطر دارد، یادآورشد: گاهی آبشخور دام‌های روستایی با حیات وحش، مشترک می‌شود و بالطبع خطراتی دارد اما با توجه به واکسینه شدن دام‌های روستایی این خطر کاهش یافته و حیات وحش را نیز دچار نمی‌کند.

رستمی، همچنین در خصوص سرشماری آهوان نیز با بیان اینکه هم‌اکنون آخرین وضعیت منطق حفاظت‌شده در حال بررسی است، اضافه کرد: سرشماری آهوان از اواخر مهرماه و یا اوایل آبان آغاز می‌شود.

اخیرا در اخبار غیر رسمی و فضای مجازی استان زنجان، خبر از تلف شدن چند راس از آهوان دشت و منطقه حفاظت شده سهرین (از آن جمله خبر از تلف شدن آهوی به نام پم پم ) بود، امید است با سرشماری مجدد آهوان اخبار منتشر شده رسمی و غیر رسمی صحیح نبوده باشد.

بنا به آخرین منابع خبری دی ماه 1399و سرشماری که سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴۰۰ راس آهو شمارش شده بود؛ گرچه به گفته کارشناسان حفاظت محیط زیست این نسبت به ۱۰ سال گذشته حاکی از کاهش جمعیت این گونه از جانوران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز