خبرگزاری کار ایران

شیراز خاستگاه فعالیت های فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۷۹۴

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس و دبیر اجرایی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی گفت: معتقدیم که کنگره بین المللی در حوزه شعر و به میزبانی شیراز شهر علم و ادب با داشتن مشاهیری مانند حافظ و سعدی زیبنده است.

به گزارش ایلنا، سید علی محمدی همزمان با آغاز به کار ششمین کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی گفت: شیراز به لحاظ تاریخی شهر ویژه ای است و مردمان آن هیچ وقت بت پرست نبوده اند و دارای حق ویژه است تا میزبانی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی را داشته باشد.

وی گفت: امروز یکی از راه های انتقال فرهنگ، از طریق ابزارهای متعدد هنری است که ویژگی این‌کنگره بین المللی است؛ چرا که همه جغرافیای شیعه و همه مسلمانان جهان که می توانند در این عرصه نقش آفرینی شوند ورود کنند و مشارکت داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه از میان ابرازهای متعدد هنری که نقش بی بدیلی در انتقال فرهنگ دارند، شعر در راس آنها قرار دارد؛ خاطرنشان کرد: با قرائت یک بیت شعر می توانیم شرایط آن زمان را درک کنیم؛ چنانچه کاری که حافظ کرد تا به امروز باقی مانده و همانند آن نیست و بسیار بی نظیر است.

وی ضمن اشاره به فراخوان کنگره شعر ایثار و زنان عاشورایی و  رونمایی از پوستر این کنگره بیان کرد: اصحاب رسانه نقش مهمی در دیده شدن کار دارند که با تلاش آنها این واقعه مهم فرهنگی، به بهترین روش در شهر و استان فرهنگ دوست فارس انجام می شود.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با بیان اینکه در گذشته این کنگره ویژگی ملی داشت و امسال با تصمیم شورای سیاست گذاری بنا شد ویژگی کنگره ششم بین المللی باشد، ابراز کرد: در سنوات گذشته این کنگره به میزبانی مرکز بود و برای اولین بار امسال در شهر مقدس شیراز برگزار می شود.

محمدی یادآور شد: هفته آخر دی ماه اختتامیه کنگره را خواهیم داشت و امید است با افزایش واکسیناسیون همه مردم واکسینه شوند و امکان حضور همه فراهم باشد.

تنوع و گستردگی مفهوم ایثار در ششمین کنگره بین المللی شعر ایثار

در ادامه محمد مرادی، دبیر علمی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با بیان اینکه۱۰ آذرماه آخرین مهلت ارسال آثار است، عنوان کرد: اختتامیه و نشست‌های احتمالی قبل از نیمه دی ماه اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایثار در کنگره معنی گسترده ای دارد و شامل ایثار اخلاقی، انسانی، دفاع مقدس، ایثار در نگاه اسلامی و ایرانی و ...  می شود.

مرادی با اشاره به تنوع و گستردگی محورهای ششمین کنگره گفت: ایثار در کنگره تنوع ویژه ای دارد و شعر در بخش اول در  قالب های ستنی، بخش دوم شعر در قالب های نو و نیمایی، بخش سوم شعر کودک و نوجوان و بخش چهارم سرود، ترانه و تصنیف است. 

وی با اشاره به اینکه دو بخش ویژه محتوایی و  زبانی است که در بخش زبانی، زبان عربی است یادآور شد: در بخش ترجمه و نشست های ویژه با شاعران کشورهای عربی و فارسی زبان کشورهای پاکستان، هندوستان و تاجیکستان است و یک بخش دیگر هم فراخوان از طریق پوشتر و فراخوان های رسمی کنگره خواهد بود.

مرادی همچنین ایثار شهیدان، ایثارگران، ایثار همسران معظم شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز، ایثار و امید به آینده، ایثار و کودک و نوجوان، ایثار و ارزش ‌های اخلاقی و انسانی، ایثار و عفاف، حجاب و نماز، ایثار و شهدا و خانواده معظم شاهد و ایثارگر مدافع حرم و قهرمانان محور مقاومت و افزایش امنیت ملی را از موضوعات پیشنهادی این کنگره اعلام کرد.

شیراز خاستگاه فعالیت های فرهنگی است

همچنین نایب رئیس شورای سیاستگذاری در بخش بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با اشاره به اینکه شیراز جایگاه و خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: یکی از اقدامات فرهنگی که می‌تواند در تاریخ تاثیر گذار باشد، شعر است.

به گفته فرح‌روز فاتحی، این کنگره در حوزه‌های مقاومت و تاثیر انقلاب اسلامی در سایر کشورهای منطقه نیز برگزار شده است.

وی یادآور شد که در کنگره قبلی محوریت زندگی حضرت زینب (س) مدنظر قرار گرفت و امسال هم بخش و جایزه ویژه پیرامون زندگی ایشان در نظر گرفته شده است که ۲ کتاب پیرامون زندگی حضرت زینب (س) نیز تدوین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز