خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دامپزشکی همدان خبر داد؛

ابتلای دو رأس دام به طاعون نشخوارکنندگان کوچک در همدان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۰۰۵

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از دو مورد ابتلای دام سبک در ماه‌های گذشته به طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد و گفت: این دو مورد با عملیات بسیار دقیق دامپزشکی تفکیک شده و از سرایت بیماری به سایر دام‌ها جلوگیری به‌عمل آمد.

به گزارش ایلنا از همدان، محمود رضا رسولی اظهار کرد:  مجموعه دامپزشکی به طور کامل دامهای موجود در دامدارای ها را مورد رصد قرار می دهند که در ماه‌های گذشته دو مورد از دام های سبک به ویروس طاعون نشخوارکنندگان مثبت بود که به محض تشخیص بیماری در دام مورد نظر عملیات تفکیک سازی دام از سایر دام‌های سالم و سم پاشی و ضدعفونی کردن آبشخور دام انجام شد.

وی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک به اصطلاح دامپزشکی PPR نام دارد، گفت: این بیماری ویروسی  و واگیردار بوده  و در صورت وجود مورد مثبت در دام به سایر دام‌ها منتقل می‌شود.

رسولی با بیان اینکه این ویروس در نشخوارکنندگان کوچک دیده می‌شود، تصریح کرد: با توجه به سرایت پذیر بودن بیماری در بین دام‌ها مجموعه دامپزشکی عملیات واکسیناسیون علیه طاعون را انجام داده و باید طبق برنامه ریزی‌های انجام شده  دو میلیون راس دام نیز علیه این ویروس واکسینه شوند.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند و یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی به علائم این بیماری در دام‌های مبتلا اشاره کرد و گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

وی گفت: همچنین باید توجه داشته باشیم ویروس PPR  در شیر حیوان، مدفوع حیوان، آب دهان و ترشحات بینی و چشم حیوان نیز وجو دارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز