خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبر داد:

فرود پرندگان مهاجر در زیستگاه تالاب کویری میقان اراک

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۸۰۳

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: امروز پنجشنبه و با تأخیر بیش از 20 روز بر مبنای تقویم کوچ سالانه، نخستین دسته‌های پرندگان مهاجر در زیستگاه تالاب کویری میقان اراک فرود آمدند. خشکسالی سبب شده که تغییراتی در تامین ذخایر غذایی و آبی برای پرندگان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس جودکی افزود: هر سال با فرارسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور انجام می‌شود. تعدادی از این پرندگان در مسیر مهاجرت، زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و شماری نیز به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: خشکسالی و برخی تغییرات آب و هوا و اقلیم سبب شده که کوچ پرندگان مهاجر از اواخر شهریورماه سال جاری تاکنون به تاخیر بیفتد. اما با فرود اولین دسته‌های پرندگان مهاجر، روند پاییزگذرانی گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب میقان آغاز شده و شمار این پرنده‌ها رو به افزایش است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: تالاب کویری میقان اراک در فاصله 8 کیلومتری شمال اراک و در مناطق مرکزی کشور واقع شده که تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده است.

جودکی تصریح کرد: در سال جاری به دلیل خشکسالی، کاهش منابع و ذخایر طبیعی غذایی در این زیستگاه صورت گرفته است. به علت گرمای زیاد آب دریاچه‌های تالاب کویری میقان تبخیر شده و تنها اندکی آب در حوضچه‌های انتهایی آن وجود دارد. پرندگان نیز بر مبنای هوش ذاتی خود هنوز کوچ خود را انجام نداده‌اند.

وی بیان داشت: بیشترین گروه پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک تا این زمان درنا بوده که به همین مناسبت چند سالی است که 15 آبان‌ماه به همت سازمان‌های مردم نهاد در این استان به نام روز درنا نامگذاری شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: تالاب کویری میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب شده که مهمترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز