خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد؛

ضرر و زیان 7 ساله کاسبان بازارچه امیرکبیر تبریز / دلیل خسارت ؛ تمام نشدن پروژه متروی شهر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۷۸۲

مترو امروزه در جهان برای بازکردن گره های ترافیکی و جلوگیری از آلودگی هوا استفاده می‌شود و اجرای متروی تبریز از نظر کندی در پیشرفت، زبان‌زد عام و خاص شده است. در این گزارش سعی شده یکی از ده‌ها مشکل پیشرفت لاک‌پشت وار این پروژه در تبریز مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازارچه امیرکبیر واقع در شهرک امام(ره) تبریز یکی از قدیمی ترین بازارچه های محلی تبریز است که خدمات رفاهی را برای ساکنان این منطقه فراهم می کند. این بازارچه حدود ۵۰ مغازه سرقفلی دارد که قرارداد آن بین شهرداری و اصناف  صورت گرفته است.

عملیات حفاری تونل برای مترو در منطقه شهرک امام(ره) و مقابل بازارچه امیرکبیر از حدود ۷ سال قبل باعث شد تا حصاری دور این کارگاه کشیده شود که منجر به ایجاد محدودیت دید برای حریم برخی مغازه ها شد که داد اصناف را درآورده است.

حال بعد از گذشت سال های متوالی نه تنها مشکل مغازه داران این بازارچه رفع نشده که روز به روز بدتر  شده است.

ضرر و زیان 7 ساله کاسبان بازارچه امیرکبیر تبریز / دلیل خسارت ؛ تمام نشدن پروژه متروی شهر  است

۷ سال از وعده ۱۸ ماهه گذشت

به بخش انتهای بازارچه، همان جایی که به خاطر حصارکشی تبدیل به بن بست شده می رویم، با یکی از اصناف که به دیوار تکیه داده و از کسادی بازار به سرگرمی های گوشی موبایل پناه آورده، هم صحبت می شوم. وی در باره روند حصارکشی دور کارگاه مترو و سد معبر این بازارچه می گوید: موقع حصارکشی گفتند اینجا را ۱۸ ماهه تمام خواهیم کرد و راه شما بازگشایی می شود ولی این اتفاق نیفتاد.

این مغازه دار به پیگیری های قانونی اصناف نیز اشاره کرده و می گوید: سال ۱۳۹۶ در خصوص مشکلات سد راه ، وکیل گرفته و شکایت کردیم؛ در جواب گفتند، صاحب ملک یعنی شهرداری باید بیاید در حالی که بحث ما در خصوص فضای باز مغازه ها است نه خود مغازه ها که صاحب ملک را دعوت می کنند. اگر بیشتر پیگیر باشیم می گویند؛ «نمی خواهی مغازه ات را جمع کن و برو!»

ضرر و زیان 7 ساله کاسبان بازارچه امیرکبیر تبریز / دلیل خسارت ؛ تمام نشدن پروژه متروی شهر  است

گذر هیچ مسئولی به اینجا نخورد

او با تاکید بر وضعیت نابسامان کسب و کار اظهار می دارد: کسب و کار ما ضربدر صفر شده است؛ با این وضعیت، اداره دارایی هم از ما مالیات می خواهد. خیلی از همکاران ما به خاطر این شرایط کسب و کار خود را رها کرده اند. من نمی توانم در این شرایط بد اقتصادی مغازه ام را رها کرده و مغازه دیگری که قیمت هنگفتی دارد، اجاره کنم.

او دیوار هایی که عمرشان تمام شده را نشانم می دهد و از بازسازی آنها توسط خود اصناف خبر داده و می گوید: شهرداری با وجود اینکه سقف ها و دیواره های در حال ریزش را دیده اما قدمی در بازسازی آن برنمی دارد.

وی می افزاید: کارگران شهرداری می گویند به ما دستور داده اند که برای جلوگیری از آوار شدن دیوارها، محل را تخریب کنیم.

این مغازه دار با طعنه و کنایه می‌گوید: قیمت متراژ این مغازه ها افت کرده ، اغلب اصناف هم کسب و کارشان  را ترک کردند. نکند شهرداری  می‌خواهد  اینجا را تبدیل به خرابه کند تا مشتری به هزار متری اینجا نزدیک نشود و این مغازه ها را مفت و مجانی از چنگ ما دربیاورد؟

حتی سرویس بهداشتی اصناف را هم صاحب شدند

یکی از آنها می گوید: قبلا این بازارچه از دو طرف تردد داشت ولی الان از یک طرف مسدود شده و مغازه های انتهای بن بست عملا با رکود شدیدی مواجه هستند. با بن بست شدن انتهای این بازارچه، برخی اهالی زباله خود را در انتهای این بن بست رها می کنند؛ خدا می داند چگونه با بوی گند   داخل مغازه می نشینیم. این بازارچه یک سرویس بهداشتی داشت که آن را هم داخل حصار مترو انداختند و از دسترس ما خارج شد.

یکی دیگر از اصناف نیز می گوید: ترک تدریجی اصناف از این محل، باعث بروز مشکلات دیگری نیز شده است. برای مثال چند هفته پیش مغازه ای در طبقه بالای ما آتش گرفته بود و چون کسی از همسایه ها در آنجا حضور نداشت، مردم و اصناف دیگر چند ساعت بعد متوجه آتش سوزی شده بودند.

ضرر و زیان 7 ساله کاسبان بازارچه امیرکبیر تبریز / دلیل خسارت ؛ تمام نشدن پروژه متروی شهر  است

آقایان عضو شورای شهر؛ الوعده وفا

مغازه دار دیگری در ادامه صحبت های همکاران خود چنین می گوید: می دانیم مترو طرح ملی است و قرار است که فایده آن را چندین سال بعد ببینییم؛ اما این نباید باعث شود در وضعیت الان خود بسوزیم؟ از اول حصار کشی تاکنون هیچ مسئول و خبرنگاری پایش را اینجا نگذاشته است.

وی ادامه می دهد: اعضای شورای شهر در انتخابات وعده حل مشکلات داده بودند و امیدوارم شورای شهر جدید چاره ای به حال ما بیندیشد.

احد صادقی نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تبریز هم با تاکید بر تسریع روند ساخت مترو در این مکان، می گوید: مترو طرح ملی است و تسریع آن باید از طرف ارگان مربوطه صورت بگیرد تا مشکل اصناف بازارچه امیرکبیر پایان پذیرد.

وی طی ارائه پیشنهادی می‌گوید: می‌توان با ساماندهی فضای سبز محوطه این بازارچه، امکان دسترسی مشتریان به این مغازه ها را سهل الوصول تر کرد که در بازدید میدانی پیگیر موضوع خواهیم بود.

گزارش:  امیررضا فرامرز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز