خبرگزاری کار ایران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی:

برداشت محصول از باغات استان کمتر از میزان برآوردها است / کاهش تولید محصولات در صورت ادامه خشکسالی‌ها و تنش آبی

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۸۰۲

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی ها، برداشت محصول از باغات استان مرکزی 10 تا 15 درصد کمتر از میزان برآوردها است. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه خشکسالی‌ها و تنش آبی، در سال زراعی آینده تولید محصولات باغی کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌ اصغر زارعی افزود: در سال زراعی جاری برداشت 560 هزار تن محصول از سطح باغات این استان پیش‌بینی شده و تاکنون 60 درصد از این محصولات برداشت شده است. اکنون برداشت انگور، انار، پسته، سیب، گردو، بادام و زیتون از باغات این استان در حال انجام است و برداشت بقیه محصولات به پایان رسیده‌ است.

وی ادامه داد: به باغداران توصیه می شود برای مقابله با خشکسالی، بهره‌گیری از سامانه آبیاری قطره‌ای در باغات را در دستور کار خود قرار داده و کشاورزانی که به صورت غرق آبی اقدام به آبیاری باغات می‌کنند، این فرایند را در ساعت‌های بعدازظهر و قبل از طلوع آفتاب انجام دهند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: ایجاد سایبان در باغات، بهره‌گیری از ارقام مقاوم به خشکی، تغذیه مناسب باغات، اجرای سامانه آبیاری قطره‌ای و مدیریت کف باغ از جمله مبارزه با علف‌های هرز، از برنامه‌ها و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برای مقابله با خشکسالی و تنش آبی در استان است.

زارعی تصریح کرد: طرح سایبان در 7 هکتار از باغات استان مرکزی اجرایی شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری برای کاهش مصرف آب و مقابله با خشکسالی 60 هکتار از باغات استان به این طرح تجهیز شوند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد طرح سایبان در اراضی باغی صرفه ‌جویی 30 درصدی مصرف آب کشاورزی در باغات استان مرکزی را به همراه دارد، بیان داشت: منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح سایبان در هر هکتار از باغات 3 میلیارد و 500 میلیون ریال است که 80 درصد این منابع مالی به صورت تسهیلات در اختیار باغداران قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز