خبرگزاری کار ایران

مدیکل بهزیستی آذربایجان شرقی اعلام کرد؛

وجود بیش از ۵ هزار پرونده بیماری روانی مزمن در آذربایجان شرقی/فعالیت ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۷۹۱

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به نگهداری بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه روزی و روزانه‌ بهزیستی، گفت: ۵۱۷۹ پرونده‌ بیمار روانی مزمن در استان داریم که ۶۲ درصد آن‌ها مستمری بگیر ثابت بهزیستی استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، فرگل صحاف در نشست خبری، با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت روان، اظهار کرد: زمانی فقدان بیماری و حالت رفاه جسمی و روانی جزوی از سلامت تعریف می‌شد ولی اکنون این تعریف گسترده‌تر شده است، سلامت روان و نبود اختلالات روان شامل خوب بودن ذهن، ادراک خودکار، استقلال، خودمختاری، کفایت، خودشکوفایی و توانایی‌های فردی است.

وی با بیان این‌که اختلال روانی شامل تغییر در تفکر، خلق هیجان و اختلال در کارکرد زندگی فرد است، گفت: بهداشت روان حالتی از رفاه است که فرد بتواند توانایی خود را بشناسد، بهداشت روان برای همگان نیاز است و طبق تعریف جهانی اگر بهداشت روان نباشد، جامعه دچار اختلال می‌شود.

وی با بیان این‌که چهار مورد از بیماری‌ها از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی، دو قطبی و بیماری‌های وابسته به الکل جزو بیماری‌های اولویت دار بهداشت روان است، گفت:  اختلالات افسردگی و اضطراب در کشور نیز شیوع زیادی دارد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط بهزیستی در راستای سلامت و روان، گفت: معاونت‌های پیشگیری و اجتماعی بهزیستی در این راستا برنامه‌های دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت و حاد انجام می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت 600 مرکز فعال دولتی و غیردولتی در حوزه‌  پیشگیری بهزیستی و ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی در آذربایجان شرقی، گفت: بهزیستی از سال ۷۵ انجام مشاوره‌های تلفنی و حضوری را آغاز کرده است در حال حاضر ۱۷۱ مرکز مشاوره در استان وجود دارد که ۱۵۱ آن غیر دولتی و ۲۰ مرکز دولتی است.

صحاف با بیان این‌که طی یکسال گذشته بیش از ۹۷ هزار نفر از مراکز مشاوره‌  بهزیستی به صورت تلفنی و حضوری خدمات مشاوره دریافت کرده‌اند، گفت: طی سال گذشته آموزش مهارت‌های زندگی و پیش از ازدواج به طور مجازی به 33 هزار نفر ارائه شده است که این اقدامات شامل برنامه ریزی برای جلوگیری از طلاق در پنج سال اول زندگی بوده است؛ چرا که طبق بررسی‌ها، بیشترین میزان طلاق در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: طی یکسال گذشته، چهارصد و دو  هزار مورد مشاوره طلاق انجام شده است که میزان سازش‌ها در طلاق توافقی به پانزده ‌و نیم درصد بود.

صحاف با بیان این که هفت مرکز نگهداری بیماران روانی، سه مرکز توانبخشی ارائه خدمات در منزل در استان فعالیت می‌کند، ادامه داد: ارائه خدمات توان بخشی از جمله آموزشی پزشکی و اجتماعی برای بیماران مزمن روانی ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که افراد تحت پوشش در مراکز شبانه روزی بهزیستی، ۵۴۵ نفر بیمار مزمن روانی در هفت مرکز بهزیستی استان است، گفت: خانواده‌ها از یاد نبرند بیماران مزمن روانی را باید با آن‌ها ارتباط داشته باشند حتی اگر شرایط محیا شود به آغوش خانواده بازگردند چرا که نیاز دارند در پیش خانواده نگهداری شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این که یک مرکز موقت نگهداری نیز برای طیف اوتیسم وجود دارد، گفت: البته هدف، بیشتر نگهداری کودکان اوتیسم در خانه است ولی خانواده‌ها برای انجام کارهای خود به تجدید قوا و تنفس نیاز دارند از این رو کودکان در خانه های اقامت موقت نیز به طور روزانه نگهداری می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز