خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

انتظار البرزنشینان برای انتخاب هفتمین استاندار در سیزدهمین دولت

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۷۲۲

در شرایطی که وزارت کشور، حقِ انتخاب استانداران را بر عهده نمایندگان مجلس قرار داده است، معرفی نماینده عالی دولت سیزدهم در البرز در انتظار تصمیم بزرگ نمایندگان مجلس است که با حرکت انقلابی، بهترین گزینه را به وزارت کشور پیشنهاد دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ زمانی که البرز به عنوان سی و یکمین استان کشور معرفی شد با حضور وزیر کشور، استانداری البرز رسما شروع به فعالیت کرد و عیسی فرهادی به‌عنوان نخستین استاندار، پایه‌گذاری استانداری را با تغییر و تحولات سیاسی، امنیتی و اجتماعی ویژه رقم زد.

عیسی فرهادی در سال ۸۹ و علی اصغر عربیان در سال ۹۱، اولین و دومین استانداران البرز در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بودند.

بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری در دو دولت یازدهم و دوازدهم به ترتیب، سیدطاهر طاهری به مدت ۸ ماه، سیدحمید طهایی طی ۴۰ ماه و  محمدعلی نجفی در ۱۴ ماه، نمایندگی عالی دولت تدبیر و امید در البرز را عهده دار شدند.

این مسئولیت از روز ۲۱ آذر سال ۹۷ بر عهده عزیزاله شهبازی قرار گرفت که با افت و خیز شرایط اقتصادی، تحریم و بحران ناشناخته کرونایی همراه شد که البرز را نیز همچون سایر استان‌های کشور، تحت تاثیر ناملایمات خود قرار داد.

 البرز سکوی پرش مدیران غیر بومی

موقعیت جغرافیایی استان البرز و ویژگی همجواری آن با پایتخت به اهمیت استراتژیک آن اضافه می‌کند.این استان با مرکزیت کلانشهر کرج در همسایگی تهران، اهمیت ویژه دارد که با داشتن شش شهرستان دیگر و شهرک‌های صنعتی و تولیدی و موقعیت شاهراه مواصلاتی چندین شهر و استان، البرز را چشم انداز مهم مدیریتی کرده است. 

البرز استانی با رنگارنگی اقوام و فرهنگ‌ها است اما در عین حال افراد بومی زیادی دارد که کمتر دیده می شوند. این استان در یک دهه گذشته، مدیران و مسئولان بسیاری به خود دیده است که یا از پُست مدیریتی تهران جا مانده بودند و یا برای گذر آخرین خان از هفت خانِ مدیریت پایتخت؛ از استان‌های دور و نزدیک آمدند و چند صباحی عازم دیار ایران کوچک شدند و رفتند و این‌بار استان مهاجرپذیر البرز که با افزایش جمعیت و کاهش امکانات، دست و پنجه نرم می‌کند؛ در انتظار انتخاب سکانداری دیگر است.

انتقاد از بدعت و لابی در انتخاب استاندار

بعد از انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان ریاست جمهوری دولت سیزدهم، استان‌های کشور منتظر تغییر و تحولات انتصابات از رده‌های بالا  هستند. این روزها مدیران دولتی کشور، نمی‌دانند می مانند یا می روند. تلاش بعضی بیشتر از گذشته شده که معتقدند تا آخرین روز به وظیفه خود عمل کنند و برخی هم با خودنمایی- متفاوت از آنچه که تادیروز بودند- می خواهند شانس خود را برای ماندن، امتحان کنند.  استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هرچند عده ای احتمالِ ابقای عزیزاله شهبازی در دولت  رئیسی را مطرح می کنند اما زمزمه های تغییر استاندار البرز با رفتن روحانی، قوی‌تر است و در راستای انتخاب استاندار جدید، نشست های مشورتی پیشکسوتان سیاسی در حال برگزاری است.

این نشست‌ها و اظهارنظرها، منتقدانی دارد. منتقدانی که می‌گفتند: "مگر هیأت دولت و وزیر کشور نداریم که افرادی برای تعیینِ شخصِ اول استان، پی در پی جلسه می گذارند و عده‌ای جمع می شوند به امید آنکه اگر از آن جلسات، استاندار انتخاب شد، آنها نیز بی نصیب نمانند."

شنیده ها حکایت می‌کند، بعضی از این نشست ها توسط جاماندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی هدایت شد تا در این گیر و دار این بار دیگر از قدرت، جا نمانند.

منتقدان این نشست ها ادعا کردند: "این افراد می خواهند تلاش کنند فرد مورد نظرشان را بر کرسی استانداری بنشانند که اگر زورشان به مدیریت استانداری هم نرسید در حد مشاور استاندار برای خودشان، جایگاه و سمتی، مهیا کنند."

دولت در انتخاب استانداران نهایت دقت را داشته باشد

آیت الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز در یکی از خطبه های نمازجمعه اخیر کرج، انتخاب استانداران را برای دولت سیزدهم، آزمون بزرگی دانست که در مسیر تحقق شعارهای داده شده باید عمل شود.

امام جمعه کرج با این عنوان که مثل همیشه دخالتی در این امور نمی‌کند؛ تذکر داد: افرادی که انتخاب می‌شوند در هر جای کشور و در البرز به‌خصوص، باید کسانی باشند که دولت و برنامه‌هایش و گفتمان انقلاب را باجان و دل قبول کنند. افراد بی‌تفاوت و بدون اندیشه سیاسی و یا تکنو کرات به درد کار نمی‌خورند.

اینکه فقط بگوییم فلانی آدم خوبی است و او هم هیچ موضعی در قبال انقلاب نداشته باشد و در حوادث پیش‌آمده هم عکس‌العملی نداشته و سکوت کرده و با همه دولت‌ها و همه گرایش‌ها ساخته است یعنی آدم خنثایی بوده، این به درد نمی‌خورد. یک‌وقت خدای‌نکرده دوستان این افراد را به کار نگیرند.

انتقاد به دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب استانداران

حجت الاسلام   مختاری، امام جمعه ساوجبلاغ نیز در خطبه اخیرش گفت: واگذاری انتخاب استانداران به نمایندگان، بدعتی بود که در این دوره شروع شد. شنیدیم تعدادی از نمایندگان افرادی را دعوت می‌کنند به مجلس و برای استاندار شدن از ایشان مصاحبه می‌گیرند. آقای وزیر کشور؛ اگر استاندار را نمایندگان تعیین کردند، یعنی مدیران کل، فرمانداران و مدیران شهرستانی با نگاه نمایندگان مجلس، تعیین می‌شود و این خلاف نظر صریح رهبر انقلاب است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: چرا شان خودتان را پایین می‌آورید؟ شان شما تعیین وزیر است، اگر استاندار و فرماندار و مدیران کل را شما معرفی کردید فردا به جای اینکه بتوانید از آنها مطالبه حق مردم کنید، باید اشتباهشان را توجیه کنید. 

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: اگر نگران صندوق رای خود هستید، برای حل مشکلات مردم کار کنید. اگر‌ کار نکردید عاقبت شما می‌شود عاقبت همان نمایندگانی که استاندار و فرماندار و مدیران با او بودند ولی رای نیاوردند.

دو گزینه محتمل در استان البرز

"سردار عبدالله روشن" و "امیر یزدی" دو گزینه ای که بیشترین احتمال انتخاب را به دست دارند.

سردار روشن، یکی از فرماندهان سپاه است که در پست های مدیریتی خود علاوه بر معاونت سیاسی امنیتی استاندار تهران؛ سِمت مدیریت کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران و عنوان معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر و ارزش‌های دفاع مقدس را در کارنامه مدیریتی دارد.

با توجه به نظامی بودن وزیر کشور و معرفی چند تن از استانداران کشور که از میان نظامیان انتخاب شدند، بعضی احتمال می‌دهند سردار روشن گزینه نهایی استانداری البرز باشد که از طرف وزارت کشور معرفی خواهد شد اما با درنظر گرفتن سنوات خدمت سردار روشن و با توجه به قانون منع به‌ کارگیری بازنشستگان در انتصابات مدیریتی، احتمال انتخاب او را برای چهار سال استانداری، کمرنگ می کند.

امیر یزدی دیگر گزینه ای است که نامش این روزها با بیشترین امکان انتخاب بر سر زبان‌ها است. یزدی که در حال حاضر معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی پیام است در یک ماه گذشته یکی از کاندیداهای پیشنهادی شهرداری کلانشهر کرج بود. شورای شهر کرج در اولین دور انتخاب شهردار کرج، امیر یزدی را به عنوان یکی از شش گزینه خود معرفی کرد. او که خود عضویت شورای کرج را در کارنامه مدیریتی دارد، توانست با ارائه برنامه در صحن شورا در دور نخست ۱۰ رای موافق اعضای شورا را به خود جلب کند اما در دور دوم این آراء به یکباره تغییر یافت و او را با ۴ رای از دور رقابت حذف کرد. بعضی معتقدند عقب نشینی شورا برای انتخاب یزدی در جایگاه استانداری بود.

با وجودی که تا کنون حکم تأیید وزارت کشور برای شهردار منتخب کرج، صادر نشده، امیر یزدی همچنان یکی از گزینه هاست؛ استانداری البرز و یا شهرداری کرج.

نمایندگان البرز اظهارنظر نکردند

در شرایطی که وزارت کشور انتخاب استانداران را بر عهده نمایندگان مجلس گذاشته است، با مراجعه به سه نماینده البرز در مجلس شورای اسلامی و برای دریافت پاسخ به سوالات مطرح شده از طرف ایلنا مبنی بر چگونگی انتخاب استاندار البرز و معیارِ معرفی گزینه نهایی؛ هیچ یک از نمایندگان پاسخگو نبوده و با عنوان "اجتناب از رسانه ای شدن و حاشیه سازی موضوع انتخاب استاندار البرز" اظهارنظری ارائه نکردند.

امروز انتظار البرزنشینان، اتخاذ تصمیم بزرگ است. تصمیمی برای شکستن تابوهای گذشته که این می تواند با معرفی مدیران دلسوز بومی استان، آغاز گردد و به انتصاب شایسته هفتمین نماینده عالی دولت سیزدهم در البرز، منجر شود.

معصومه امین زاده_ سرپرست ایلنا در استان البرز

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز