خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تحولات اساسی در حوزه حمل و نقل عمومی مشهد صورت خواهد گرفت/ مشکلات پایانه آزادی برطرف خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۶۱۰

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: رویکرد و نگاه شورای ششم توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی و اتوبوس های درون شهری است و تا پایان دوره تحولات اساسی در حوزه حمل و نقل عمومی مشهد صورت خواهد گرفت.

ایمان فرهمندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مشهد گفت: اکثر ما سفرهایی با خودروهای شخصی انجام می‌دهیم که نیاز به خودرو ندارد. سفرکوتاه در محلات، خرید سبک، سفرهای زیارتی و... را می‌توانیم با مدهای دیگر مثل دوچرخه، اتوبوس، پیاده و... جایگزین کنیم که کمک بسیار زیادی به پاک بودن هوا خواهد کرد.

وی افزود: تولید آلودگی هوا  به ازای هر سفر با اتوبوس شهری به اندازه یک پنجم خودروهای شخصی است؛ یعنی به ازای هر سفر شخصی ۵ برابر انجام همان کار با اتوبوس آلودگی تولید می‌کنیم. میزان آلودگی موتورسیکلت‌ها نیز تا ۷ برابر خودروهای سواری است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از حمل و نقل عمومی گفت: بیش از ۷۵ درصد آلودگی هوای شهر در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و نیمی از آن توسط خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها تولید می‌شود. همچنین هر روز در مشهد بیش از ۴ میلیون لیتر بنزین و ۳ میلیون لیتر گازوییل مصرف می‌شود. منابع محدود و غیرتجدیدپذیر در مشهد سوزانده شده و به گازهای آلاینده هوا تبدیل می‌شود.

فرهمندی در خصوص فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مشهد نیز اظهار کرد: به دلیل برخی سیاست ها و معطوف بودن شورای های قبلی به حمل و نقل ریلی، متاسفانه امروز شاهد فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی در مشهد هستیم که این امر در تاریخ بی‌سابقه است. اما در شورای ششم رویکرد توسعه اتوبوس های درون شهری وجود دارد و قطعا تا پایان این دوره تحولات اساسی در زمینه نوسازی و بهسازی ناوگان درون شهری صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص برخی مشکلات موجود در پارکینگ و پایانه آزادی نیز با بیان اینکه این پروژه به شهرداری تحویل نهایی نشده است، افزود: عملیات عمرانی پروژه تقریبا به اتمام رسیده است؛ پایانه آزادی ظرفیت خوبی است که به منظور سازماندهی و ارائه خدمات به‌ویژه حوزه حمل‌ونقل غرب مشهد، در اختیار حوزه اتوبوسرانی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه اشکالات جزئی مانند درز انقطاع‌ها و آبریزی بویژه در پایانه اتوبوسرانی وجود دارد، گفت: با توجه به پیش رو بودن فصل بارندگی، این مشکلات و نواقص باید هرچه سریعتر برطرف شود.

فرهمندی بیان کرد: آلودگی را در مبادی تولید باید کنترل و مدیریت کرد و تصفیه هوا و صرف هزینه‌های فوق‌العاده زیاد در این زمینه، پس از انتشار آلودگی، موفقیت آنچنانی به‌ همراه ندارد. از دیگر اقدامات پیشگیرانه در بحث تولید آلودگی هوا، ارتقا و بهبود فناوریهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی و برقی کردن وسایل حمل‌ و نقل عمومی و شخصی است و توسعه حمل‌ و نقل برقی نیز در برنامه مدیریت شهری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وظایف اصلی مدیریت شهری در این زمینه به سه دسته تقسیم می‌شود، گفت: دسته اول تامین زیرساخت است. مدهای پاک و همگانی زیرساخت لازم دارد. توسعه شبکه ریلی گسترش خطوط اتوبوسرانی ، مناسب سازی معابر و پیاده روها و... از جمله اقدامات در این زمینه است.

وی افزود: دسته دوم اطلاع رسانی، آموزش، فرهنگ سازی و تبلیغات است که در این زمینه ضعف اساسی داریم. اطلاع رسانی از زیرساخت‌ها و امکانات موجود که در شهر وجود دارد، اتفاق نمی‌افتد و اثرگذار نیست. نیاز به همکاری موثر با سازمان‌های مردم نهاد،  گروه‌های مرجع و...‌ برای سوق دادن فضای ذهنی جامعه به استفاده بیشتر از مدهای حمل و نقلی کم آسیب به‌جای خودروهای شخصی و موتور سیکلت داریم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد  اظهار کرد: دسته سوم برخی اقدامات مکمل برای کمک به توزیع عادلانه امکانات، کاهش خودرو محوری مثل ایجاد محدوده‌های ترافیکی، تقویت پارک حاشیه‌ای و... است.

فرهمندی با اشاره به حوزه عمرانی مشهد، با بیان اینکه طی سال های گذشته پروژه‌های بسیار خوبی در مسیر توسعه شهر شکل گرفته، گفت: بسیار خرسندیم که تا پایان سال، عملیات عمرانی و اجرایی ۱۰ پروژه براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. مهمترین این پروژه‌ها، تقاطع ۴ سطحی آزادگان بوده که بخش قابل توجهی از آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ تقاطع‌ها و پارک‌ها و پارکینگ‌ها از دیگر پروژه‌ها هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز