خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان همدان:

آمارگیری نفوس و مسکن از اول آبان در همدان آغاز می شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۳۴۶

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان همدان گفت: طرح ثبتی مبنایی سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۴۰۰ از یک آبان‌ماه در شهرستان همدان اجرایی می‌شود.

به گزارش ایلنا از همدان، سید اسکندر صیدایی در نشست خبری با بیان اینکه مدیریت در دنیای پیچیده و تخصصی امروز باید به شیوه علمی باشد، اظهار کرد: در اصول مدیریت، برنامه‌ریزی شالوده آن است و برای اینکه برنامه‌ریزی دقیق و جامعی داشته باشیم نیازمند اطلاعات چه در سطح ملی و چه استانی هستیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات باید دقیق،صحیح و روزآمد باشد، تصریح کرد: یکی از راه‌های بدست آوردن این اطلاعات که مهم‌ترین آن نیز هست، سرشماری است که پیشینه طولانی در ایران دارد.

صیدایی با اشاره به اینکه ۳۸۰۰ سال قبل از میلاد هم برخی از کشورهای بزرگ و دارای تمدن دنیا از سرشماری بهره‌ می‌گرفتند، افزود: در سال ۱۸۹۴ میلادی اولین سرشماری با روش نوین امروزی در سوئد انجام شد، در ایران هم ۴۲۰ سال قبل از میلاد سرشماری به دست حاکمان آن زمان انجام گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سرشماری با روش نوین را برای اولین بار در ایران مربوط به زمان ناصرالدین‌شاه در تهران عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۳۵ تا امروز با دوره‌های ۱۰ ساله و این اواخر ۵ ساله سرشماری نفوس و مسکن در ایران اجرایی شده است.

صیدایی با بیان اینکه در دنیای امروز سرشماری سنتی به سرشماری ثبتی مبنایی تغییر روش داده است، اظهار کرد: در روش ثبتی مبنا با استفاده از سامانه‌های دولتی و خصوصی می‌توان هر تغییر به وجود آمده در مورد سواد، مهاجرت و جمعیت را در سامانه اعمال کرد.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال ۹۵ ترکیبی از دو روش سنتی و ثبتی مبنایی مورد استفاده قرار گرفت، اعلام کرد: در سال ۹۵ بستر بسیار با اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت همه ابعاد برنامه‌ریزی و سرشماری قرار گرفت و با ارائه پرسشنامه الکترونیک با تبلت، توانستیم کاغذ را حذف کنیم و با آموزش‌های مـورد نیاز پس از دریافت اطلاعات و ثبت در تبلت آن را به سامانه منتقل کنیم تا سرعت، دقت و کیفیت در آمارگیری بالا رود.

وی اولین نتیجه آمارگیری به روش جدید را سرعت در نتیجه آمار دانست و گفت: در سرشماری سال ۱۴۰۰ که مبنایی برای سرشماری کلی در سال ۱۴۰۵ است، پنج استان به صورت پایلوت مورد آمارگیری قرار خواهند گرفت که شهرستان همدان سهم استان در این طرح است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان عنوان کرد: علاوه بر شهرستان همدان؛ بخشی از شهر اهواز از استان خوزستان، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، برخی از مناطق کاشان از استان اصفهان و بخشی از بجنورد از استان خراسان شمالی به شیوه میدانی برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا در کشور انتخاب شده اند.

صیدایی بیان کرد: شهرستان همدان ۶۷۶ هزار و ۱۰۵ نفر جمعیت، ۱۲۱ روستا و چهار شهر دارد که در این طرح با ۴۰۳ نفر مأمور آمارگیر، ۴۷۵ تبلت، ۷۲ لپ‌تاپ و در طی ۲۰ روز تمام شماری خواهد شد.

وی افزود: از مدت‌ها قبل بلوک‌بندی مورد نیاز و و فرآیندهای لازم برای اجرای این طرح سازماندهی شده تا به دلیل اهمیت این اطلاعات و سرعت و دقت آن، داده‌های کاملی برای برنامه‌ریزی در اختیار مسئولان قرار گیرد.

صیدایی خاطرنشان کرد: متأسفانه یک پیش‌‎زمینه اشتباه در بین‌مردم مبنی بر اینکه با ارائه اطلاعات خود و خانواده درگیر مباحث مالیات و غیره خواهیم شد، وجود دارد، ما فرهنگ ‌مردم را بالا می‌بینم و انتظار همکاری لازم برای جمع‌آوری این اطلاعات را داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز