خبرگزاری کار ایران

مدارس استان سیستان و بلوچستان امروز تعطیل شد؛

چشم طوفان در فاصله 120 کیلومتری گواتر / آماده باش کامل ستاد بحران استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۳۶۷

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان از چشم طوفان در فاصله 120 کیلومتری گواتر در غرب بندر جابهار خبر داد.

به گزارش ایلنا، دوست محمد کلیم افزود:  در حال حاضر چرخند حاره ای در نزدیک ترین فاصله به سواحل استان از زمان تشکیل تا کنون قرار گرفته است که حدود 120 کیلومتر با بندرگواتر چابهار و کمتر از 200 کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد.

وی افزود : از دیروز تا کنون زبانه های طوفان وارد استان شده و در حال توسعه است که ضمن وزش بادهای شدید و گردوخاک، موجب وقوع بارش در حدود 20 ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی استان شده است.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان  افزود : تا کنون بیشینه بارش ها با مقدار 44 میلیمتر از بندر «بریس» گزارش شده است.

وی ادامه داد : پس از آن از ایستگاه های «بل ریمدان» و «نگور» در جنوب استان 26.5، « باهوکلات» دشتیاری 18، «کمبل سلیمان» چابهار 13 و شهر چابهار 11 میلی متر گزارش شده است.

کلیم گفت: داده های سینوپتیکی ایستگاه های جنوب غرب پاکستان در نزدیکی مرز ایران نیز نشان می دهد که در شبانه روز گذشته از «گوادر» 92 و «پاسنی» 50 میلی متر باران گزارش شده است که این بارش ها ظرف چند ساعت دریافت شده است.

وی تاکید کرد: وزش باد شدید و گردوخاک مخاطره دیگر متأثر از چرخند حاره ای شاهین است که سواحل جنوب شرق استان را در نوردید.

وی افزود : داده های سینوپتیکی ایستگاه های جنوب غرب پاکستان نشان می دهد که وزش باد شدید و گردوخاک شعاع دید افقی در ایستگاه های «پاسنی» و «گوادر» را به 300 تا 500 متر کاهش داده است.

در حال حاضر چرخند حاره ای در محدوده 24 درجه عرض شمالی و 62 درجه عرض شرقی قرار دارد و با سرعت جابجایی 15 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت به سوی دریای عمان است.

استاندار سیستان و بلوچستان هم  از مردم خواست به توصیه‌های ایمنی و اطلاعیه‌هایی توجه کافی داشته باشند.

حسین مدرس‌خیابانی تاکید کرد: هر چند امیدواریم براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، تداخل توفان‌های تابستانی منطقه سیستان از اثرات تخریبی توفند شاهین در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان بکاهد امّا لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران استان برای برخورد با بدبینانه‌ترین شرایط جوی آماده باشند.

وی به استقرار تیم های راهداری در محور ها و باز کردن مسیر آب، پل های جاده ای بین شهری شهرستان توسط اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای اشاره کرد و گفت: جلسات کمیته امنیتی و آمادگی واحدهای نظامی و انتظامی برای کمک رسانی درصورت اسیب های احتمالی ناشی از طوفان تشکیل شده است.

بنابه اعلام ستاد مدیریت بحران و در پی تشکیل کم فشار حاره‌ای و شروع طوفان و احتمال بارندگی شدید و ایجاد محدودیت تردد، فعالیت تمام ادارات و دستگاه های اجرایی سطح شهرستان چابهار ، بجز ادارات خدمات رسان به صورت غیرحضوری انجام می شود.

همچنین بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران، مدارس شهرستان های کنارک، چابهار و دشتیاری در جنوب استان نیز امروز تعطیل اعلام و از طریق درگاه فضای مجازی و سامانه شاد انجام می شود.

خلیج گَواتِر نام خلیج نسبتاً کوچکی در طول ساحل مکران در دریای عمان است. خلیج گواتر در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در محدوده شهرستان دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان و منتهی‌الیه جنوب غربی پاکستان جای گرفته‌است. ۶۰٫۴ درصد از آن متعلق به کشور پاکستان و ۳۰٫۶ درصد وسعت آن در ایران قرار دارد. در امتداد ساحل مکران، خلیج گواتر در میان خلیج غربی گوادر (در سوی خاور) و خلیج چابهار (در سوی باختر) قرار گرفته‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز