خبرگزاری کار ایران

سطح مقابله با گرد و خاک در خراسان رضوی ۹۰ درصد کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۹۳۴

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: سطح انجام اقدامات مقابله با گرد و خاک در خراسان رضوی در امسال نسبت به ۲ سال اخیر ۹۰ درصد کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمود زنگنه گفت: طی سال ۹۸ در سطح سه هزار و ۸۰۰ هکتار و در سال گذشته در گستره ۴۰۰ هکتار از اراضی بیابانی و کانون‌های گرد و غبار خراسان رضوی اقدام به درختکاری و عملیات حفاظتی خاک و بیابان زدایی شد.

وی افزود: اما این اقدامات امسال نیز روند کاهشی داشته و اعتبارات در نظر گرفته شده امکان انجام عملیات در سطح بیشتر از ۳۷۵ هکتار را فراهم نمی‌کند.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: اعتبارات سال‌های ۹۸ و ۹۹ از محل صندوق توسعه ملی تامین شد، اما امسال این اعتبارات قطع شده است و به همین دلیل از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم اقدام عاجلی در این زمینه انجام دهند و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبار ویژه برای این حوزه فراهم کنند.

زنگنه بیان کرد: هم‌اکنون گستره انجام اقدامات بیابان زدایی و کاشت نهال در مناطق مد نظر ۹۰ درصد کاهش یافته و به ۱۰ درصد سال ۹۸ رسیده است.

وی تصریح کرد: سالانه امکان اجرای پروژه در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار در این استان وجود دارد که نیاز آن برای هر هکتار ۱۰۰ میلیون ریال است.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اعتبارات ملی این فصل را محدود دانست و تاکید کرد: با وجودی که برای استان‌هایی مانند خوزستان، خراسان جنوبی، ایلام، کرمان و منطقه جیرفت اعتبارات ویژه مقابله با ریزگرد‌ها اختصاص یافته است، برای استان خراسان رضوی سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده است.

زنگنه اظهار کرد: این در حالی است که خراسان رضوی جزو استان‌های بیابانی کشور و دارنده ۱۷ درصد عرصه‌های بیابانی ایران است.

وی افزود: از سال ۱۳۴۴ و آغاز اولین عملیات بیابان زدایی تاکنون ۳۰۴ هزار هکتار نهال کاری درختچه تاغ در استان انجام شده است.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: وقوع خشکسالی امسال موجب شده هیچ پوشش گیاهی در عرصه‌ها باقی نماند و با حرکت باد، خاک به صورت گرد و غبار به راحتی از زمین بلند شده و جابه‌جا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز