خبرگزاری کار ایران

بازسازی بیش از ٨٠٠ واحد آسیب‌دیده از زلزله قوچان در دستور کار هیأت وزیران

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۲۳۱

سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن کشور از تصویب بازسازی و نوسازی واحدهای روستایی آسیب‌دیده از زلزله هفته گذشته قوچان، در اولین جلسه هیأت وزیران خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با آغاز بازسازی بناهای آسیب دیده در زلزله ۵.٢ ریشتری بیست و دوم شهریور ماه قوچان، مهدی جودی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده و با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به این که با توجه به‌شدت زلزله و عمق کمی که داشت علی رغم تصور این که تلفات زیادی به بار آورده،اما خوشبختانه در زلزله قوچان هیچ تلفات جانی رخ نداده است، خاطر نشان کرد : در این زلزله برخی خانه‌های خشت و گلی و منازلی که مصالح درستی در آن استفاده‌نشده بود دچار آسیب شدند که همکارانمان در بنیاد مسکن، تمام واحدها را مورد ارزیابی قرارداده و پرونده‌ها نیز تشکیل‌شده است که با همکاری نماینده مردم شهرستان قوچان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی مصوبه‌ای در حال آماده‌سازی بوده تا در اولین جلسه هیات وزیران تأییدیه مصوبه مربوطه اخذ شود.

وی با بیان اینکه کار بازسازی به‌صورت عملی و استفاده از منابع داخلی و اعتبارات تسهیلات بهسازی مسکن روستایی شروع‌شده و با مصوبه هیئت دولت کار تسریع می‌شود، گفت: سعی بر این است تا خانه‌هایی که هم اکنون مردم در آنها ساکن هستند را بعنوان اسکان موقت نگه‌داشته و در کنار آن فضاهای جدید باهمت و مشارکت مردم شروع شود تا در فصل سرما مردم، بی‌سرپناه نباشند.

سرپرست معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، ادامه داد:حتماً وام تقریبا ۱۳۰ میلیون تومانی برای مردم در هیات وزیران پیش‌بینی و همچنین ۵۵ میلیون تومان کمک بلاعوض در قالب‌های مختلف اعم از اسکان موقت، معیشتی و نیز کمک به اسکان دائم برای مردم در نظر گرفته خواهد شد.

وی با عنوان اینکه رایزنی‌هایی پیرامون اخذ سیمان رایگان، با بنیاد مستضعفان در حال انجام است، گفت: از این طریق برای هر واحد مسکونی ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان نیز اخذ خواهد شد.

مهدی جودی همچنین از بازسازی بیش از ٨٠٠ واحد در پی زلزله اخیر خبر داد و افزود: حدود ۶۲۰ واحد در روستاهای قوچان نیاز به احداث مجدد دارند و بالغ‌بر ۲۰۰ واحد نیز می بایست مرمت و تعمیر شوند.

وی با تاکید بر این مطلب که سالانه ٢٠٠ هزار واحد روستایی مقاوم سازی و نوسازی می‌شود، اضافه کرد : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مرحله پیشگیری، سالیانه حدود ۲۰۰ هزار واحد مقاوم‌سازی و نوسازی می‌کند که از یک ماه پیش این اقدام شروع‌شده است و امروز بالغ‌بر ۸۰ هزار واحد به بانک‌ها معرفی و قریب به ۲۰ هزار واحد در مرحله عقد قرارداد و شروع عملیات اجرایی هستند.

همچنین مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این بازدید با تاکید بر اینکه قول های خوبی در زمینه بازسازی واحد های آسیب دیده در قوچان داده شده است، اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۵۵ هزار واحد مسکن روستایی در  استان خراسان رضوی بازسازی و نوسازی شده است که تعداد واحدهای روستایی حدود ۴۳۰ هزار واحد بوده که مابقی به‌ مرور و با همکاری خود مردم و اعطای تسهیلات، بازسازی و نوسازی شود.

سید رضا موسوی نیا از اختصاص تسهیلات و وام ١٣٠ تومانی برای منطقه زلزله زده قوچان خبر داد و تصریح کرد: برای بازسازی و نوسازی واحدهای روستایی در سطح خراسان رضوی حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در نظر گرفته‌شده که کارمزد آن ۵ درصد و بازپرداختش ۲۰ ساله است.

وی گفت: هنوز آمار دقیقی از برآورد ریالی از میزان خسارت های ناشی از زلزله ۵.٢ ریشتری در قوچان نداریم اما تا آخر هفته این آمار مشخص می‌شود.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز یکی از دلایل حضور میدانی مسئولان را انرژی بخشی و امید دادن به مردم خسارت دیده دانست و گفت: امروز دولت در اولین فرصت یکی از مدیران اصلی این حوزه را به قوچان جهت بازدید میدانی اعزام کرد و این حضور نشان دهنده آن است که مردم به زودی شاهد تغییرات و دریافت تسهیلات لازم خواهند بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز تصمیماتی گرفته و کمک‌های خوب و بلاعوضی به مردم خسارت دیده خواهد شد، خاطر نشان کرد: در اسرع وقت مردم اجرایی شدن این مصوبات را احساس خواهند کرد و بازسازی ها و کمک های معیشتی به دست مردم خواهد رسید.

علی آذری همچنین با اشاره به این مطلب که یکی از مشکلات اصلی ما در قوچان بی توجهی مسئولان به آماده کردن زیرساخت‌ها در گذشته بوده است، اذعان داشت: امروز آسیب این زیر ساخت‌ها خود نمایی می‌کند و در همین زلزله اخیر به علت قدیمی بودن خیلی از شبکه های توزیع آب روستایی ما، دچار آسیب شده و علاوه بر زلزله مشکل آب هم به این مسائل اضافه شده است.

وی گفت: همه ارگان‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند تا اخر هفته لیست تمام روستاهایی که زیر ساخت هایشان چه در حوزه روستایی و چه آب و فاضلاب دچار مشکل و اختلال شده است را آماده کنند تا در جلسه ای که با وزیر نیرو خواهیم داشت بتوانیم برای آماده سازی و بازسازی زیر ساخت‌ها، تخصیص اعتبار خوبی رادریافت و شروع به بازسازی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز