خبرگزاری کار ایران

شرایط جدید پذیرش و ترخیص مراکز بیماران روانی مزمن در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۸۶۴

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن را زیر پوشش خدماتی دارد و یک‌هزار و ۲۰۰ بیمار را در مراکز شبانه‌روزی تحت مراقبت و توانبخشی دائمی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، حمیدرضا علیزاده در نشست مجازی کارشناسان ناظر مراکز توانبخشی بیماران روانی و رؤسای بهزیستی شهرستان‌های استان با تأکید بر نظارت دقیق و همه‌جانبه بر این مراکز گفت: هدف نهایی ما این است که بیماران روانی تا حد امکان به خانواده‌های خودشان برگردند چون در کنار خانواده‌هایشان زندگی بهتر و مطمئن‌تری دارند.

علیزاده گفت: آیین‌نامه‌ی ترخیص بیماران روانی مزمن از مراکز شبانه‌روزی و بازگشت آنها به کانون خانواده با رویکرد خانواده‌محوری تدوین شده و بزودی اجرایی می‌شود.

به گفته‌  این مسئول، با وجود هزینه‌های بسیار سنگین کرونا در مورد بیماران روانی در کل جهان، بهزیستی با تدابیر و اقدامات هوشمندانه، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از ورود افراد غیر به مراکز، کمترین تلفات و آسیب‌های ممکن را در میان این گروه از مددجویان داشته است.

وی با یادآوری اینکه موضوع ساماندهی و توانبخشی بیماران روانی مزمن بیست سال پیش به بهزیستی واگذار گردیده گفت: در طول این سال‌ها تحولات زیادی در بخش بیماران روانی مزمن داشته‌ایم که در نتیجه‌ در حال حاضر مراکز روزانه، خانه‌های حمایتی، گارگاه‌های حمایت‌شده‌ی شغلی و مراکز نیمه مستقلی بیماران روانی را راه‌اندازی و گام‌های مهمی در راستای توانبخشی، استقلال‌افزایی و بازگشت این بیماران به خانواده و جامعه برداشته‌ایم.

وی تأکید کرد: باید با درمان‌های دارویی کنترل‌کننده، خدمات مشاوره‌ای به خانواده، ارتقای اعتماد به نفس بیماران و جلب کمک‌های انسان‌دوستانه برای پذیرش بیماران روان در خانه‌های حمایتی و خانه‌های کوچک، زمینه‌ی ترخیص و بازگشت بیماران به جامعه را فراهم کنیم و از رسوبی شدن آنان در مراکز ایزوله جلوگیری کنیم.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی در خصوص پذیرش و ترخیص این گروه از بیماران انجام شده و مقرر شده که فقط افراد بلاصاحب که هیچ خانواده‌  مؤثری ندارند در مراکز مراقبتی شبانه‌روزی پذیرش شوند.

وی تأکید کرد: در مورد بیماران روانی مستقر در مراکز نیز با همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی، شناسایی هویتی این افراد و بستگان‌شان با ابزارهای قانونی و پزشکی، در دستور کار قرار گرفته که چنانچه هیچ خانواده یا سرپرست مؤثری نداشته باشند دادستان به عنوان قیم آنان، اختیار اموال آنها را داشته باشد و تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کند که کسی مدعی آنها و اموال‌شان نباشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز