خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

علاقه به نوشتن عاملی برای ثبت خاطرات در ستون صحبت عشق روزنامه ولایت/ رسانه راهی برای بازتاب تاریخ

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۳۲

رزمنده دفاع مقدس گفت: افراد مختلف هر یک به نوعی در بازتاب دفاع مقدس به عنوان واقعه‌ای اجتماعی نقش داشتند، علاقه به نوشتن در من نیز سبب شد خاطرات و یادداشت‌هایی که در طول جنگ داشتم در ستون صحبت عشق روزنانه ولایت که زیر نظر حسن شکیب زاده به چاپ می‌رسید، منتشر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، تاریخ هر کشور و هر دوره از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو حفظ حوادث مرتبط با برهه‌های مختلف ضرورت دارد.

دفاع مقدس نیز دوره‌ای از تاریخ کشور است که از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت است؛ از این رو حفظ اتفاقات آن زمان نیز مهم می‌شود، ثبت خاطرات و یادداشت‌های افراد حاضر در هشت سال جنگ تحمیلی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به عنوان انتقال دهنده واقعیات و حوادث از جمله راه‌هایی است که برای حفظ حوادث آن دوران به کار گرفته می‌شود.

به همین بهانه با یکی از رزمندگان دفاع مقدس که در دهه‌های گذشته یادداشت‌ها و خاطراتش در هفته نامه ولایت منتشر می‌شد گفت‌وگو کردیم.   

محمد نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، درباره اهمیت ثبت حوادث در رسانه‌ها گفت: دفاع مقدس از موضوعات مهم و  اساسی جامعه در آن زمان بود و نگاه‌ها و پردازش‌های مختلف برای آن صورت می‌گرفت و هنرمندان و افراد مختلف هر یک به نوعی در بازتاب این واقعه اجتماعی نقش داشتند، خاطرات و یادداشت‌هایی که در طول جنگ داشتم به خاطر علاقه به نوشتن و آشنایی با قلم، در ستون صحبت عشق روزنانه ولایت که زیر نظر حسن شکیب زاده به چاپ می‌رسید، منتشر  می‌شد.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: در زمان جنگ دفترچه‌هایی داشتیم که اتفاقاتی که در دوره ماموریت می‌افتاد را به صورت تیتر وار در آن ثبت می‌کردم، پس از جنگ، یادداشت‌ها را بازنویسی کرده که بخشی از آن‌ها با یک پردازش جدید در ستون صحبت عشق منتشر می‌شد.

وی درباره پیشینه علاقه به نوشتن بیان کرد: از کودکی به نوشتن علاقه داشتم و دفاتر نوشته‌ها و انشاهایم را از دوره ابتدایی حفظ کرده بودم و از سال 62 که خودم را بیشتر شناختم یادداشت‌ها را سازماندهی‌تر نوشتم و در زمان جنگ این انگیزه‌ای شد تا در دوران جنگ که با جلوه‌های ویژه و جدیدی آشنا می‌شدم را ثبت کنم.

نوروزی ادامه داد: آشنایی و پیگیری آثار تولیدی حوزه هنری نیز از عواملی بود که مرا به نوشتن منسجم‌تر تشویق می‌کرد و در واقع از آن آثار نیز الهام می‌گرفتم.

وی خاطر نشان کرد: انتخاب بهترین و تلخ‌ترین یادداشت سخت است و شاید نگاه من با خوانندگان متفاوت باشد؛ اما خاطره شهادت عبدالرحیم جباری در کوشک با وجود کوتاه بودن بسیار دلنشین بود.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه سلامت، پاکی و جهادی بودن در زمان دفاع مقدس خاطره خوشی در حافظه جمعی مردم ما ایجاد کرده اظهار کرد: مردم آن زمان اخلاص بیشتری داشته و خود را مدیون انقلاب هستند.حتی در آن زمان مسئولین و  فرماندهان برای خدمت رسانی به مردم از هم پیشی می‌گرفتند. از این منظر آن زمان دوران خوشی بود و حفظ خاطرات آن اهمیت می‌یابد.

نوروزی درباره نقش رسانه‌های استان قزوین عنوان کرد: در  آن زمان قزوین بخشی از استان زنجان بود و گستردگی رسانه‌ها در زمان دفاع مقدس مانند امروز نبود و بیشتر نشریات سراسری و صداسیما فعال بودند؛ اما پس از آن کم کم نشریات در قالب‌های مختلف در استان نیز شکل گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز