خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی بازاریان "کنزالمال" با گذشت دو سال ازحادثه آتش سوزی/ هنوز حق بیمه انبار کالا را دریافت نکردیم/ بازاریان تنها از یک بیمه ، 7 و نیم میلیارد تومان گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۲۸۶

دو سال از آتش‌سوزی مجتمع تجاری اروند در خرمشهر می‌گذرد.اما کسبه آن به رغم تلاش‌ها ، دوندگی‌ها و نامه نگاری‌های بی‌شمارشان هنوز نتوانستند حق بیمه کالاهای سوخته در انبار مجتمع را دریافت کنند. از آن گذشته هنوز لاین آخر این بازار که در آتش سوزی با خاک یکسان شده بازسازی نشده و غرفه‌دارانی که تمامی دارایی‌شان را از دست داده‌اند هنوز سردرگم و بلاتکلیف هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با گذشت دو سال از آتش سوزی مجتمع اروند که در شامگاه یکم آذر ماه سال 98 رخ داد نه تنها  باعث تخریب 76 غرفه این بازار محلی شد، بلکه هست و نیست بسیاری از بازاریان را هم با خود به خاکستر تبدیل کرد. کاسبانی که پس  از 2 سال هنوز نتوانسته‌اند بیمه کالاهایشان را بر عهده منطقه آزاد اروند بود، دریافت کنند.

در این میان برخی غرفه‌داران توانستند با هزار قرض و قوله مغازه‌هایشان را دوباره راه‌اندازی کنند، اما آنهایی که نتوانستند مغازه‌ها را سرپا کنند، منطقه آزاد  مدام با تهدید برایشان اخطار  می‌فرستد که اگر مغازه‌هایشان را راه‌اندازی نکنند امتیازشان‌ را به دیگری واگذار می‌کنند.

مسئولان «شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد اروند » به عنوان متولی توسعه این مجتمع و مالک غرفه‌ها، در روزهای اول حادثه آتش سوزی وعده دادند که ظرف مدت 3 ماه بازسازی انجام و غرفه‌ها تحویل داده می‌شوند. اما پروژه بازسازی در اسفند ماه 98 متوقف شد و راهروی آخر مجتمع به صورت زمین خاکی تا امروز باقی مانده است.

غرفه 200 متری ام در آتش سوخت

علی سیستان یکی از غرفه داران در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: غرفه 200 متری که با هزینه شخصی تمام کارهایش را از صفر تا صد انجام داده بودم در آتش سوزی که هیچ کدام از بازاریان در آن مقصر نبودیم از بین رفت. سازه مغازه و کالاهایم را بیمه کردم که بعد از 6 ماه بیمه مبلغی برایم واریز کرد. اما بیمه سازه که 200 میلیون تومان بود را نپرداخت و اعلام کرد صاحب مغازه باید برای بیمه سازه متقاضی شود و به مستاجر تعلق نمی گیرد.

در یک لاین بازار می توان زمین گلف و فوتبال راه انداخت

وی افزود: شرکت بیمه برای سازه ها تخلف کرده چرا که هم از شرکت توسعه منطقه آزاد و هم مغازه داران حق بیمه دریافت کرده است. تمامی لاین‌ها و غرفه‌های کنزالمال بازسازی شده، اما لاین و غرفه‌های ما به علاوه قسمت انبارها هنوز ساخته نشده اند. لاین آخر بازار که برای ما بود آنقدر با خاک یکسان شده که می‌توان در زمینش بازی گلف و فوتبال راه انداخت.

سیستان ادامه داد: پس از آتش سوزی نامه‌نگاری های زیادی کردیم حتی شخصا به سازمان کل مناطق آزاد کشور در تهران رفتم اما نتیجه نداشت. تا همین چند روز پیش هم حواله اجناس و کالاهایی را  که تا پیش از آتش سوزی از چین خریده بودم می پرداختم.

انگار می خواهند جای  غرفه ، برج بسازند 

وی عنوان کرد: قبل از آتش سوزی در بازار هایپر داشتم و حدودا 10 نفری مشغول کار بودند اما  الان همه بیکار شدند و مدام تماس می گیرند کی مغازه دوباره راه می افتد. مسئولان شرکت توسعه منطقه آزاد اروند هم مدام به ما وعده‌های بی اساس می دهند. طوری می گویند به زودی نقشه لاین را به کارشناس می دهیم طراحی کنند که انگار می خواهند جای چند غرفه برج بسازند.

سیستان ادامه داد: پارسال گفتند قرار است مصالح ساخت و ساز مغازه‌ها را از شهرستان های دیگر بیاورند که با محدودیت های کرونایی به تعویق افتاد.  مگر در آبادان و خرمشهر  مصالح نیست که از مناطق دیگر بیاورند . تازه بعدا اعلام کردند هزینه این کار را ندارند اشکالی ندارد پول بیمه مان را بدهند  خودمان می‌سازیم.

هیچ مسئولی با ما تماس نگرفت

وی گفت: در حالی که هیچ کدام از مغازه داران در  آتش سوزی مقصر نبودیم ولی مستاجر و موجر داریم ضرر پس می دهیم. هیچ مسئولی هم در این باره  پاسخگوی مان نیست در حالی که ما سرمایه گذار منطقه آزاد اروندیم. تاکنون یک بار مسئولی با ما تماس نگرفته و یا با ما جلسه برگزار نکرده است.

دست‌مان را در حنا گذاشته‌اند

عزیز بوچانی دیگر غرفه دار نیز با اشاره به اینکه یک میلیارد و 280 میلیون تومان کالایم در آتش سوزی سوخت به ایلنا گفت: بعد از کلی پیگیری و دوندگی مسئولان شرکت توسعه منطقه آزاد اروند به ما گفتند  که شرکت‌های  بیمه‌کننده این مجتمع  به مشکل برخورده اند و فعلا بیمه کالاهای انبار پرداخت نمی شود که  عملا با این پاسخ دستمان را در حنا گذاشتند.

وی افزود: مغازه‌هایمان را یکی از  شرکت‌های بیمه معروف  و انبارها را نیز شرکت توسعه  به مبلغ 800 میلیارد تومان نزد شرکت بیمه دیگر ، بیمه کرده بود. می‌خواستیم کالاهای انبار را هم بیمه کنیم که گفتند نمی شود 2 بار کالایی را بیمه کرد و شما فقط حق یک بیمه بیشتر ندارید.  ارزش کالاهای مغازه ام بیش از یک میلیارد تومان بود اما متاسفانه همه در آتش سوخت و بیمه فقط 370 میلیون تومان برایم پرداخت.

تهدیدمان هم  کردند 

بوچانی ادامه داد: برای غرفه دارانی که همه دارایی شان را از دست داده اند به جای اینکه اجاره‌ها را عقب بیندازند یا قسط بندی کنند برقشان را قطع می‌کنند. موقع آتش سوزی تهدیدمان کردند اگر شکایت کنیم از غرفه‌ها بیرون مان می کنند و سال آینده قرارداد جدید را تمدید نمی کنند. بسیاری از بازاریان ‌هم که ترسیدند کسب و کارشان را از دست بدهند شکایت نکردند. شرکت توسعه هم وعده داد و گفت پیگیر مطالبات بازرایان است ولی چطور می‌توان ضرری را که با دلار چهار هزارتومان انجام  شده با دلار 28 هزار تومان جبران کرد؟

هنوز بیمه کالای داخل انبار را نپرداخته‌اند

مهدی سالاروند دیگر غرفه دار بازار کنزالمال نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: حدودا 20 غرفه دار هستیم که مغازه‌هایمان بیمه نبود و کالایمان هم به طور کامل هم در آتش سوخت  اما با گذشت  2 سال است از حادثه هنوز  بیمه کالاهایم که 35 شریت داخل انبار بودند  را  نپرداختند.

سالاروند ادامه داد: با هزار بدبختی دوباره مغازه را به شکل شراکتی راه اندختم اما نه تنها در این شرایط بحرانی تسهیلاتی به ما ندادند  بلکه مدام هم به قطعی برق تهدیدمان می‌کنند. اجاره مدتی که مغازه ها سوختند و تعطیل بودند  را از ما می‌خواهند و یکی مثل من که  دار و ندارم از بین رفته برای اجاره های عقب افتاده چه خاکی بر سرم بریزم؟ مغازه را بیمه نکرده بودم اما چرا بیمه انبار را که مسئولیتش با شرکت توسعه منطقه آزاد بود، برایم نمی‌پردازند؟وعده‌های مسئولان هم که مدام  دروغ از آب در می‌آید.

 تمام زندگی‌ام در آتش سوخت سرطان و دیابت هم دارم

  یکی دیگر از غرفه داران آخر بازار کنزالمال هم به ایلنا گفت: حقوق بازنشستگی همسرم جوابگوی مخارج زندگی مان نبود برای همین تمام دارایی مان که یک خانه و خودرو  بود را برای راه اندازی یک مغازه 14 متری اجاره ای در بازار فروختیم. 

  مهری ابوالحسنی 75ساله با اشاره به اینکه بیماری دیابت و سرطان دارم، گفت: بیش از 400  میلیون تومان که ارزش همه کالاهایم بود در آتش سوخت. به مسئولان تهران و منطقه آزاد شکایت و نامه نگاری کردم  اما تا کنون  نتیجه نگرفتم  در این شرایط هزینه دارو و درمان هم باید بپردازم.

ابوالحسنی بیان کرد: فقط می‌گویند چون شرکت‌های  بیمه‌گر  با  هم اختلاف دارند بیمه شان پرداخت نمی شود .از خسارت مغازه ام تنها 70 میلیون تومان بیمه برایم پرداخت کردند . با این مبلغ و گرانی بازار  نمی‌توانم خرید زیادی انجام دهم. ماهی یک میلیون و صد هزار تومان هم  باید اجاره مغازه بپردازم که با شرایط فعلی اصلا  صرف ندارد.

محمد مطوری بازاری دیگر هم به ایلنا گفت: شرکت توسعه حدودا  2 میلیارد و 300 میلیون تومان پول سازه‌های بازار را از شرکت های بیمه‌گر دریافت کرد و مقداری از هزینه کالاهای داخل مغازه‌ها را که در آتش سوختند را به غرفه داران پرداخت اما مگر سهم هر کدام از ما  از این پول چقدر شد این میزان مبلغ  جبران خسارت ما را نمی‌‌کند.

مطوری ادامه داد: یکی از شرکت های بیمه هم گویا شکایت کرده که آتش‌سوزی از سمت انبارها بوده و هزینه‌ای که برای سازه‌های بازار  پرداخته است را از آن یکی شرکت بیمه که طرف قرارداد با مجتمع ‌است می‌خواهد .

تمام هزینه ساخت داخل مغازه را خودمان انجام دادیم

وی اضافه کرد: حتی اگر بیمه کالاهای انبار برایمان پرداخت شود نمی‌توانیم 30 درصد از اجناسی که سوخت را بخریم.  مدام پیامک می‌دهند اگر مغازه های تان را راه نیندازید  سلب امتیازتان می‌کنیم. با هزار بدبختی مغازه‌ها را راه انداختیم. غرفه ها را به اسم بازسازی تحویل دادند در حالی که سرامیک کف، سفید کاری داخل مغازه و حتی هزینه لامپ سقف را با هزینه شخصی مان پرداختیم البته قرار بود از کرایه مغازه مان کم کنند اما نکردند. بازار تنها اسما راه‌اندازی شد سقف و کف بازار هنوز کاملا بازسازی نشده و به نظرم شرکت توسعه بیشتر  به فکر منافع خودش است تا ما.

تنها یک لاین از بازار بازسازی نشده است

محمد نظارت مدیر مجتمع تجاری اروند نیز در این باره به خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بعد از آتش سوزی بازار کنزالمال تنها یک لاین برای بازسازی باقی مانده است و برای عقد قرار داد بازسازی این بازار مراحل اداری اش در حال انجام است.

نظارت افزود: برق برخی از مغازه ها را به علت حق شارژ و اجاره از سوی مستاجران که 2 سالی می شود نپرداخته اند قطع کرده ایم. این مستاجران نمی توانند به صورت مجانی از خدماتی مانند کرایه، حق آب، برق و نگهبان استفاده کنند.

وی ادامه داد: لاینی که هنوز ساخته نشده 5 الی 6 غرفه بیشتر ندارد و مراحل اداری اش برای عقد قرار داد در حال انجام  است . در سازمان عمران شهری خرمشهر هم به توافق رسیدیم که مشاور برآوردها را بررسی و آماده  عقد قرار داد کند.   

اجاره غرفه ها را تا زمانی که در آنها مستقر نشدند، نگرفتیم

کمال رضایی مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند هم در این باره به خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بازسازی بازار منطقه آزاد اروند انجام شده و 3 بار به غرفه‌داران فراخوان دادیم  که بازگردند . حدودا 70 الی 80 درصدشان بازگشته و مستقر شده اند و هم اکنون هم مشغول به کارند. به غیر از این تا زمانی که غرفه داران در مغازه ها مستقر نشدند اجاره ای از آنها نگرفتیم.

وی ادامه داد: بعد از حادثه آتش‌سوزی تنها یک راهرو از بازار بازسازی نشد، آن‌هم به دلیل نپرداختن اجاره بازاریان است. 9 میلیارد تومان اجاره عقب افتاده از بازاریان داریم که اگر این مبلغ را پرداخت‌ کنند می‌توانیم این راهرو را هم بازسازی کنیم. البته مسئولیت بازسازی وظیفه ما نیست و برعهده سازمان منطقه آزاد است.

رضایی افزود: من هم مانند بازاریان اینجا مستأجرم  و صاحب بازار  سازمان منطقه آزاد است. که این سازمان هم از5 ماه پیش تا کنون  هیأت مدیره ندارد که بخواهد تصمیمی در این باره بگیرد. برای بیمه غرفه‌ها و انبار نیز هر کسی  بیمه بوده به شرکت بیمه مراجعه و حق بیمه اش را دریافت کرده است. بازاریان تنها از یکی از شرکت ‌های بیمه گر 7 و نیم میلیارد تومان گرفته اند. برای بیمه انبار بازار نیز این انبار در اختیار ما نبود و در اختیار بخش خصوصی بود. 

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز