خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون دبیرکل خانه کارگر؛

پنجمین دفتر شهرستانی امور اعضا خانه کارگر آذربایجان شرقی در ورزقان افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۶۹۶

همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور معاون دبیرکل خانه کارگر در امور استان ها، اعضای هیأت اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی وجمعی ازمدیران شهرستان ورزقان، پنجمین دفترشهرستانی دفتر اموراعضا و آموزش خانه کارگر استان در این شهرستان افتتاح شد

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانه کاگر آذربایجان شرقی، حسن صادقی در این آیین طی سخنانی ایجاد دفاتر و شعب این نهاد کارگری را در راستای  اساس نامه و بهره مند ساختن کارگران بر حسب میزان جمعیت از امکانات عنوان کرد و گفت: خانه کارگر که خدمت بی منت را برای پیگیری مطالبات و ایجاد مسایل رفاهی وآموزشی کارگران  دبنال می کند نباید فعالیت های خود  تنها در مراکز استان ها متمرکز کند.

وی با بیان اینکه ما باید با ساماندهی کارگران زیرچتر خانه کارگر از حقوق نیروی مولد به خوبی دفاع کنیم به وضعیت شهر ورزقان اشاره کرد و گفت: باید برای ورزقان به عنوان یک شهر در حال توسعه صنعتی شدن و دارا بودن پتانسیل های گردشگری بسترهایی برای جذب سرمایه گذاری با اهدف اشتغال مولد فراهم کنیم.

صادقی با بیان اینکه متاسفانه در کشورما فرهنگ اقتصاد مولد مغفول مانده است گفت: متاسفانه رویکرد سرمایه گذاری در جامعه ما به جای اقتصاد مولد د به سمت اقتصاد غیرمولد مصرفی قرار گرفته به گونه ای که رانت قدرت ایجاد می کند.

وی شکل گیری رانت قدرت وخارج شدن از اقتصاد مولد موجب تضعیف صندوق های تأمین اجتماعی می شود گفت: در استان صنعتی همچون آذربایجان شرقی که روزگاری در صندوق های تامین اجتماعی نسبت پرداخت بیمه  به  برداشت آن 27 به یک بود که این نسبت اکنون به لحاظ حرکت اقتصاد به سمت اقتصاد غیر مولد به 2.6 به یک رسیده است 

صادقی به هشدار های مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات خود ونامگذاری عناوین سال ها برای توجه دست اندرکاران برای سوق دادن سرمایه ها به سمت تولید و مانع زدایی به این موضوع تأکید دارند ناشی از این همین مسله است چرا که می دانند تولید محورواساس رونق کشور است.

وی استمرار این شرایط موجب ادامه فقیر شدن جامعه  دانست وگفت: باید ساختار بودجه نویسی کشور برپایه محورتولید باشد و مسئولان بجای شعار در عمل به فرمایشات آینده نگرانه مقام رهبری  توجه کنند.

صادقی با اشاره به توسعه اقتصاد غیرمولد وخدمات طی چند دهه گذشته در کشور اظهار داشت: متاسفانه همین رویکرد غلط سبب شده تا نیروی کار فعالیت در حوزه خدمات را به لحاظ درآمد بیشتر به بخش تولید ترجیح دهد و وقتی این رویکرد برای نیروی کار ایجاد شده دیگرنمی توان از سرمایه گذاری برای تولید انتظاری داشت.

وی با بیان اینکه مزیت بیمه شدن در صندوق تامین اجتماعی مشروط به تولید است اظهار داشت: وظیفه ما است که به بیان واقعیت های اقتصادی واطلاع رسانی های لازم بپردازیم چرا که با تدوام این وضعیت صندوق سازمان تامین اجتماعی  تا چند سال آینده به یک صندوق ورشکسته تبدیل می شود.

صادقی با اشاره به اینکه بایستی  توجه داشت تولید یعنی تولد و زایش ثروت؛ و ثروت هم به معنای زایش اشتغال است، گفت:  در اقتصاد کشور روزانه چهار هزار میلیارد تومان پول پمپاژ می‌شود و این پول به جای آنکه در اقتصاد تولیدی توزیع شود به حوزه غیرمولد می رود که این بی سامانی باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود وتا زمانی که کنترلی بر این روند نداشته باشیم دایره رانت توسعه می یابد.

وی با تأکید بر اینکه دور شدن اقتصاد کشور از تولید واقعی که مدنظرمقام معظم رهبری است فقیر تر شدن جامعه را در پی دارد اظهار داشت: وقتی همین بی توجهی ها و بی مسئولیتی ها وجود دارد که سرمایه گذاری ها به جای ایجاد کارخانه و اشتغال پایدار به سمت برج سازی سوق پیدا می کند.

صادقی اهمیت توجه به منفع عنصر نیروی کار را یادآور شد و گفت: بخش آموزش یکی از اساسی ترین نیازهای قشر کارگر است که هم باید در بحث کسب اطلاعات از قانون کار و تأمین اجتماعی مدنظر باشد وهم در زمینه افزایش اطلاعات کاری در قالب دوره های داشگاهی که البته در این بخش باید برای نیروی کار انگیزه ایجاد شود  که آموزش را صرفا برای افزایش حقوق مدنظر قرار ندهد که خانه کارگردر این قالب تلاش هایی داشته اما نیازمند توسعه بیشتر است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت های این نهاد کارگری در سطح استان گفت: خانه کارگر استان آذربایجان شرقی تنها با بهره گیری از حق عضویت  کارگران وبدون استفاده از بودجه دولتی نسبت به ارایه خدمات های آموزشی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی برای کارگران اقدام کند که احداث 1270  اقامتگاه های ویژه سوئیت و ویلا  برای کارگران در اقصی نقاط کشور که با نرخی اندک خدمات ارایه می دهند  از آن جمله است در تبریز نیز هتل اپارتمان 40 واحدی  ومجمتع فرهنگی و ورزشی و آموزشی    در زمینی به وسعت 10 هزار مترمربع راه اندازی شده است.

کریم صادق زاده تبریزی با بیان اینکه 30 درصد از درآمد حق عضویت در خانه کارگر در بخش آموزش ، 30 درصد در بخش مسایل رفاهی و ورزشی  و بقیه برای هزینه های جاری صرف می شود گقت: تاکنون در مجموع تعداد اعضای خانه کارگر استان به بیش از  175 هزار رسیده و تنها در شش ماهه سالجاری به رغم بیماری کرونا و برخی محدودیت ها بیش از سه هزار و پانصد نفر عضوگیری داشته ایم که از این تعداد بیش از 2 هزار و 100 تمدیدی و مابقی عضو جدید و افتخاری و بازنشستگی  داشته‌ایم که حضور این تعداد تمدیدی نشان از موفقیت ما در ارایه خدمات مطلوب به اعضا بوده است

وی توجه به آموزش را بخش مهمی از فعالیت های خانه کارگر در آذربایجان شرقی عنوان کرد وگفت: تاکنون برای بیش از 175 هزار نفر در 67 رشته  آموزش رایگان کوتاه¬مدت  در خانه کارگر استان ارایه شده و در دوره های مرکز علمی کاربردی خانه کارگر تبریز نیز در دوره های آموزشی کوتاه مدت در ششماهه اول سال جاری  4 هزار و 320 دانش پژوه زن و یکهزار و160 دانش پژوه مرد  داشته ایم که یکی از موفقیت های مهم ما بوده است.

صادق زاه به برنامه های توسعه دفاتر خانه کارگر در سطح استان آذربایجان شرقی  و افتتاح دفاتر نمایندگی اموراعضا خانه کارگردر شهرستان های شبستر، میانه، آذرشهر و مرند طی سالجاری گفت: دفتر خانه کارگر ورزقان با توجه به قشر عظیم کارگری این شهرستان  که دارای بیش از 7 هزار و 400 بیمه شده اجباری و فعال بودن معدن مس سونگون که آن را به یک شهر صنعتی تبدیل کرده در کنار سایر افراد بهره مند از بیمه های تامین  اجتماعی وفعال بودن 20 تشکل کارگری در آن همزمان با هفته دفاع مقدس راه اندازی شد تا بتواند کارگران از خدمات این نهاد کارگری بهره مند گردند که توسعه فعالیت های آن نیازمند همکاری وحمایت مسئولان باشد.

وی خاطرنشان کرد: به زودی دفاتر خانه کارگر استان آذربایجان شرقی در شهرستان های بناب، اهر و بستان آباد در مرحله نخست راه اندازی این دفاتر افتتاح می شوند.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشتسه استان آذربایجان شرقی  همچنین با اشاره به وجود 400 کارگر بازنشسته در این شهرستان ابراز امیدواری به زودی بستر تشکیل کانون کارگران بازنشسته این شهرستان نیز فراهم شود.

یداله فرج زاده مسئول  دفتر اموراعضا و آموزش خانه کارگر شهرستان ورزقان  نیز در این آیین با اشاره به جمعیت کارگری واهمیت تشکیل دفتر خانه کارگر در این شهرستان گفت: امیدواریم با توجه به استقبال کارگران و حرکت شهرستان به سمت فعالیت های صنعتی توسعه فعالیت های این دفتر با سرعت انجام شود.

در ادامه این مراسم  حکم یداله فرج زاده مسئول امور اعضا و آموزش  خانه کارگر شهرستان ورزقان  توسط حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر اهدا شد.

 همچنین از سوی خانه کارگر آذربایجان شرقی به پاس تلاش های حاجی زاده رئیس شورای اسلامی ورزقان، روسای ادارات تعاون کار ورفاه اجتماعی و تامین اجتماعی شهرستان ورزقان در دفاع از مطالبات کارگران لوح های تقدیری اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز