خبرگزاری کار ایران

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی قره‌تپه:

فصل جدید کاوش در گورستان قره تپه سگز آباد تا پایان شهریور ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۰۲۳

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی قره‌تپه گفت: فصل جدید و پایانی کاوش در گورستان نویافته عصرآهن ۲ و ۳ قره‌تپه سگزآباد واقع در جنوب دشت قزوین با هدف دستیابی به لایه‌های پایانی گورستان در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین،مصطفی ده‌پهلوان با اشاره به هدف اصلی پنجمین و آخرین فصل کاوش در گورستان قره‌تپه سگزآباد گفت: در فصل پایانی کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان نویافته عصرآهن ۲ و ۳ قره‌تپه سگزآباد تصمیم بر این شد که تمامی تمرکز پروژه کاوش بر بخش جنوب‌غربی ترانشه ۱۲ گورستان نویافته باشد تا بتوان گاهنگاری دقیق و لایه‌نگاری درستی از این گورستان ارائه داد و به درک بهتری از شیوه‌ها و سنت‌های تدفین دوره های مذکور رسید.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی قره‌تپه ادامه داد: در کاوش ترانشه ۱۲ در تابستان سال ۱۳۹۸ در گورستان شرقی قره‌تپه شواهد مهمی از چهار لایه تدفین بر روی هم و در سطح گسترده‌ای یافت شد که به دلیل محدودیت زمان و کمبود اعتبار مالی مورد نیاز، کاوش در لایه‌های زیرین امکان‌پذیر نبود و اطمینانی از لایه‌های بیشتر تدفین و خاک بکر حاصل نشده بود که در ادامه کاوش در تابستان ۱۴۰۰ با هدف  دستیابی به لایه‌های پایانی گورستان در اولویت کار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در ادامه روند کاوش در این ترانشه در سال جاری و در عین ناباوری با لایه پنجم تدفین نیز مواجه شدیم که شامل بافت‌های متراکمی از استخوان‌های جانوری است که در کنار آن‌ها اسکلت کاملی از یک اسب‌سان به‌دست آمد و کاوش بر روی این لایه‌ها در حال انجام است.

این مسئول یادآور شد: در ترانشه ۱۲ تا کنون ۶۵ گور به‌ثبت رسیده که به سه شیوه‌ی تدفین‌های صندوقی یا چهارچینه خشتی، گودالی در خاکستر و ظروف پخت‌و‌پز در جهت‌های شمالی‌ـ‌جنوبی، شمال‌غرب‌‌ـ‌جنوب‌شرقی، شرقی‌ـ‌غربی قرار داشته‌اند و در اکثر گورها بقایای جانورانی از قبیل بز، گوسفند نابالغ، گاو، شتر و اسب به‌دست آمده که نشان از تدفین حیوانات در کنار مردگان دارد.

وی ادامه داد: مجموعه یافته‌های این بخش از نظر کاربرد در سه گروه قرار می‌گیرند؛ ظروف سفالی، زیورآلات شخصی و اشیاء تزیینی و اشیاء با کاربری خاص که از مهمترین آن‌ها  می‌توان به مهر استوانه‌ای با سبک محلی و آشوری اشاره کرد.

ده پهلوان با بیان اینکه فعالیت‌های باستان‌شناسی یادشده تا پایان شهریورماه جاری ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این فصل از کاوش‌ها با حضور تیم‌های ۱۵ نفره باستان‌شناسی با رعایت فاصله‌گذاری و دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد مقابله با کرونا در حال انجام است و در پنج سال گذشته  ۲۰۰ دانشجوی باستان‌شناسی نیز در این پروژه آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز