خبرگزاری کار ایران

در راستای شناسنامه دار کردن مجرمان حرفه‌ای؛

اطلاعات هزار و 37 مجرم حرفه‌ای قزوین در سامانه‌های دستگاه قضا ثبت شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۴۱۶

دادستان عمومی و انقلاب قزوین به شناسنامه دار کردن مجرمان حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: تاکنون اطلاعات هزار و 37 مجرم حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک استان در سامانه‌های مربوطه ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان، محمد قاسمی در چهارمین نشست ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار استان قزوین، که در سالن جلسات دادسرای مرکز استان برگزار شد، گفت: کنترل، رصد و پایش مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار و خطرناک در وقوع و پیشگیری از جرائم خشن بسیار موثر است؛ زیرا اقدامات شرورانه این افراد حواشی گسترده‌ای دارد و گاهاً آسیب‌های روحی و روانی آن برای فرد بزه‌دیده، خانواده آن‌ها و حتی جامعه جبران ناپذیر است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: در دستورالعمل این ستاد تمامی اقدامات پیشگیرانه در خصوص رفتار مجرمانه افراد مورد نظر پیش بینی شده است و باید اجرایی شود؛ البته برخی کمبودها و کاستی‌ها در اجرا مشاهده می‌شود، که این موارد باید به مرکز منعکس و بروزرسانی شود و نباید خلاء‌ها مانع اجرای کار شود.

وی بیان کرد: در اجرای این دستورالعمل برخی تداخلات و موازی کاری‌ها مشاهده می‌شود که لازم است، وظایف دستگاه‌های متولی به درستی تقسیم‌بندی و اقدامات هدفمند شود و تا حد امکان تداخلات صورت نگیرد و تمامی دستگاه‌های عضو این ستاد یک هدف مشترک دارند و آن رصد و پایش مجرمان است و باید در این راستا بر اساس وظایف پیش بینی شده، عمل شود.

این مقام قضایی استان قزوین اولویت این ستاد را تهیه بانک اطلاعاتی از مجرمان دانست و تصریح کرد: اطلاعات مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک باید از حیث تمامی جوانب به صورت دقیق و منسجم در سامانه مربوطه ثبت و به صورت مستمر بروزرسانی شود، تا وقتی مرتکب جرم شدند در جستجوی آن‌ها نباشیم و حتی از ارتکاب جرم پیشگیری شود.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت این سامانه‌ها به نحو احسن و در زمان مناسب استفاده شود؛ لذا باید ارتباط میان دستگاه‌های متولی از حیث بهره‌گیری از سامانه‌ها و تبادل اطلاعات برقرار شود و اگر این ارتباط به درستی صورت نگیرد تلاش‌ها، زحمات و اقدامات بی اثر خواهد بود.

قاسمی همچنین تاکید کرد: امروزه وقوع جرائم و بخصوص اقدامات افراد شرور و ارازل و اوباش به سمت پیچیده شدن، می‌رود و ضروری است، اقدامات پیشگیرانه و برخوردی این حوزه از حیث قضایی، انتظامی و امنیتی جدی‌تر شده و تشدید یابد و نباید اجازه داد مجرمان کم سابقه، عادی و نوظهور به مجرمان حرفه‌ای تبدیل شوند.

وی اظهار کرد: قوانین فعلی برای افراد شرور و مجرمان حرفه‌ای با افراد و مجرمان عادی برابر است؛ البته برخی اختیارات قانونی از حیث تشدید مجازات و اعمال مجازات‌های تکمیلی وجود دارد، اما کارساز نیست و برای مجرمان حرفه‌ای نیازمند قوانین و آئین دادرسی ویژه هستیم و باید در قوانین مربوطه بازنگری شود، زیرا اقدامات این افراد امنیت و آسایش جامعه را به صورت گسترده به خطر می اندازد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآور شد: مناطق حاشیه‌نشین و شهرک‌های اقماری به حیات خلوت مجرمان حرفه‌ای تبدیل شده و باید این مناطق به صورت مستمر مورد رصد قرار گیرد و برای این افراد ناامن شده و از وجود افراد شرور و ارازل و اوباش پاکسازی شود.

وی به شناسنامه دار کردن مجرمان حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: تاکنون اطلاعات یک‌هزار و 37 مجرم حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک استان در سامانه‌های مربوطه ثبت شده و زمینه تبادل این اطاعات بین دستگاه‌های متولی نیز فراهم شده است، تا به مورد مستمر در رصد قرار گیرند و از اقدامات احتمالی آن‌ها پیشگیری شود.

این مقام قضایی استان قزوین بیان کرد: در جهت دستیابی به اهداف باید از ظرفیت بسیج مردمی و گشت‌های رضویون نیز به خوبی بهره برد و قطعاً در چارچوب دستورالعمل این ستاد از اقدامات همسوی آن‌ها حمایت قضایی خواهد شد.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته کنترل و پایش مجرمان مخل نظم و امنیت عمومی در ذیل این ستاد از سوی دادستان کل کشور ابلاغ شده و قطعاً این کمیته در برخی شهرستان‌های استان که احتمال وقوع این جرائم وجود دارد، تشکیل خواهد شد.

قاسمی عنوان کرد: در برخی بخش‌ها و شهرستان‌های استان شاهد وقوع جرائم خشن همچون قتل با سلاح گرم و نزاع دسته جمعی هستیم که زحمات، تلاش‌ها و عملکرد استانی را زیر سوال می‌برد و به همین خاطر اجرای برخی طرح‌های پیشگیرانه در این مناطق در دستور کار قرار دارد و از آنجایی که وجود سلاح مجاز یا غیرمجاز در یک درگیری ساده حوادث ناگواری مانند قتل را رقم می‌زند، باید از دسترسی افراد به سلاح جلوگیری و مناطق مورد نظر از وجود سلاح غیرمجاز پاکسازی شود.

وی تاکید کرد: برخی مجرمان حرفه‌ای و نوظهور از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای تحرکات خود استفاده می‌کنند و برای رقبای شرور خود پیغام‌هایی ارسال می‌کنند و قرار نزاع می‌گذارند؛ لذا اقدامات این افراد در فضای مجازی نیز باید مورد رصد قرار گیرد و از اقدامات احتمالی آن‌ها جلوگیری شود و قبل از هر اقدامی برخورد لازم صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات پیشگیرانه بر اساس دستورالعمل این ستاد قابل اجرا و پیگیری است و تبعاً هرچقدر دستگاه‌های متولی در حوزه پیشگیری تلاش کنند هزینه‌های کمتری را متحمل شده و اقدامات آن‌ها اثرگذار خواهد بود و به همین خاطر اجرای طرح‌های پیشگیرانه و تحقق اصل پیشگیری اولویت این ستاد است و با مورد توجه دستگاه‌های عضو قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز